Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خامه ترش خانگی-Sour cream

Basic skills: homemade sour cream

 بعد نویس: روش متفاوت تولید خامه ترش و کرم فرش رو اینجا بخونید  
برای این دوشنبه بدون گوشت می زنم به ریشه و یکی از مواد اولیه پایه ای رو که در ایران تولید نمی شه (لااقل تا زمانی که من تشریف داشتم) رو درست می کنم. از نظر فلسفی خامه ترش، خامه ترش هست و از منظر مزه، طعمی شبیه به ماست خامه ای بسیار شیرین داره.  این دستوری که من دارم رو از قدیم در  ایران اجرا می کردم. این دستور، کاتج چیز که یه نوع پنیر کم چرب و بی مزه هست رو می طلبه و این پنیر در ایران هم تولید می شه (لااقل تا زمانی که من تشریف داشتم) . سرکه موجود در دستور  روند تخمیر رو بهبود می ده. در بعضی از دستورهای موجود دیدم که کاتاج چیز حذف و فقط خامه و اسید(سرکه یا آبلیمو) با هم ترکیب می شن. من این رو هم آزموده ام ولی اون طعم اصیل و ملکوتی خامه ترش حاصل نمی شه در غیاب  کاتاج چیز. در ضمن اگه خامه ترش کم چرب می خواید، می تونید میزان کاتاج چیز رو طبق دستور زیر  زیادتر کنید. به هرحال درست کنید این خامه  رو و در دستورهای کلاسیکی که طلب خامه ترش می کنن (کیک اسفنجی خامه ترش، بیف استروگانف، غذاهای مکزیکی و ....) از اون بهره مند بشید.                 
مواد لازم:

یک لیتر خامه دبل(سی درصد چربی)
صد گرم کاتج چیز(میزان بیشتر تا پانصد گرم برای خامه ترش کم چرب تر)
یک قاشق چای خوری سرکه سفید  










کاتاج چیز رو کاملا در بلندر پوره کنید. من خامه ترش کم چرب می خواستم و لذا پانصد گرم کاتاج چیز زدم تنگ خامه. 

        خامه رو هم به بلندر اضافه کنید تا خوب با کاتاج مخلوط بشه.

در فیل-تر قهوه یا کیسه نخی بریزید و یک شب در یخچال قرار بدید تا مثل ماست کیسه غلیظ بشه.

آماده شد! دقت کنید که خامه باید طی هفت هشت ساعت تخمیر بشه و این خامه به طرفة العين حاصل نمی شه. نوع تخمیر هم تخمیر سرد هست. در پایان اگر به کاتاج چیز دسترسی نیست. سرکه رو حذف و نیم پیمانه ماست رو به خامه اضافه کنید.


Comments

brz said…
salam lotfan raveshe pokhte burrito ham bezarid
shakiba said…
اون کاسه که شبیه عدسی یه عالییییهه
Anonymous said…
سرکه کی اضافه بشه؟
Doozel said…
در همون بلندر و قبل از تخمیر
Doozel said…
بریتو هم خواهم پخت
Tayebeh said…
salam,,,,yani agar paneer nabud kolan 1 liter khame va nim peimane mast.... dorost mishe??????