Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

ساندویچ گوشت تنوری با همراهی انار، دارچین و فتا


این هفته دو دستور برای شب یلدا خواهیم داشت. اول این پیش غذا رو پست می کنم و دسر اناری رو می گذارم برای وسط هفته و لذا این هفته دستور غیر گیاهی رو اول پست می کنم. اینجا به قول فرنگی ها  Finger Food یا غذای قابل مصرف با دست و بدون احتیاج به ظرف داریم. این رده از غذاها برای مهمونی راحت و مناسب هستن و این مورد فعلی رو شما می تونید در نیم ساعت درست کنید. اما پس از پست مشابه پارسال، کسی به من امیل زد که: بگذار یلدا زیبایی خودش رو داشته باشه و غذاهای سنتی در اون مصرف بشه و از این موارد تکراری همیشگی.
در جواب با تاخیر به اون بزرگوار باید بگم که در مراسم یلدا اصولا غذای خاصی تعریف نشده  و مراسم بیشتر هول محور صرف تنقلات می چرخه. لااقل در خانواده ما رسم به چلو خورش و این موارد نبود و بعید هم می دون غذای مشخصی-مثل سبزی پلوی شب عید- برای اون تعریف شده باشه. در نهایت قضیه باز هم برمی گرده به نوع دیدگاه و از نظر من بازی کردن هول محور انار و خشکبار(مثل همین پست) نه تنها فاجعه آمیز نیست بلکه جالب و متنوع هم هست. صلاح یلدای خویش هم البته ، خسروان دانند....            

مواد لازم:

یک قاشق غذاخوری روغن مایع
یک عدد پیاز سفید کوچک،خلالی خرد شده
یک قاشق غذاخوری سیر، له شده
نیم کیلو گوشت چرخکرده بره یا گوساله
یک دوم قاشق چای خوری دارچین
دو قاشق غذاخوری رب انار
یک قاشق غذاخوری سماق
هشت ورق نون تست، یخ زده
صد گرم خرده پنیر فتا
نصف انار، دون کرده
بیست و پنج گرم مغز پسته بو داده   


پیاز رو در روغن تفت بدید تا نرم بشه، سپس سیر رو اضافه کنید. بعد از یکی دو دقیقه، گوشت رو هم اضافه کنید.    

وقتی گوشت از قرمزی در اومد، دارچین، سماق و رب انار رو اضافه کنید.  

حسابی حرارت بدید تا گوشت طلایی و سس غلیظ بشه. بچشید و اگه نمک و فلفل کم داشت اضافه کنید.  

برای اطمینان از حصول برش مناسب، نون حتما باید یخ زده باشه. نون تازه به جای بریده شدن له می شه. گوشه های نون رو بگیرید و هر مربع رو به دو مثلث برش بزنید(الان یه هوخشتره پیدا می شه و می گه؛ واژگان پارسی سره این چنین است: هر چهارگوش رو به دو سه گوش ببر)         

نون ها رو کف سینی بدین سان پهن کنید. اینجوری پس از اتمام پخت، هر ساندویچ از منبع جدا می شه و مهمون ها به راحتی اون رو با دست از منبع جدا و به شکم متصل می کنن. فر رو هم از پیش روی درجه حداکثر روشن کنید و صبر کنید داغ بشه.          

می خوایم یه پیتزای غیر رسمی درست کنیم. این کار رو می تونید مثل یه پیتزای کلاسیک و با خمیر پیتزا هم انجام بدید. در صورت تمایل، توصیه من یه خمیر نازک مثل این یا اون هست.  من اینجا شش تا نون به کار بردم و پیتزا پرملات شد و لذا دستور رو به هشت عدد نون تغییر دادم. کل گوشت وسه چهارم پنیر رو روی نون ها پخش و پهن کنید.      

در این حین مخلفات رو رو(صنعت جناس) آماده کنید. انار رو دون کنید و مغز پسته رو بکوبید. بقیه پنیر رو هم کاری باش نداشته باشید .  

برای حدود بیست دقیقه یا تا جایی که نون کاملا برشته بشه در فر قرار بدید. دقت کنید که نون باید برشته تا زیر بار مسئولیت و وزن مواد رویی کمر خم نکنه.



روی کار رو دون انار، پسته و پنیر تازه بدید.  یلدا مبارک! 


Comments

Anonymous said…
یلدا مبارک!
s said…
یلداتون آب اناری :)))))))))
Doozel said…
یلدا بر شما هم مبارک