Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

دوغ ترش بدون گاز- طرز تهیه مستقیم دوغ از شیر

لبنیاتی حاج دوزل شمشیری؛ قسمت دوم: دوغ ترش بدون گاز؛ تخمیر شده از شیر
چرا این دوغ در ظرف نوشابه رژیمی هست؟ چون یک گرم چربی نداره و صد ها برابر از این نوشابه های رژیمی سالم تر و آرامش بخش تر هست.
ایران که بودم، یکی از کارخانه های دوغ سازی که اسمش یادم نیست، دوغ ترش بدون گازی داشت که مورد اقبال اطرافیان من بود. بعضی اعتقاد داشتن که این دوغ حاوی آبلیمو هست و ترشی اون با نوع  ترشی ماست متفاوت هست. الان بعد از چند سال راز اون دوغ بر من برملا شد و به طرز اتفاقی اون رو تولید کردم. در این روش، شیر بدون چرب رو با درجه حرارت شروع بالاتر و در ظرف در بسته و در یک سیستم بی هوازی تخمیر می کنیم.
در ضمن اگه دوغ ترش گاز دار می خواید، باید به دوغ معمولی (نه این) چند حبه قند اضافه کنید تا باکتری ها اون رو مصرف و تبدیل به اسید و گاز کنن(همون مکانیزم تولید آب شنگولی که قند به الکل و گاز تجزیه می شه)       

مواد لازم:

شیر بدون چربی(صفر درصد)
کمی ماست یا باتر میلک
کمی نعنا خشک   










من از باتر میلک پست قبلی و شیر بدون چربی(صفر درصد) استفاده کردم. بر خلاف پست ماست، ما اینجا دنبال یه نوع واکنش بی هوازی و در دمای شروع بالاتر و زمان طولانی تر هستیم. در نتیجه شیر رو تا حدود شصت  درجه گرم می کنیم(داغ ولی باید بتونید انگشت خودتون رو داخل اون نگه دارید). سپس باتر میلک رو اضافه کنید. من چون از کل باتر میلک پست پیش استفاده کردم مجبور شدم کره اضافی رو صاف کنم.     

در ظرف رو محکم ببندید و در جای گرم قرار بدید. کلید پیروزی گرما هست و در نتیجه بهتر هست اون رو بیرون و زیر آفتاب قرار بدید.    

بعد از دو سه روز تست کنید و ترشی اون رو امتحان کنید. من بعد از سه روز نعنا هم بهش اضافه کردم.  

بعد از یک هفته آماده شد ولی کمی غلیظ بود و من مجبور شدم این حجم رو با همین مقدار آب مخلوط کنم. البته این خبر خوشی هست چون حجم دوغ تولیدی شما دوبل می شه. 

Comments

Unknown said…
ماست معمولی رو شما دو سه روز بذار تو دمای آشپزخونه ، اینقدر ترش میشه مثل زهرمار !!
آب بریز توش به راحتی به دوغ تبدیل میشه D:
یه گاز ملویی هم داره که ناشی از همون باکتری هاست
البته ما سر ماست محلی این بلا رو میاریم
M said…
من امروز درست کردم ولی باید بعد از دو روز دستش کنم که اگه خوب باشه برای مهمونام بیارم.
ضمنن در این هوای سرد آفتاب که هیچ، جای گرم هم نیست. در کشو زیر فر گذاشتم.
حالا دوزل جان به نظرت جای خوبی گذاشتم و در دو روز به عمل میاد؟
راستی ماست اضافه کردم.
Mahnaz said…
در پست باتر میلک که گذاشته بودید خانمی به نام مرجان طرز تهیه دوغ را نوشته بودند من هم که درآن موقع کرم فرش را درست کرده بودم و کلی هم ذوق زده بودم با همون کرم فرش و شیری که دمای اتاق را داشت دوغ درست کردم هوا هم خیلی گرم بود دوغ خیلی خوبی شد که بایدرقیق میشد با اینطور دوغهای ترش و خوشمزه میشه آش دوغ خیلی خوبی درست کرد این دوغ راهم باید امتحان کرد مرسی
Doozel said…
نارسیس
اون دوغ گاز دار هست و این بدون گاز
Doozel said…
M
باید تحت گرمای مدوام باشه و بد نیست روزی یک بار فر رو روشن و خاموش کنید و سپس اون ظرف رو زیر اون بگذارید
Doozel said…
خانم مهناز
من اون کامنت رو ندیده بودم ولی اون روش هم باید جالب باشه و در کل همان تر که می دونید این نوع دوغ با دوغ تهیه شده از ماست خیلی متفاوت هست
elaheh said…
shamshiri jan salam
man ba kafir doogh dorost mikonam, ye bar badri khanom khordan va farmoodan, khodeshes! bavar befarmaeed ghare ghooroot va kacshke asl ham azash dorost kardam!
sepas
Unknown said…
سلام
من سعی کردم ولی بعد از سه روز که در شیشه را باز کردم به نظرم بوی بدی میده و شبیه دوع نیست می‌شه لطفا راهنمایی کنید.
Doozel said…
سه چهار روز دیگه صبر کنید درست می شه
Unknown said…
سلام شف دوزل عزیز
من همانطور که دستور فرموده بودید برای درست کردن دوغ، شیر بدون چربی را حدود ۶۰ درجه گرم کردم و بعد باتر میلک را اضافه کردم (باید اشاره کنم که باتر میلک ساخت خودم براساس دستور شما بود و بسیار عالی شده بود) اما به اکی ثانیه شیر رفت پایین بطری نشست و آب زردی در وسط و چیزی شبیه شیر بریده در بالا قرار گرفت. البته من همانطور گذاشتم در جای گرم، یعنی داخل کابینت. حالا سوالم اینه که این همان اتفاقیه که باید می افتاد؟
یادم رفت بگم خسته نباشید بابت اسباب کشی
Doozel said…
گه گداری همش بزنید به واسطه تکون دادن بطری و صبور باشید . کمی ته نشینی طبیعی هست
M.Moradi said…
حالا اگر هم فر نشد میشه پشت یخچال گذاشت تا از گرمای موتور گرم بشه