Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

نون های فطیر هندی؛چاپاتی و پراتا


از نون های فطیر (نون بدون مخمر و ور نیومده) پیشتر صحبت شد و اشاراتی به نون چاپاتی هم رفت. این ور آب، کانسپت جدیدی از رستوران های فست فود هندی در حال ظهور و گسترش هست و از مشخصه های اون ها هم سرو کاری های آماده با انتخاب نوع برنج و نون (شبیه رستوران های چیپولتله ولی نه برای غذا مکزیکی بلکه برای غذای هندی ) از ناحیه مشتری هست. فقدان نون ترتیا در مکتب هندی هم با ارایه ساندویچ های پیچده در نون چاپاتی جبران شده. چاپاتی نون نفیسی هست؛ با آرد سبوس دار درست می شه و لذا سالم و از اون مهم تر، بسیار خوشمزه هست. هندی ها علاقه عجیبی به آرد سبوس دار دارن و به سختی حاضر به تاخت زدن اون با آرد سفید هستن. شاید ریشه عشق آریای به سنگک هم همون سبوس دار بودن آرد اون باشه.

بنده اول بار در انگلیس با مفهوم چاپاتی آشنا شدم. اون زمان دختری هندی جزو هم خونه های بنده بود و شوهر نام برده که در لندن می زیست هر از چندی سری به ما منچستر نشینان می زد. یکی از حرکات مورد علاقه شوهر، طبخ چاپاتی تازه پیش از هر وعده توسط عیال بود. آها راستی یادم رفت بگم که دختر هندی نامبرده خود رو فمینیست هم می نامید. در غیاب شوهر، دختری انگلیسی و از هم خونه های دیگه این حرکت رو ضد فمینیستی قلمداد می کرد و بعضا بحث های جالبی هم رخ می داد. یکی از قشنگترین  جملات زندگی بنده هم جوابیه دختر هندی به اتهامات وارده بود. منطق او هم این بود که "بنده زنی مستقل و روی پای خود هستم و بعضا به دلیل علاقه به همسر نون هم درست می کنم". 

چند سال بعد در آمریکا بلاجبار با یک اراده فمینست خودخوانده و وطنی و پر مدعا به اسم فی فی همخونه شدم. نامبرده اصولا کار نمی کرد و  پس از ورود برای یک دیدار سه روزه با دوست پسرش (همخونه بنده) هرگز منطقه رو ترک نکرد. نامبرده بر سر هر موضوع بی ربط، خود رو موظف به انعقاد پیوند گودرز با شقایق و ارتباط اون موضوع به مناقشات فمینیستی و حمله به ستمگران مذکر و یاداوری ابعاد شوم ستم تاریخی ما مردان به حقوق بانوان می کرد. خلاصه کلام اینکه، اون زن بدبختی که سبزی آش و خورش خرد می کنه و می فروشه، قطعا از برخی از مدعیان فمینیست بودن، فمینیست تره و خودش جم ممکن هست که خبر از اون نداشته باشه. همون گونه که فی فی همانند یک پیکان صفر اسپرت شده بود و خبر از اون نداشت.

مواد لازم:
برای چاپاتی:
یک پیمانه آرد سبوس دار
شش قاشق غذا خوری آب داغ
یک دوم قاشق چای خوری نمک

برای پراتا پیاز و گشنیز:
دو قاشق غذاخوری پیاز داغ طلایی (خشک)
دو قاشق غذاخوری گشنیز، ریز خرد شده  
دو قاشق غذاخوری روغن حاصل از پیاز داغ  


چاپاتی نون ساده و روتی نون پر شده با مایه داخلی و هر دو نون ها تابه پز هستن. تهیه خمیر خیلی آسون و سه مایه متشکل اون آب، خمیر سبوس دار و نمک هست. خمیر رو ده دقیقه ورز بدید تا از هر دو تست موفق بیرون بیاد و سپس نیم ساعت به اون استراحت بدید.    

