Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خورش مرغ رنچ



چلو مرغ رنچ داریم امروز!. آری دستوری تلفیقی دیگه با نتیجه ای محشر. اگر از قدیم الایام به خاطر بیارید با سس رنچ اینجا آشنا شدیم؛ اینجا مرغ در یه سس سفید شبیه به اون، ولی بر اساس پنیر خامه ای، پخته می شه. چو نیک بنگری، من این خورش رو با برنج زرد رنگ سرو کردم (در راستای این نوستالژی)، علاوه بر برنج این مرغ رو می شه با نون یا پاستا هم سرو کرد و اجباری به رنج برنج پزی  نیست. غذای سفید کلاس خاصی داره و شما حتما بر این مهم واقف می باشید و بر اون صحه می نهید. در ضمن داخل این خورش می شه سبزیجاتی از قبیل هویچ، سیب زمینی و کدو هم به کار برد.       

مواد لازم:

یک عدد مرغ کوچک یا یک کیلو بالا رون مرغ  
یک عدد پیاز متوسط
دو عدد برگ بو
هشت عدد دونه فلفل سیاه
سه حبه سیر (یا یک دوم قاشق چای خوری پودر سیر)
چهار عدد فلفل کشمیری خشک (اختیاری)
دو قاشق غذاخوری آرد
یک دوم پیمانه شیر کم چرب
صد و بیست و پنج گرم پنیر خامه ای
آب یک عدد لیموی تازه
مرغ رو به همراه، پیاز چارقاچ، برگ بو، سیر، فلفل سیاه و فلفل کشمیری (یا هر فلفل خشک دیگه یا اصلا بدون فلفل در صورت این کاره نبودن) و با آب کم روی حرارت ملایم قرار بدید تا کاملا بپزه.
در این حین بشامل واره ای ساده هوا کنید!. کره رو آب کنید و آرد رو در اون تفت بدید. آرد رو زیاد بو ندید و سعی کنید سفید بمونه تا رنگ نهایی خورش هم بالتبع قهوه ای نشه. شیر رو به آرد اضافه کنید. حرارت بدید تا مایه سفید غلیظی حاصل بشه. سپس پنیر خامه ای رو وارد کنید  و با چنگال اون رو له کنید تا کاملا با مایه سفید مخلوط بشه. اگر پنیر در برابر آمیزش با سس مقاومت  کرد، قاشق قاشق از آب مرغ به سس اضافه کنید و با دست دیگه سس رو کاملا هم بزنید تا پنیر کاملا با سس مخلوط بشه. من آب مرغ رو هم صاف کرد برای دوری از ورود نجاسات و ناخالصی های احتمالی به سس پاک و سفید.

مخملین سسی هوا شد!.

بقیه آب مرغ رو غلیظ و سپس صاف کنید. مرغ رو به همراه آب مرغ و آب لیمو ی تازه به سس اضافه کنید و کمی حرارت بدید تا غذا جا بیفته.

جا افتاد!.

بدون یه برنج بر حق، حق مطلب ادا نمی شد. 



Comments

Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Nei Rang said…
مرسی ضربدر پنج !
یکی برای ای پست
یکی برای لینک سس رنچ
یکی برای لینک پست نوستالژیک
یکی برای ساندویچ مرغ که در پست سس رنچ بود
یکی برای لینک تهیه باتر میلک با ماست که در پست سس رنچ بود
hobol said…
آفرین به به این ذوق و شیوایی کلام و خبرویت در فن .خیلی باب دل افتادی نازنین !آفرین
Doozel said…
نیرنگ خان
ممنون به توان سه، یکی برای توجه همیشگی، دیگری برای اشعار ، سوم برای غنی سازی صلح آمیز بلاگ
Doozel said…
ممنون جناب هوبول
قدر زر زرگر شناسد، قدر دوزل دوزلی
Nei Rang said…
: )
دوشنبه اومد و رفت و سه شنبه ست
کجایی شف؟ دارم میرم من از دست
دو روزه نیمه جانم گشنه ام هست
یه گوشه چار زانو نشسته ام بست
دوشنبه های بی گوشت عیش من هست
گویی قرار دارم با لعبتی مست
نذاشتی هیچی این دوشنبه بر میز
مرید از ضعف در حال کما هست
حالا گرسنه موندم, نیست خیالی
بگو خوبی, همه چی روبراه هست؟
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
کمی از اندگی بلاگی عقبم و پستی اماده نداشتم. پست غذاهای بدون گوشت جدید و متفاوت هم کم کم داره سخت می شه و یافتن ایده های نو هم به همین کیفیت!