Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

ماهی تنوری با روکش سیر و پرتقال



این چند روز مونده تا عید رو چند تا غذای ماهَوی (مصدر جعلی از ماهی) پست می کنم. غذای سال نوی ما  آریایی ها سبزی پلو ماهی است ولی بقیه روزهای سال مهری از ماهی به دل نداریم! اصولا اگه یکی از خوانندگان، با ذکر مستندات،  برای من تشریح کنه که سبزی پلوماهی از کی  و به چه مناسبتی تبدیل به غذای عید شده من ممنون می شم.
اینجا یه ماهی تنوری عالی برای زدن به تنگ سبزی پلوی نوروزی شما عزیزان داریم. ماهی تنوری هست و در نتیجه تولید اون در حجم انبوه برای مهمونی ها آسون هست.  کسانی که مجبور بودن برای تعداد کثیری ماهی خوار، ماهی سرخ کنن اهمیت جمله قبلی رو درک می کنن. تهیه، گرم نگه داشتن و سرو ماهی سرخ شده برای مهمون ماهی خوار آسون و عقلانی نیست. و لذا چرا ماهی رو در حجم انبوه تنوری نسازیم؟      

مواد لازم:
دو قاشق غذاخوری کره
دو حبه سیر، رنده شده
یک قاشق غذاخوری عسل
  آب سه عدد لیموی سبز
آب یک عدد پرتقال
یک قاشق چای خوری نشاسته ذرت 
چهار فیله ماهی (سالمون، قزل الا، راشکو و یا هر ماهی پر چرب دیگه) 



سیر ریز رندیده(به قول دریابندری) رو در کره تفت بدید. کره قهوه ای بشه بهتره و طعم بهتری به روکش منتقل می شه.  

عسل رو اضافه کنید و باز هم در راستای طعم بهینه، کاراملیزه کنید. آب لیموها و پرتقال رو با نشاسته ذرت مخلوط کنید، نمک و فلفل بزنید و به ظرف اضافه کنید. حرارت بدید تا غلیظ بشه. خیلی غلیظ شد، کمی آب اضافه کنید تا روون بشه. 

فر از پانزده دقیقه قبل روشن و روی دمای چهارصد فارنهایت یا همون دویست و پنج درجه خودمون تنظیم کنید. از روکش روی ماهی بدید و به فر هدایت کنید.

برای Medium rare ده دقیقه در فر بپزید. برای سالمون کاملا پخته بیست دقیقه زمان بدید. وضعیت پخت رو به صورت بصری و از بغل برش ماهی می تونید چک کنید.



من با کته سبزی پلوی کره ای-دودی خفه کردم. اون چیزی که در عکس مواد اولیه می بینید تره زرد هست و رنگ جالبی به شما ارزانی می داره. 

Comments

Mahnaz said…
به به خیلی کیف کردم چقدر سالمون و پرتقال برازنده هم هستند مثل دستور قبلی چقدر خوشمزه بود اگه دست خودم بود همین غذا را با همین تزئین شیک را برای شب عید پیاده میکردم ولی چه کنم که مهمونها همون روز از ایران میان وانتظار یک ماهی وپلوی همیشگی را دارند میمونه برای بعد، مرسی
Doozel said…
امیدوارم سبزی پلوی کلاسیک خوبی درست کنید. عکس ها رو هم از ما دریغ نکنید
Unknown said…
روزی سلیمان انگشتری خود را به کنیزش سپرد و به گرمابه رفت؛ دیوی از این واقعه باخبر شد، در حال خود را به صورت سلیمان درآورد و انگشتری را از کنیزک طلب کرد، کنیز انگشتری را به دیو داد و او خود را به تخت سلیمان رساند و بر جای او نشست و دعوی سلیمانی کرد و خلق از او پذیرفتند . و چون سلیمان از گرمابه بیرون آمد و از ماجرا خبر یافت گفت سلیمان حقیقی منم ... اما خلق او را انکار کردند و سلیمان به دریا رفت و ماهیگیری پیشه کرد. .
دیو چون به تلبیس و حیل بر تخت نشست ، روزی از بیم آنکه مبادا انگشتری بار دیگر به دست سلیمان افتد آن را در دریا افکند تا به کلی از میان برود و خود به اعتبار پیشین بر مردم حکومت کند.
در این احوال سلیمان همچنان بر لب آب ماهی می گرفت، روزی ماهیی را بشکافت و از قضا خاتم گم شده را در شکم ماهی یافت و بر دست کرد.
رسم خوردن ماهی در شب نوروز تجدید خاطره ای از یافتن نگین خاتم سلیمان است.

این داستان از سایت دکتر قمشه ای بود.حالا که سلیمان و دیو نیستند که از صحت سندیت این داستان بپرسیم، امیدوارم خودتون تو دل ماهی شب عید نگین رو پیدا کنید...بلکه این داستان باورتون بشه!
Doozel said…
اوایل کامنت خوب و راون پیش می رفت تا جایی که صحبت از اله قمشه ای پیش اومد . بیشتر درخواست من مستندات تاریخی مثلا درباره اولین مورد تاریخی که سبزی پلو دیده شده و... بود . به هرحال بسیار از لطف شما ممنون هستم
redway said…
همین الان پختم این رو. دقیقا همین الان. سوتی هم وجود داشت در سیستم. به عنوان مثال فهمیدم که هم‌خونه ایم تو فر از این شوینده‌ها زده و فعلا فر رو نمیشه روشن کرد. سس که غلیظ شد ماهی رو شوت کردم توش.
خواستم بگم که این جزو یکی از خوشمزه‌ترین چیزاییه که خورده‌م تا حالا و دستت درد نکنه واقعا.
خیلی خیلی خوشمزه‌س.
انقدر به اون سسه ناخونک زدم که زبونم هم سوخت. ولیکن شاد هستم الان

دست شما درد نکنه
redway said…
هم‌خونه ای فرانسویم هم خورد و بسیار استقبال کرد.
Doozel said…
از این سوتی ها در سیستم من هم زیاد به وجود می یاد. بله، آریایی ها از این دستور ماهی هم سرسری گذشتن و خود رو از فیوضات اون محروم ساختن، من هم خیلی اون رو دوست داشتم
H.M said…
سلام
کاشکی اینو همین الان ببینید و من گشنه رو نجات بدید!(البته بعید می دونم)
همین الان می خوام ماهی سُمون درست کنم
این دستورو دیدم (حالا وقتش بود آخه؟)
من پرتقالی دارم، و لیموی زردی و البته عقل ناقصی! (گریه ی حضار)
در ضمن نشاسته ی ذرت و هیچ نوع نشاسته ی دیگه ای هم ندارم. آیا با این اوضاع می شه این مدل روکشو امتحان کنم یا نه؟
Doozel said…
آرد معمولی رو در کره سرخ کنید و روند رو مثل پست ادامه بدید
H.M said…
وای! جواب دادید؟ ممنونم جناب شِف :)
نتیجه رو به اطلاعتون می رسونم.
H.M said…
This comment has been removed by the author.
H.M said…


سس من که به خوشرنگی سس شما نشد، البته فکر کنم چون عسلو خوب کاراملیزه نکردم، آردم زیادی ریختم. ولی وای چه مزه ای! نابود شدم الان! نصف سسو خالی خالی خوردم! عکسم گرفتما ولی بلد نیستم اینجا بذارم :) روشم یه خورده زیره ریختم. دست مریزاد، هلاک این دستوراتونم.
Doozel said…
به آدرس کافه امیل کنید.
shamshiri.cafe@gmail.com