Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مندی دجاج، چلو مرغ دودی به سبک یمنی؛ گیر سه پیچ بنده به غذاهای عربی-پیچ سوم


این غذا یمنی هست و حسن ختامی بر گیر سه پیچ اخیر (پیچ اول، پیچ دوم). یه پلوی ادویه دار و شبیه به بریانی هندی ولی با پروفایل ادویه عربی و البته روشی منحصر به فرد برای دودی کردن غذا که در ادامه توضیح داده خواهد شد. این پست نکات خوبی داره و توصیه می کنم حتما اون رو بخونید چون تمام یا بخشی از اون نکات رو می تونید بعدها استفاده کنید.  دستور بی شباهت به این چلو مرغ تنوری هم نیست و لذا این پست می تونه آپدیتی بر اون تلقی بشه. پروفایل ادویه و روش دودی کردن هم از دیگر نکات مفید این پست هستن. در ضمن این غذا رو می شه با گوشت گوسفند هم درست کرد و اجباری بر کاربرد مرغ نیست.

مواد لازم:

چهار عدد کامل رون مرغ(یا یک عدد مرغ کامل)
یک عدد پیاز متوسط، رنده شده
آب یک عدد نارنج یا لیموی زرد بزرگ
سه حبه سیر، له شده
دو پیمانه برنج
چهار پیمانه آب
دو قاشق چای خوری نمک 
دو عدد فلفل سبز بزرگ(یا فلفل قرمز خشک)
دو عدد برگ بو
یک فروند چوب دارچین
ده عدد دونه فلفل سیاه
چهار عدد میخک
چهار عدد هل سبز(یا یک هشتم قاشق چای خوری پودر)
ده عدد فلفل بهار، (یا یک چهارم قاشق چای خوری پودر)
زعفران و مغز پسته برای تزیین  

از شب قبل مرغ رو با پیاز رندیده، سیر، نمک و فلفل و آب لیمو مارینیت کنید. روز بعد مرغ رو از مارینیت خارج کنید و به سیخ بکشید. آری مرغ یا گوشت مندی حتما تنوری هست و به طور سنتی در تنور رسی درست می شه. برنج رو به همراه تمام ادویه ها و فلفل ها و آب به دیگ مبنا بفرستید.    

می خوایم تمام ترواشات مرغ به دیگ برنج بریزه و لذا این گونه که می بینید عمل کنید. فر رو از پیش روشن و روی درجه حرارت ۴۲۵ فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.  

بعد از یک ربع که آب برنج کشیده شد، برنج باید هم زده و مرغ از سیخ خارج بشه و روی مرغ قرار داده گردد. اگر روغن یا آب برنج کم بود اضافه گردد.  بعد از ۴۵ دقیقه یا تا جایی که مرغ کاملا پخته و طلایی بشه از فر خارج گردد. 

اما هیجان انگیز ترین قسمت قضیه دودی سازی غذاست! بدین منظور، چند تکه زغال رو کاملا گداخته کنید. سپس اون ها رو در ظرفی کوچیک یا تکه ای فیل آلومینیوم قرار بدید و چند قطره روغن روی بریزید تا دود کنه.  سپس در ظرف رو ببندید و به مدت حداقل ده دقیقه پلو رو دودی سازی کنید.  این غذا کاملا طعم چلوکباب می گیره! چو نیک بنگری، مکانیزم دودی شدن هر دو یکی هست چون بر منقل، روغن کباب بر روی زغال گداخته می ریزه و دود می کنه و غذا هم لاجرم دودی می شه. این روش دودی کردن رو می تونید به جای روش کلاسیک هم استفاده کنید.       
فلفل بیدادی می کنه در این غذا! حتما اگه امکانش رو داشتید، با دو مدل فلفل مثل اینجا درست کنید!. در ضمن خون آریایی در رگ های من غلیان کرد و روی کار رو با محلول زعفران و مغز پسته تزیین کردم! 

این هم عکسی در حالت خارج از ظرف مبنا! به عنوان نکته آخر: حتی المقدور سعی کنید که این غذا رو در ظرف سرامیکی طبخ کنید تا ته دیگ نگیره. البته اگر هم ته دیگ دوست دارید، خیالی نیست. یه ضرب المثل چینی می گه:
صلاح مندی الدجاج خویش خسروان دانند....        

Comments

Nei Rang said…
ممنون شف دوزل
نکات جالب و متفاوتی در این پست هست.
اگه ممکنه خواهشا بفرمایین برای دودی کردن از چه روغنی استفاده کردین.
باز هم ممنون !
Doozel said…
با هر روغنی باید جوابگو باشه . من از روغن مایع استفاده کردم
Unknown said…
باتشکرازاین دستور اشتهابرانگیز اون قسمتی که مرغ وازسیخ درمیاریم وروی برنج میگذاریم بایددرظرف گذاشته بشه یابدون درمراحل پخت ادامه پیدامیکنه
Doozel said…
در باید باز بمونه تا مرغ برشته بشه
Unknown said…
سلام
ممنون بابت لذتی که از سه ساعت خوندن مداوم مطالب زیباتون بردم
من امروز با وبلاگ شما آشنا شدم
اما سوالم درباره این غذا : حرارت باید از بالا باشه یا از پایین؟
منظورم اینه که شعله ی گریل روشن باشه یا شعله ی پایین فر؟
پیشاپیش سپاس
Doozel said…
از پایین . مثل فر معمولی
به جمع شمسشیریون خوش آمدید