Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک جادویی؛ کیک خود به خود سه لایه شونده


بعد نویس: خانم سحر این ویدئو رو از لینک اصلی کشف کردن. دیدن اون در راستای بازتولید کیک توصیه می شه 
********************************************************************************

این روایت سرویس شدن دهان بنده در راستای باز تولید یک کیک جادوییست:
 داستان از این لینک شروع شد. توی لینک راوی، داستان پیدا کردن یه دستور غیر انگلیسی برای کیکی سه لایه و ترجمه اون با گوگل ترنسلیتور و پخت اون رو روایت می کنه.  مکانیزم این کیک به این صورت هست که کیک مایه بسیار شل و رقیقی داره و در اثر پخت روی درجه کم و زمان زیاد، مایه کم کم ته نشین می شه و لاجرم سه تا بافت مختلف به کیک تحمیل می شه. لایه زیری که در تماس با فلز داغ هست برشته و سخت هست، لایه بالا که در معرض حرارت فر هست اسفنجی و ترد می شه. در نهایت لایه وسط که در تماس با حرارت مستقیم فر نیست، تبدیل به یه لایه ضخیم و دلبر کاسترد می شه و شما با کمترین زحمت صاحب یه کیک باکلاس، متفاوت و سه لایه می شید. دستور رو دیدم، برق ازم پرید و گفتم این کیک رو قبل از رقبا باید در شمشیری هوا کرد! در این راستا دهن من سرویس شد و سه بار مجبور به تکرار پخت شدم. چون اگرچه که دستور به نظر خالتور و ساده می یاد ولی به شدت  ظریف و پرنکته هست و لذا قبل از هواسازی اون حتما پست رو به دقت بخونید.   


مواد لازم:
چهار عدد تخم مرغ، سفیده از زرده جدا شده
یک قاشق چای خوری عصاره وانیل
صد و پنجاه گرم شکر
صد و بیست و پنج گرم کره، ذوب شده
صد و پونزده گرم آرد
پونصد میلی لیتر (دو پیمانه) شیر گرم  
پودر قند برای تزیین  




سعی اول: دستور خواسته که سفیده ها رو از زرده جداکنیم. سپس سفیده رو هم بزنیم تا غلیظ و براق بشه. سپس زرده ها رو با شکر هم بزنیم و سپس کره و آب  رو اضافه کنیم و دو دقیقه دیگه هم بزنیم.   

چون خدایار از بوی تخم مرغ بدش می یاد و زرد می کنه، من دستور اصلی که طلب یک قاشق غذاخوری آب می کنه رو به یک قاشق چای خوری عصاره وانیل آپدیت فرمودم. شما هر کدوم رو که دوست داشتید استفاده کنید. اینجا اشتباه اول رو مرتکب شدم! دستور طلب کره ذوب شده می کنه!

سپس باید به آرومی آرد و در نهایت شیر ولرم رو اضافه کرد. در نهایت باید سفیده رو یک سوم-یک سوم و به آرومی با مایه زرده مخلوط کرد.

درجه پخت سیصد و بیست پنج فارنهایت یا همون صد و شصت و دو درجه سانتیگراد خودمون هست. اشتباه دوم من پهن کردن لایه آلومینیومی  کف ظرف بود که از تشکیل لایه زیرین جلوگیری کرد. زمان پخت هم شصت تا هفتاد دقیقه هست. 

اینجا بود که جادویی بودن این کیک از ناحیه من و خدایار به زرت قاطر به چالش کشیده شده بود. حتی خدایار لینک سایت رو متهم به فوتوشاپ و خیانت در امانت هم کرد. البته مزه کیک بد نبود و خوردیمش تا ته.  

سعی دوم: در این سعی، کمی از زرده تخم مرغ چهارم قاطی سفیده های سه تخم مرغ دیگه شد و من دیگه تخم مرغ نداشتم. چناچه می دونید، ذره ای از زرده داخل سفیده بره سفیده دیگه پف نمی کنه.  لذا بالفور یه تئوری خائنانه به میون انداختم که چون مایه زرده خیلی شل هست، زدن سفیده عبث هست و حباب های سفیده می پرن. در نتیجه سفیده ها رو نزدم و این هم نتیجه این تئوری خائنانه... کیک تپید و اون هم نه یک تپیدگی خفیف و کلاسیک بلکه یک تپیدگی افراطی. مزه باز هم بد نبود و حتی از اولی کمی بهتر هم بود. 

سعی سوم: اینبار خیلی سیستماتیک رفتار کردم. دستور رو خوندم و میزان پلاس رو رعایت نمودم. در این راستا، تک تک مواد رو وزن کردم و به ترتیب استفاده دم دست چیدم. کره رو هم ذوب کردم   

درس بزرگ: در حین جداسازی تخم مرغ در حجم انبوه، از یک ظرف کمکی برای سفیده استفاده کنید. به طوری که سفیده رو اول در این ظرف بشکنید و اگر زرده ای داخل اون نبود به ظرف مبنا انتقال بدید.   

زدن سفیده اگرچه کار بیهوده ای به نظر می یاد ولی در شکل گیری لایه های این کیک حیاتی هست. اون رو به آرومی با مایه زرده مخلوط کنید؛ لازم نیست تکه های سفیده کاملا محو بشن.  

پخت رو هم تا جایی انجام بدید که سطح اون شکاف برداره.  


با پودر قند تزیین کنید.

جادوی این کیک، تبدیل شیرینی خشک به محصولی شبیه شیرینی تر هست. بزنید این دم عید و حالش رو ببرید.    