خمیر رو به دو چونه تقسیم کنید و اون ها رو با وردنه کاملا نازک کنید. خمیر رو در تابه داغ پهن کنید. از نشونه های موفقیت این هست که نون در حین پخت باد کنه و متورم بشه.    

برای روتی و در تلاش اول، میون اون ها رو با پیاز داغ پر کردم. نتیجه خوب نشد و خمیر به نیکی نازک نشد.     

در تلاش دوم به این نتیجه رسیدم که محتویات درونی باید خشک باشه و اون روش حلزونی (ر.ک.عکس بالا) هم جوابگو نیست. لذا ابتدا خمیر رو کمی پهن کردم و محتویات داخلی رو روی اون گذاشتم و لبه ها رو برگردوندم و محتویات رو کاملا داخل خمیر محبوس کردم. سپس زیر اون چونه رو آرد پاشیدم و اون رو با وردنه کاملا پهن کردم. برای پخت روتی حتما باید اون رو با روغن برس زد و سپس مثل قبل در تابه طبخ کرد.           

عزیزان عکس بالا از راست: روتی، چاپاتی و دال عدس کلاسیک تشریف دارن.  
 تست سوم با بلوچیز و پیازداغ.  

Comments

سونا said…
سلام، متن و خاطره از دستور هم زيباتر بود، جذاب و شيرين
راستى من دنبال دستور جند تا دسر كرم يونيك هستم
اسيايى و اروبايى هم فرقى نداره
ولى متفاوت باشه
جيزى سراغ دارين
؟
سونا said…
Hot or warm dessert
Nei Rang said…
:) یار فمینیست

منم داشتم زمانی یک فمینیست
به ناسازی وی نمره دهم بیست
میدونم که فقط اون اونجوری بود
نگفتم که فمینیسم همیجوری ست
ز زیبایی ونوسی مرمرین بود
ولی جای شعور در سنگ خالی ست
به هر کاری هزاران گیر میداد
غذا میپختی میگفت این دگر چیست
نمی پختی اگر میگفت که نیستم
مامانت که تو آشپزخونه میزیست
توی خونه لیوانی بر نمی داشت
گویی مجسمه یا گل قالی ست
ولی وقت خرید بیرون به بازار
میشد دلبری که اسیر دیوی ست
به هر دستش یکی دو ساک سنگین
کنی یاری, برایش افت و عیبی ست
سوپر استار نقشی پر از اندوه
زنی خسته و مرد دستش به جیبی ست
ولی رانندگیش الحق خدا بود
لیاقت داشت برونه توی یک پیست
گذشته سالها زان روزگاران
و من شادان ز جای او که خالی ست
Unknown said…
سلام من شش سال هست که در هند زندگی می کنم . از این دستور غذا بسیار لذت بردم ولی خواستم یک نکته رو یادآوری کنم روتی و چاپاتی هر دو اسم یک نان هستند . نانی که بدون مایه خمیر و هر وعده به صورت تازه در تابه طبخ میشه چون در هند نانوایی وجود نداره و فرق این روتی و یا چاپاتی با نان ||( دقیقا همین اسم فارسی نان رو داره ) اینه که نان در تنور پخته میشه و اونم در رستورانها و اگر روش کره مالیده بشه باتر نان و اگر بدون کره باشه پلین نان یا نان ساده است . اما این دستوری که شما ارائه فرمودید در واقع یک نوع نان هست به اسم پراتها که بسته به محتویات داخلش به اسم اون محتویات خونده میشه مثلا :آلو پراتها که داخلش سیب زمین پخته هست .. پیار پراتاو پنیر پراتا پالاک پراتا (پالاک همون اسفناجه) و خلاصه هر چیز دیگه ای میشه داخل این پراتها گذاشت و معمولا هم در صبحانه با ماست و یا ترشی هندی مصرف میشه . نوع دیگه ای هم از نان هست که خیلی خوشمزه است و موقع پخت پف میکنه و اون به اسم بهاتورا معروف هست و با نخود سیاه پخته شده که به اسم چولا هست برای صبحانه خورده میشه . اسم غذا هم چولا بهاتورا هست. با تشکر فراوان از دستور پختهایی که میذارید من همه اش رو دنبال می کنم .
Doozel said…
خانم سونا بر اساس تجارب بنده
pastry cream
mascarpone pastry cream
بسیار خوشمزه و کاربردی هستن
Doozel said…
جناب نیرنگ
امیدوارم خوانندگان و بانوان محترمه، متن بنده و این شعر حضرت عالی رو حمل بر زن ستیزی نکن . بنده و شما مخلص بانوان قوی و مستقل بوده هستیم
Doozel said…
خانم شیرین
تصحیح لازم به عمل اومد. من به اشتباه تصور می کردم روتی همنون پراتا هست. گویا روتی اسم دیگری برای چاپاتی هست. بنده از خوانندگان پوزش می طلبم و از شما تشکر می کنم
Nei Rang said…
@Doozel
اگر کامنت اول بنده چنین استنباط وحشتناکی رو که شما میفرماین برای کسی بوجود آورده, متشکر میشم لطف کنه و بگه تا حذفش کنم.
اگر هم ترجیح میدید, بفرمایید تا با کمال میل کامنت مذکور حذف بشه و نه سری رو درد آورم, نه دستمالی بر آن بندم.

