Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

چیپس و پنیر



تصور کن در این تعطیلات عید پیش رو، سینی فر رو پر از چیپس می کنی و روش کمی سس و پنیر می پاشی و برای عصرونه برای فک و فامیل، بر و بچ، و یا اعضای هر گردهمایی دوستانه و غیر رسمی  سرو می کنی. یه عصرونه شیک، ارزون، رضایت بخش و عمله خفه کن. آری چیپس و پنیر هم شاید بتونه کنجی در تالار نوستالژی های بنده برای خودش دست و پا کنه چون لااقل در برهه ای زمانی  در اصفهان خیلی محبوب بود. از سایر برهه ها و اماکن اطلاعی در دست ندارم.

لذا اگرچه تهیه چپس و پنیر آسون و بدیهی به نظر می رسه، ولی این دوشنبه بدون گوشت رو در امتداد تم غذاهای پارتی پسند به تشریح نکات اون خواهم پرداخت. در این پست تمرکز بیشتر بر نکات ریز هست و دستور خاصی ارایه نمی دم چون چیپس و پنیردستور پذیر نیست و با مواد اولیه متعدد قبل تهیه هست. سر ضمن برای ورژن های غیر گیاهی می شه از کالباس و یا مرغ پخته ریز هم استفاده کرد.

اولین نکته مهم سس هست. از نظر بنده مایونز سنگین و کچاپ خیلی سبک هست. لذا رویکردی دوباره به این آیولی فلفل و سیر تنوری داشتم. در ضمن این سس سیر هم بسیار عالی هست.  اگر حال درست کردن یه سس پایه ای رو ندارید، سسی سریع با ترکیب مایونز، کچاپ و پودر سیر هوا و استفاده کنید.    

نکته بعدی نوع چیپس  مصرفی هست. چیپس های ضخیم تر (که معمولا روی پاکت این نکته ذکر می شه) و مزه دار (مثلا سرکه نمکی ) در ارجحیت هستن.  چیپس رو در یه لایه پهن و سس رو یکنواخت روی اون توزیع کنید.      

سپس پنیر دلخواه تون  رو روی سطح کار پخش کنید. در پنیرافشانی سخاوت نشون ندید. چون پنیر مذاب باعث به هم چسپیدن تکه های چیپس و دشواری در سرو می شه.    

در سعی دوم به این نتیجه رسیدم که اگه لابلای چیپس ها پودر پنیرپارمزان بپاشم، از به هم چسپیدن اون ها جلوگیری می شه و لذا این نکته رو هم مدنظر قرار بدید.  

بشقاب رو فقط پنج دقیقه یا تا جایی که پنیر آب بشه به داخل فر داغ بفرستید. چو نیک بنگری زمان پخت اون قدر کوتاه بود که بنده همون ظرف چینی سرو رو به فر فرستادم. دیده شده بعضی ها میزان پنیر رو زیاد می گیرن، لذا ظرف بیشتر در فر می مونه و بخار می کنه و چیپس خمیر می شه، بذارید بدبخت  نفس بکشه و هوا و از لابلای اون تردد کنه. نکته آخر -که ندیدم کسی رعایت کنه و این رو به استعانت از ناچوی مکزیکی آموختم- روپوشونی چیپس و پنیربا یه سالسای سریع و تازه هست. من فلفل، گوجه و پیاز رو ریز و با کمی آبلیموی تازه و روغن آلودم.  چیپس و پنیر ترکیبی از مواد غیرتازه و سنگین هست و یه سالسای سبک و تازه و اسیدی، تازگی و ظاهر خوبی به محصول نهایی می ده.               

Comments

Nei Rang said…
بد نیست بخاطر کمتر کردن عذاب وجدان چیپس اش هم محصول خودمون باشه؛ اگه حال و فرصتمون نیم ساعت همیاری کنه.
Nazanin said…
جناب دوزل جان، نیرنگ جان و سایر یاران گرامی کافه،
پیشاپیش برای همه تون نوروزی دل انگیز و سالی خوش آرزو می کنم. به امید دیدار همه تون بعد از سیزده به در.

دوزل جان سفارش شما در خاطرم هست برای سنگک. اگر کار دیگه ای از دستم برمیاد ایمیل بزنید برام لطفن.

نیرنگ جان شرمنده ام که آخرین کامنتی که خطاب به من نوشته بودی بی جواب موند. حق با توست دوست خوش ذوق و عزیز. باغ شعر ادبیات ایران آنقدر پرگل هست که واقعن هم حیفه اگر کسی تمام وقتش رو به کند و کاو فقط یکی از این گلها صرف کنه. سپاسگزارم که یادآوری کردی.

به امید دیدار همه تون، با دل خوش و لب خندان
Nei Rang said…
ممنون نازنین خانوم. سفر خوش .
آرزومند سالی خوش برای شما و همه دیگر گلهای در انتظار بهار.
Unknown said…
یه روش دیگه هست که بیشتر کاربرد رستورانی داره و اون هم استفاده از پنیر مایع هست
گفتم یه اظهار فضله ای کرده باشم که یعنی ما هم اره....
Doozel said…
نیرنگ
اون هم می شه. البته در این نقطه از دنیا، این اواخر چیپس های تنوری شده به جای سرخ کرده هم موجود هست
Doozel said…
ممنون خانم نازنین
سفر خوش. ما در اینجا تحویل عیدی انفرادی در خلوت آفیس خویش خواهیم داشت
Doozel said…
آقای نیما
اون وقت به سمت ناچو مکزیکی متمایل خواهیم شد
sareh said…
تبریکات فراوان هم پیشاپیش به خاطر عید و هم گویا پایان دوران ملال انگیز دکمه پرانی!ا
Doozel said…
بله اون دوارن تموم شد ولی بر اساس تجربه باز هم با خواهد گشت و در بدترین زمان ممکن
Mahnaz said…
خیلی سالها پیش که ایران رفته بودم هر خونه ای که میرفتیم یک پیرکس از اینها تقدیممون میکردن که خیلی هم خوشمزه بود ولی بعدها دیگه از این چیبسهای داغ خبری نبود فکر کنم اینم مثل خیلی چیزهای دیگه در ایران مد شده بود بعدش هم از مد افتاد
Mahnaz said…
البته گفته باشم نوعی را که در ایران خوردم از چیبس ،سس گوجه و پنیر پیتزا درست شده بود نمیدونم چرا هیچ وقت درستش نکردم ولی این یکی اونم با سسی که داره را از دست نمیدم به خصوص تابستون و روزهای گرم هم که نزدیکه وای که بشینی توی باغچه با یک نوشیدنی سرد،در دستت یک بشقاب از این چیبسها،یک ایده فوق العاده عالی درست همون چیزی که کوچک و بزرگ ازش لذت میبرن ممنونم خیلی زیاد
Doozel said…
ممنون خانم مهناز . دقیقا همینی بود که فرمودید