Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک نارگیلی شکلاتی


مواضع بر حق، اصولی و روشن گرانه بنده در مورد کیک پزی مردونه مشخص و قابل مشاهده در این پست می باشد. این بلاگ فخیمه اصولا رسانه ای شیرین، کیک و دسر پز نیست مگر اینکه خلافش ثابت بشه. اینجا خلافش ثابت شده چون بنده با یک کیک نارگیلی خوب در قنادی محبوب روبرو و پس از کاوش وب با دستوری در خور و در اینجا مواجه شدم و درنگ رو در هواسازی اون جایز ندونستم. بنده اصولا با ترکیب شکلات و نارگیل موافق هستم و قدیم ها اون شکلات های بونتی که ۹۹ درصد نارگیل و یک رویه یک درصدی شکلات بود رو خیلی دوست می داشتم.

در این کیک ملکوتی، دو نوع نارگیل در فرم های شیر و براده نارگیل به کار می ره و لذا کیک مثل کیک های ماستی یا دارای خامه ترش بافتی حجیم، نرم و غیر اسفنجی داره. نقطه عطف اون ولی، براده شکلات کار شده در لابلای خمیر و ذوب شده در اثر پخت هست که این کیک رو به مرحله های بالاتر متصاعد می کنه. کیک خوبی هست و اگر چنین نبود بنده اعتبار مردانه خود رو زیر سوال نمی بردم. لذا در این هوای گرم و نفس سوز اون رو حتما درست کنید و با چای و به رسم عصرونه صرف کنید.   
           
مواد لازم:

یک و سه چهارم پیمانه  آرد همه منظوره
دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر
یک قاشق چای خوری نمک
یک پیمانه پودر نارگیل شیرین نشده
سه چهارم پیمانه شکر
یک دوم پیمانه کره بدون نمک، دمای محیط
دو قاشق چای خوری رنده ریز پوست پرتقال
دوعدد تخم مرغ بزرگ
یک قاشق چای خوری عصاره وانیل
یک پیمانه کنسرو شیر نارگیل شیرین نشده
صد و هفتاد گرم شکلات شصت درصد، ساطوری شده
یک دوم پیمانه پودر نارگیل شیرین شده 


·        فر رو روشن و روی دمای سیصد و پنجاه فارنهایت یا همون صد و هفتاد و پنج درجه خودمون تنظیم کنید. یک قالب بیست سانتی رو با کره چرب کنید و سپس به آرد آغشته کنید و کنار بگذارید.   
·        نمک، آرد، بیکینگ پودر رو الک کنید و سپس پودر نارگیل رو اضافه کنید.
·        کره (دمای محیط) رو با شکر و رنده پوست پرتقال (دروغ چرا؟ من نزدم این یکی رو) هم بزنید تا کرمی بشه. سپس تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و قبل از افزودن تخم مرغ بعدی، مطمئن باشد قبلی خوب با مایه کیک ترکیب شده. در نهایت وانیل رو بزنید تنگ کار و هم بزنید.
·        سپس مایه آرد رو در سه نوبت و سپس شیر نارگیل رو در دو نوبت اضافه کنید و مایه کیک رو پس از هر افزودن خوب هم بزنید.
·        نصف شکلات رو به مایه اضافه کنید و مایه کیک رو در قالب بریزید. نصف دیگه شکلات رو روی کار پخش کنید و سپس پودر نارگیل شیرین شده رو روی سطح پخش کنید.
·        به مدت ۶۰-۷۰ دقیقه یا تا زمانی که خلال دندون به مرکز فرو شده تمیز خارج بشه بپزید. ۴۵ دقیقه صبر کنید تا سرد بشه.  

در نهایت به نکات زیر توجه کنید:
·        بنده از شکلات تلخ به یادگار مونده از ته فریز و پست موله استفاده کردم و نتیجه کیکی خیلی کم شیرین شد. حتما از شکلات شیرین استفاده کنید. بنده برای جبران مافات، روی کار شکر ریختم.  
·        اون نارگیل شیرین روی کار هم حیاتی هست و من چون از اون صرف نظر کردم کیک به طریق اولی باز هم کم شیرین شد. اگر پودر نارگیل شیرین شده ندارید، می تونید اون را با ترکیب خاک قند و پودر نارگیل درست کنید.       

Comments

Nei Rang said…
:)
ما که مفتون هرآن کیکی که پختی گشته ایم
در فراق آن بسر کوبان همی خود کشته ایم
پا به دو آسیمه سر تا سوی مطبخ رفته ایم
گنجه ها را در پی هر آنچه گفتی گشته ایم
Unknown said…
che ghadr khoob ke dastoore kaik ham gozashtid..man ham tarkibe nargil o shokolat ro doost daram va etefaghan shokolate takhtei moonde Ziad daram..hatman farda dorostesh mikonam.mamnoonam
Sarah Ka said…
سلام دوزل به جای کره از روغن نارگیل استفاده کنیم چی میشه؟
Doozel said…
نمی دونم والا . دستورهای کیک رو نمی شه به راحتی تغییر داد
Saeideh ta said…
جناب شف دوزل اگه شیر نارگیل شیرین نشده پیدا نکردیم می تونیم مقدار شکر را کاهش داده و از شیر نارگیل شیرین استفاده کنیم؟