و توضیحا خدمت همه خانمهای گرامی عرض کنم که بگمانم اگر همانقدر که خانمها زن هستند آقایان مرد بودند, بشریت در وضعیتی بهتر از آنچه هست بسر میبرد.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

و خیلی خیلی ممنون از شما بابت پست "نون فطیر هندی"؛ و از خانم "شیرین معصومی" بابت توضیحات جالب و آموزنده و تکمیلی ایشون.
Doozel said…
نیرنگ خان
ایمیلی پرمهری در خصوص متن خودم از دوست عزیزی دریافت کردم و لزوم به روشنگری احساس شد
روناک said…
یک نان ما کردها داریم خیلی به این نان هندی شبیه به نام کلانه. توی نان سبزی کوهی میریزیم میگیم بهش کلانه پیچک
این دستور بهش خیلی نزدیکه
http://www.yemalilar.com/2014/11/blog-post_18.html
Doozel said…
بله بنده در این پست
http://www.shamshiricafe.com/2014/02/blog-post.html
از اون نون کردی گفتم و این بلاگ فخیمه که لینک دادید طبق معمول ایده رو گرفته و چند ماه بعد پستش کرده
Nei Rang said…
@Doozel
:) خیلی ممنون شف دوزل عزیز بابت روشنگری, لطف کردین.
همونطور که حدود دوسال پیش هم خدمتتون عرض کردم, هر وقت و بهر دلیلی مایل بودین کامنت بنده رو حذف کنین.
حتی اگر بخاطر داشته باشین پیش اومد که قبل از ارسال کامنتی نسبتا دوپهلو نظرتون رو جویا شدم و بعد به کافه ارسال شد.
چنانچه حذف کامنت مشتریان با منش اخلاقیتون سازگار نیست, تلنگری ایمیلی و یا چه بهتر علنی کافیست تا خودم مورد مسله دار رو حذف کنم.

در مورد کامنت اولم در این پست, در حد درکم, اونقدرها توجه داشتم که پیشاپیش خدمت کافه نشینان گرامی عرض کنم:
"میدونم که فقط اون اونجوری بود
نگفتم که فمینیسم همیجوری ست".
و اگر تا این لحظه حذفش نکردم بخاطر این بود که لااقل یکی از مشتریان عزیز کافه متوجهم کند که ایراد برخورنده آن (اگر دارد) در کجاست.

با آرزوی توفیق روزافزون کافه و کافه چی گرامی و گرانقدرش
ارادتمند
ن ر