Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

فسنجون آلو سیاه


در پست رب آلوی سیاه ، تابستان رو در شیشه ذخیره کردم تا در زمستان تار و کوبنده از اون استفاده کنم. اینجا با اون یه فسنجون عالی درست می کنم. این فسنجون در آرام پز درست می شه و پخت اون بسیار راحت و کم زحمت هست. اگه از عدم توانایی تولید فسنجون از درون می شکنید و مویه و گله می کنید، فسنجون آرام پزی نقطه شروع خوبی برای شاخ شدن در عرصه فسنجون پزی هست. فسنجون آلو لزوما نباید در آرام پز پخت بشه و هر روشی دیگه ای که بلدید نیز اینجا قابل استفاده هست و در ضمن فسنجون کلاسیک رو هم می شه در آرام پز و بدین سان پخت و این روش منحصر به فسنجون آلو نیست. این پست آخرین پست زمستونی هست و من رسما و به طور یک جانبه اعلام پایان زمستون و آغاز بهار رو می کنم.




مواد لازم :
چهار عدد ران کامل مرغ
زعفران، هل و نمک  به میزان لازم
یک دوم قاشق چای خوری  فلفل سیاه
یک دوم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز(اختیاری)
یک دوم قاشق چای خوری  زردچوبه
یک عدد پیاز متوسط
یک پیمانه(صد گرم ) گردوی چرخ کرده
یک پیمانه رب آلوی سیاه    
آب یک عدد لیموی سبز  



مرغ رو طوری که پوست اون با ظرف در تماس باشه در آرام پز بچینید. ادویه ها روی اون بپاشد. پیاز، گردو و رب رو میکس کنید تا پوره ای کاملا یکدست حاصل بیاد.   

پوره حاصل اومده رو روی مرغ ها بریزید.  

اگر یکی دو ساعت یا حتی یک شب به مرغ برای مزه در شدن در یخچال امان بدید خیلی بهتره. ندادید هم موشکلی نیست و دوشواری خاصی وجود نمی یاره. راستی این روش طبخ  فقط  با گوشت رون جواب می ده و سینه به دلیل کم چربی از پس این مسولیت خطیر بر نمی یاد.   

به هیچ عنوان آب به دیگ اضافه نکنید. چهار ساعت روی حرارت زیاد آرام پز (برای نهار) یا هشت ساعت روی حرارت ملایم(برای شام) بپزید. در نهایت آب لیموی تازه رو روی اون بریزید و سرو کنید    

و زندگی ادامه دارد! باید زمستون رو به صورت لیمو و نارنج پروده در شیشه ای تنگ و نمور برای تابستون داغ و سوزنده ذخیره ساخت! 

Comments

elaheh said…
baharetoon shad shamshiriye gerami


yakh ab mishavad dar roohe man dar andishehayam,
bahar hozoore tost , boodane tost.

khosh bashid va sarfaraz