Comments

shakiba said…
حیف همزن ام رو فروختم رفت:دی
بسوزه پدر آوارگی.
Doozel said…
همزن رو مگه می شه فروخت؟ معمولا ارزش فروش نداره مگر اینکه متعلق به یکی از مفاخر مثل استاد اسدی یا مارشال دوگل و... باشه
shakiba said…
مامانم بهم افتخار میکنه.

اینجا فروش لوازم دست دوم مرسوم هست بین دانشجو ها. کاسه بشقاب هم گزارش شده. همزن خوبه؛ یک عدد پلوپز چینی به درد نخور رو هم یه یک چینی فروختم.
Doozel said…
بله با این دلار فعلی با پول اون پلوپز می شه تو ایران هفت هشت متر زمین مرغوب خرید
Mahnaz said…
کاملا درک میکنم هیچی بدتر از رسیدن به نتیجه عکس نیست و چقدر خوبه که در آخر همون میشه که باید بشه حالا مگه من میتونم از فکر درست کردن این کیک در بیام فکر کنم درست کردن بستنی را باید به بعد موکول کنم عوضش آخر هفته یک کیک جادوئی داریم که با قهوه میخوریم
Dawn said…
ممنون از ایده‌ی کیک عیددیدنی و این که فکر کنم بد نباشه به منبع ِ منبع شما سر زد که یه ویدئوی خوب داره (من که اصلا صدا نداشتم اما احتمالا چیزی هم نمی‌فهمیدم) و عکس ورژن شکلاتی نشون می‌ده که کیک‌تون نه تنها سه لایه، بلکه چهارلایه‌ داره انگار!
Doozel said…
این رو می گید
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tRdEOUgYx3c
Doozel said…
ممنون از لطف شما خانم مهناز
Dawn said…
بله. همون بود
Minooshka said…
سلام ..و ممنون از دستور ..الان میخوام درستش کنم..فقط یک سوال کلی داشتم..در دستورها و از جمله این دستور گفته 1 استیک کره یا 125 گرم..در صورتی که 1 استیک 113.5 گرم است..حالا خوبه تو این دستور به گرم گفته وگرنه ما از کجا میفهمیدیم کدوم رو میگه؟/
Doozel said…
همیشه از دستور وزنی پیروی کنید
Unknown said…
سلام با تشکر از دستورهای عالیتون، می خواستم بدونم از نظر مزه این کیک چه جوریه؟ چقدر حس تحسین خورندگان را در بر دارد؟!
Doozel said…
خوبه؛ زیاد
Eli said…
سلام و خسته نباشید
خواستم که ازتون تشکر کنم بخاطر دستوراتتون خیلی عالیه من چند تا از دستورات غذایی و شیرینیهاتون رو درست کردم همه اش خوب در اومد و مورد تحسین قرار گرفتم علی الخصوص چیزکیک ژاپنی که هر کی خورد کلی خوشش اومد و گفتند از این به بعد فقط اینو درست کن. من زیاد اهل نظر گذاشتن نیستم اما اینبار خواستم ازتون خیلی خیلی تشکر کنم که بی دریغ تجربیاتتون رو در اختیار ما می گذارید
Doozel said…
ممنون از لطف شما خانم الی
Unknown said…
فردا صبح اینو می پزم . معرکه ای دوزل جان
M N said…
کیک تپید یعنی چی؟
Doozel said…
http://loghat.name/dehkhodaworddetail-054937ff2eb24cdfa255077156c93376-fa.html
mana said…
ورژن شکلاتیش مقبول تر افتاد.
Doozel said…
یک مورد هم با کره قهوه ای و شکر قهوه ای هم در لیتریچر مشاهده شده و نباید بد باشه
sahereh said…
This comment has been removed by the author.
mana said…
من این کیک را هفته ای یک بار به فضا می فرستم به نظرم آمد این نکته ها را اضافه کنم لایه اسفنجی کیک حاصل سفیده زده شده با دانسیته کم است بنابر این اگر تمایل داشتید قطر این لایه زیادتر شود افزودن یک سقیده به دستور امکان پذیر است . می توانید یک قاشق از آرد را کم کرده و به جای آن از پودر کاستارد استفاده نمایید در طعم لایه میانی تاثیر گذار است . نوع وانیلی این کیک به خوبی با انواع میوه مانند موز یا توت فرنگی هماهنگ است بنابراین بعد از پخت می توان حلقه های میوه را به شیر عسل آغشته و روی کیک چید حاصل یک دسر حرفه ای می شود. بازهم ممنون
Doozel said…
خیلی توصیه های خوبی بود. ممنون از شما
Unknown said…
فکر کن یه ماه دیگه 2 تا امتحان سخت داری که اگه بیفتی بزرگترین فاجعه زندگیت رقم میخوره ولی ساعت 12 ظهر خیلی شیک و مجلسی بیدار میشی و کل روزت کسلی و وقت تلف میکنی...اما یهو این کیک رو میبینی و ایضا یهو همه چی عوض میشه!مخصوصا وقتی نتیجش عالی شه و سه چهارمشو تناول کنی...همه اینا رو گفتم که بگم:doOzel mochakerim doOzel ma chakerim:)
Maral said…
بالاخره بعد از یتیرهته بالاخره موفق شدم این کیک درست کنم. هر دفعه یه اتفاق می افتاد. بالاخره دیروز درستش کردم. فکر می کنم این سختترین چیزیه که تا به حال درست کردم. نتیجه خوب بود. یه لایه کیک، یه لایه کاکائوی روشن فاج مانند، یه لایه کاکائوی تیره غلیظتر، و یه لایه تهدیگ. ممنون و خسته نباشيد.
Doozel said…
خواهش می کنم . قابل نداشت