Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کاربردهایی متفاوت از خمیر بربری- بربرک (رول بربری)، ساندویچ پانینی با بربرک، فوکوچای بربری


برای حسن ختام تم مامیاتی، اینجا به پیشنهاد مامیتا نون بربری رو در ابعاد بسیار و کوچک و انفرادی طبخ می کنیم. گویا مامیتا یک بار در پروازی با ترکیش ایر، با یک بربری کوچک انفرادی بر سفره اش مواجه شده بوده و لذا پس از خوردن بربری های من و پسند اون ها، به من پیشنهاد تولید بربری کوچک رو کرد. این بربری ها شکیل و مجلسی تر هستن و در ضمن در صورت عزم به ذخیره سازی، دیگه لازم به برش نون و نابود کردن اون با قیچی نیست. در ادامه کاربردهای دیگر نون های کوچیک رو هم نمایش می دم.

در ادامه پست و در نیمه دوم چون دیدم تنور داغِ  باید فوکوچا رو هم چسپوند! مدتی بود در صدد پست نون فوکوچا بودم و این فوکوچای نیمه رسمی برای شروع بد نیست. گویا سنت حسنه شمشیری به جای شروع از دستور پایه و حرکت به سمت دستورهای تغییر یافته و دگردیس شده، آغاز از دگردیسی و حرکت به سمت اصل هست. مثال: اولین فسنجون من که تقریبا هیچ ربطی به فسنجون نداشت!                 


طبق معمول با دستور نان بربری خمیر رو درست و مهیا کردم.  از دو سوم خمیر پنج تا چونه گرفتم و اون ها رو به شکل بربرهای خیلی کوچکی (=بربرک) فرم دادم. پخت دقیقا شبیه بربری هست. بقیه خمیر  رو به سیستم فوکوچا درست کردم. بدین صورت که کف قالب رو با روغن زیتون زیاد چرب کردم و خمیر رو داخل اون پهن کردم. خمیر رو از این به اون هم کردم تا اطراف اون کاملا به روغن آغشته بشه.   

علاوه بر کاربرد معمولی، می شه از این بربرک ها به عنوان نون ساندویچی هم سود برد. اینجا من برای مثال با اون ها ساندویچ کوبایی درست کردم( کالباس یا ژامبون، پنیر، خردل و خیار شور). این ساندویچ باید ساندویچ ساز پرس و فشرده بشه. اگر ساندویچ ساز ندارید، به این لینک ها(این ۱، این۲) برید تا راه حل رو بیابید.          

ماحصل بد نبود و مقبول افتاد. 

این عکس ارزش ورز دادن خمیر رو نشون می ده. در اثر ورز، شبکه گلوتن درست می شه و این رشته ها و حفره ها در نون تولید می شن.   

اما بریم سراغ فوکوچا دگردیس شده! فوکوچا یه نوع نون ساندویچی(یا نونی برای دیپ کردن در روغن زیتون ) ایتالیایی هست که معمولا در سینی عمیق ور می یاد و همون جا هم طبخ می شه. برای تولید فوکوچا با خمیر بربری همون جور که عرض شد، خمیربربری  ور اومده رو در ظرف لبه دار ریختم و با روغن فراوون اون رو آلودم! دمای فر برای فوکوچا باید کمتر از دمای لازم برای نون بربری باشه و لذا فر رو روی ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ خودمون تنظیم کنید. ده پانزده دقیقه در فر گذاشتم و این چیزی که می بینید حاصل شد!عکس بعدی، کف  نون رو نشون می ده و دیدن اون برای اطفال، زن های حامله و بیماران قلبی مناسب نیست و اصلا توصیه نمی شه.                 

وای بر من!

این برای ساندویچ عالی هست! برشتگی لبه ها رو دارید؟

Comments

Mahnaz said…
من نون بربری زیاد درست کردم همشون شبیه نون بربری های فانتزی ایران میشه که معلومه وقتی آدم گرسنه باشه با کتلت و کوکو یا هر غذای ایرانی دیگه خوشمزه میشه ولی دستوراین خمیر بربری حرف نداره خود خودشه بربری اصیل ایرانی بافتش و طعم مزه اش آدم را یا قدیمها میندازه واقعا که دستتون درد نکنه
Nazanin said…
چه ایده ی عالی ای. من هم از این به بعد بربرک درست می کنم به جای بربری.
در ضمن زیر عکس خمیرها یک جا به جای خمیر نوشتین پنیر. فکر کنم ذهنتون جلو جلو به محتویات ساندویچ فکر می کرده.
Doozel said…
خانم مهناز
بله خودشه! و حتی از خودش هم بهتر چون خونگییه!! مامان من هم تایید کرد کیفیت این نون رو
Doozel said…
خانم نازنین
ممنون ترمیم شد