Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

دوزل جوجه؛ قابل رقابت با اکبر جوجه اصل



مواد زیاد اومده از لعاب پست میت بال گردو و انار به همراه تجارب درخشان  مرغ پزی این چند وقت اخیر دست به دست هم و جسارت اکبر جوجه پزی به من دادن. اکبر جوجه دیگر چیست؟ اکبر جوجه رستورانی مازندرانی و باسابقه و اینک دارای شعب زیاد هست که جوجه (مرغ نیمچه) رو سرخ و با رب انار سرو می کنه.  
اما از دید واژه شناسی اکبر جوجه به معنی اکبر کوچک اندام نیست و با توجه به دستور زبان های شمالی، به احتمال قوی به معنی جوجه یِ اکبر هست. آری شمالی ها، به سبک گرامر انگلیسی، صفت رو بر موصوف تقدم می دن.  
بنده در این مقال گرامرشمالی خاطره ویژه ای دارم به این شرح:

 "به یاد دارم خیلی قدیم ها سفری به شمال، جایی ما بین گیلان و مازندران، داشتیم. با همرهان در به در دنبال ویلا بودیم و در نهایت جایی مناسب اسکان یافتیم. پس از مذاکرات اولیه با شاگرد مجتمع ویلایی، معلوم شد که وضعیت اتاق موجود معلوم نیست و باید منتظر "فریدون مار" برای استعلام اطلاعات باشیم. بنده با توجه به لقب ویلاچی حدس می زدم فریدون نامی قوی هیکل با کت چرمی، موی فرفری و سبیلی دراز و از بناگوش در رفته رو باید در انتظار بود. چندی گذشت و پیرزنی خمیده با ظاهری مهربان وارد صحنه شد و ویلا هم موجود بود. آری فریدون مار در واقع به معنی مادر فریدون بود و هیچ شری هم در کار نبود. خود فریدون رو هم ندیدیم متاسفانه"
این شما و این اکبر جوجه لری:


یک کیلو جوجه (دو عدد جوجه کوچیک)
یک عدد پیاز سفید بزرگ
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) آب لیموی تازه
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) سرکه انگور یا سیب
نمک، فلفل، پودر سیر و زعفران به میزان لازم

برای سس انار:
یک پیمانه آب انار
آب یک عدد نارنج 
آب یک عدد پرتقال توسرخ
یک قاشق غذاخوری عسل 

جوجه رو به عادت مالوف مارینیت کنید. دقت کنید این غذا حتما باید با مرغ نیمچه درست بشه چون قرار هست که در روغن سرخ بشه و در غیر این صورت به نیکی نخواهد پخت. مواد سس رو هم مثل اینجا مخلوط و سس رو درست کنید. 

جوجه رو از مارینیت خارج و خشک کنید. نیم ساعت در دمای محیط قرار بدید تا وسط اون در قبل سرخ شدن خام نمونه. روغن زیادی رو در ظرفی کوچک ولی عمیق بریزید(آری جوجه باید سرخ بشه و نباید با ته ظرف در تماس باشه). روغن رو روی حرارت متوسط رو به زیاد قرار بدید و وقتی کاملا داغ شد، جوجه رو از سمت پوست در روغن قرار بدید. پس از ده دقیقه مرغ از-این-رو-به –اون-رو کنید و برای ده الی پانزده دقیقه دیگه سرخ کنید. اگر دماسنج مخصوص دارید که چه بهتر.            

دیدم بعضی دستورهای اینترنت دو تا شکل عمده دارن: ۱-) به جای جوجه از مرغ استفاده می کنن و ۲-) مرغ رو سرخ کامل نمی کنن و بعضا فرمان به پخت های دو مرحله ای از قبیل آب پز\سرخ کرده می دن.   نکنید این کار رو! روح اکبر رو در قبر نلرزونید.            

رب انار خونگی که درست کردیم، بسیار خوش رنگ و خوشمزه هست. در ضمن بالانس طعم اون هم به عهده شما است و دست شما در افزودن یا کاستن مواد ترش یا شیرین باز هست. با کته دودی کلاسیک سرو کنید. در ضمن من ترجیح می دم سس کمی شیرین باشه و ترشی بیشتر با افشاندن نارنج تازه حاصل بشه.      
اکبر آسوده بخسب! دوزل بیدار

Comments

Nei Rang said…
: )
منم اکبر جوجه از دار باقی
به جنت هم بپا کردم اجاقی
کنار دکه ام نهری و باغی
عسل جاری و نارستان رواقی
انار دونه میشه با یک اراده
نداره هیچ کاری زحمت شاقی
به هر شاخه دوتا جوجه نشسته
همه بیو و بی هورمون چاقی
کارم سکه تر از روی زمینه
کند سرو جوجه حور سیم ساقی
گرسنه چون شود فردی بهشتی
کند راهش با دکه ام تلاقی
نمیدانم ولی شنیده ام که
به جنت نیست از بنده فراقی
به هر گوشه گذارشان فتاده
آلاچیقم شده سبز چون اقاقی
خلاصه که شدم شادبردی نامم
دلت شاد و رهت به اوج راقی
Doozel said…
خیلی زیبا بود به خصوص یون قسمت بدون هرمون چاقی
Mahnaz said…
رنگ و جلای این جوجه با سس انار تازه یک چیز خیلی متفاوت با اکبر جوجه امروزی را نشون میده متاسفانه اکبر جوجه و بدتر از همه شعبه های آن کیفیت قدیم را نداره ، مرغ سرخ شده در روغن سوخته،مرغی خشگ و بدبو طوری که یاد و هوس خوردن این غذا در درونت کشته میشه ولی این پست شروعی دوباره مستش مخصوصا که رب انار خونگی هم دارم ، ممنون از شما
Doozel said…
ممنون خانم مهناز
سلام حضرت استاد پست متبرک استاد مهناز رو دیده و شعف زده شدم و زود متوجه قدیمی بودن پست شدم.ر