Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

Bao steamed buns - نون آسیایی بخارپز



پس از اقدامات جنایتکارانه فر بنده به واسطه کوچک بودن ذاتی و عدم توزیع همگن حرارت (جنایت اول، جنایت دوم)، بنده در جریان یک توپوزی زنون دیپلماتیک اقدام به طبخ این نون های آب پز کردم و تلویحا اعلام بی نیازی خود از فر رو به رخ نامبرده کشیدم و از این پس هم بنده تمام پخت و پزهای فری خویش رو در منزل دوماد نیویورکی به سرمنزل مقصود رهنمون خواهم فرمود.

چو نیک بنگری، فلسفه اختراع و رواج این نون های ساندویچی آب پز در سراسر آسیا هم همون عدم دسترسی بایسته به فر و سریع و موثر بودن روش آب پز سازی بوده. در ضمن علاوه بر استفاده به صورت نون ساندویچی، موارد فراوونی از پر کردن این خمیر (مثل پیراشکی) با مایه های مختلف و آب پز کردن اون ها در سرار آسیا به شدت مرسوم هست. این نون ها به خصوص اگر با یه عنصر کرانچی مثل مرغ یا میگوی سرخ شده سرو بشن، یکی از عالی ترین ساندویچ های رو که تا به حال خورده اید رو به شما تحویل خواهند داد. پس از کاوشی مختصر در اینترنت به این دستور رسیدم و نتیجه هم نونی عالی، سبک و ابرگون و با شیرینی بسیار کمتر از موارد بازاری شد.                         
نمایی از دیگ نون بخار پز به بار، در شهر کره ای ها.        
   
مواد لازم:
پونصد و بیست و پنج گرم آرد همه منظوره
یک و یک دوم قاشق غذاخوری شکر 
یک قاشق چای خوری مخمر
پنجاه میلی لیتر شیر پر چرب
یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان (یا روغن مایع) 
یک قاشق غذاخوری سرکه برنج (یا سرکه سفید)
یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر




آرد، شکر و یک دوم قاشق چای خوری نمک رو در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. مخمر و کمی نمک رو در یک قاشق غذاخوری آب گرم حل و سپس اون را به آرد، شیر، روغن، سرکه و دویست میلی لتر آب اضافه کنید. خمیر رو ورزی اساسی بدید تا از تست های بنیادی به سلامت خارج بشید. خمیر رو در یک کاسه روغن زده قرار بدید، روی اون کاسه حوله ای مرطوب بکشید و دو ساعت امون بدید تا خمیر ور بیاد و حجم اون دوبل بشه.  اشتباه سعی اول بنده رو مرتکب نشید! بیکینگ پودر در این مرحله به خمیر اضافه نمی شه! امان از عجولی ( یادگار ژنتیکی مامیتا) و عدم مطالعه دقیق دستور پیش از اجرا اون هم با این همه ادعا و هفت سال سابقه درخشان(؟) وب لاگ نویسی.       

پس از ور اومدن، خمیر رو بر سطح پهن کنید و بیکینگ پودر رو روی اون بپاشید و پنج دقیقه دیگه ورز بدید. خمیر رو مثل یک سوسیس واره لول کنید و اون رو به هجده عدد چونه برش بزنید. هر چونه رو ابتدا کف دست پهن کنید و سپس به کمک وردنه به یه بیضی با ضخامت سه تا چهار میلی متر پهن کنید. سطح کار هر نون رو با روغن برس بزنید و سپس خمیر رو از وسط تا کنید. در ظرفی که می خواید نون رو آب پز کنید کاغذ روغنی پهن کنید و خمیر ها رو در اون بچینید و یک ساعت و نیم دیگه صبر کنید تا خمیر دوباره وربیاد و ضخامت اون ها دوبل بشه. به مدت هشت دقیقه بخارپز کنید.

اما یکی از بهترین روش های طبخ میگو، سرخ کردن هست. برای این منظور، یک پیمانه آرد رو به ادویه مورد علاقه تجهیز کنید؛ بنده از ادویه کیجن سود جستم. میگوها رو ابتدا در شیر و سپس در ادویه بغلتونید و سپس به مدت دو سه دقیقه در روغن داغ سرخ کنید. این سعی اول بود و نون به مناسبت ورود نابخردانه بیکینگ پودر خیلی توده ای و متراکم و از لطفت ملکوتی مورد انتظار بی بهره بود.  

بزم عارفانه و ساده زیستانه آسیایی با نون بخار پز، مرغ سوخاری کره ای و خیار شور خونگی.

Comments

Unknown said…
سلام
وقتی ضخامت خمیر دو برابر شد به مدت 8 دقیقه بخار پز کنیم یا آب پز؟؟؟

ممنون
Nei Rang said…
کافه چی عزیز,
فرشته ملعون سمت چپی مخ فرشته سمت راستی رو زده و قانعش کرده که اگه بعد از پخت, نون رو در فر با حرارت بالا بذاریم محشر میشه!
شما بگویید چه کنم!؟

و ممنون, خیلی فراوون!
Doozel said…
خانم مریم
بخارپز کنید
Doozel said…
جناب نیرنگ
می شه! بعضی ها اون رو قبل از سرو کمی تست می کنن