Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پلو مرغ پاییزی با به و انار

دو سه شب پیش شب یلدا بود و لذا به استدلال استقرایی پاییز تموم شده به نظر می یاد. آرزوهای پاییزی ولی من نه هنوز! لذا این پلومرغ پاییزی رو به عنوان حسن ختم هوا می کنم؛ خیلی از غذاهای پاییزی مد نظر موندن برای سال دیگه. در پاییز سپری شده، پس از چهار سال با به این میوه پاییزی و جالب مواجه شدم و چند تا غذا باش درست کردم.

 به میوه عجیبی هست و اصولا به نظر نباید اون رو میوه نامید چون به صورت خام کاملا غیر قابل مصرف هست و فرایند پختن اون رو کاملا دگرگون می کنه. شاید بشه اون رو میوه ای با کارکردی شبیه سبزی و صیفی جات نامید. به هم مانند انار داستانهای اساطیری زیادی به همراه خود داره و بعضی معتقد هستن که منظور از عبارت میوه ممنوعه(سیب طلایی) باغ بهشت به بوده. در اطراف اصفهان باغات به فراوون هستن و نگارنده به های زیادی با ابعاد خیلی بزرگ رو در خاطرات کودکی خویش محفوظ داره.

به در آشپزی قدیمی ایرانی نقش کلیدی داشته و به دلیل شباهت بافت، به نظر نقش سیب زمینی رو در غذاهای فعلی مثل آبگوشت ایفا می کرده. بوی به فوق العاده هست و به دلیل همین بو، با ادویه های معطر مثل دارچین، زعفرون وهل خیلی خوب جور می شه. به پخته به هیچ عنوان با هم خانواده های پخته خودش مثل سیب و گلابی هم تراز نیست و سرگردنی بالاتر هست و اصولا چیز دیگه ایی هست. همون طور که عرض شد ولی، خوردن خام اون به دلیل خشک بودن بافت غیرممکن هست و اگر با ترفندی موفق به بلع اون بشید، قطعا در دفع دچار مشکل خواهید شد و نامبرده یکجایی در دستگاه طویل گوارشی شما گیر خواهد افتاد.               


مواد لازم:

دو پیمانه برنج 

برای مایه پیاز و به کاراملی:
دو قاشق غذاخوری روغن نباتی 
یک عدد پیاز قرمز بزرگ، خلالی خرد شده   
هشت عدد میخک
دو عدد چوب دارچین
دو عدد به متوسط، مکعبی درشت خرد شده
نوک قاشق زعفران

برای مرغ ته دیگ:
چهار عدد بالارون مرغ
یک عدد سیب زمینی بزرگ
چهار قاشق غذاخوری سیر ، له شده
نمک ، فلفل، پودر هل به میزان لازم
چهار قاشق غذاخوری رب انار



برنج رو آب کش و پیاز رو در روغن روی حرارت ملایم قرار بدید. اگر نتیجه رو مجلسی می خواید، برنج رو دوندار بردارید. اگه طالب برنجی چرب و نرم و خونگی هستید، مثل من کمی شل تر آب کش کنید.    

سایز ظرف بسته به سلیقه شما داره! من برای این تیپ کار ظرف وسیع و کم عمق رو ترجیح می دم. مرغ رو به نمک و فلفل و پودر هل و سیر آغشته کنید. سیب زمینی رو هم حلقه کنید. اگر تا به حال ته دیگ سیب زمینی شیرین امتحان نکرده اید، فرصت بدی نیست با تم پاییزی غذا هم جور در می یاد. فقط روی مرغ کمی رب انار بریزید. سعی کنید به کف ظرف نرسه تا نسوزه.   

پس از ده دقیقه، به رو هم به پیاز اضافه کنید. ده دقیقه دیگه حرارت بدید تا پیاز کاراملی و به نرم بشه.    

در نهایت زعفرون، لیموی پرورده و کمی آب حاصل از جوش برنج رو اضافه کنید و دو دقیقه حرارت بدید تا همه مواد با هم خوب مخلوط بشن.     

اگه آب برنج به اندازه کافی شور نبود، با چشیدن نمک و فلفل رو تنظیم کنید

نصف برنج رو روی مرغ بپاشید، کل مایه پیاز و به رو روی اون پخش کنید و در نهایت بقیه برنج رو روی اون پخش کنید.      

ظرف رو پنج دقیقه روی حرارت ملایم قرار بدید تا بخار کنه. سپس حرارت رو کم کنید و برای چهل دقیقه دم کنید. این روش پخت مرغ اگه درست انجام بشه، مرغی آبدار و خوشمزه تقدیم می کنه.  این غذا به طرز ددمنشانه ای خوشمزه بود و هواکردن اون رو به زرت قاطر به شما توصیه می کنم.        

Comments

Maral said…
This comment has been removed by the author.
Maral said…
عجب چیز محشری شده. اینو می تونم درست کنم. انار اینجا خیلی گرونه و وضعیت من هم خیلی جالب نیست ;) البته رب انار هم ندارم :)))
Doozel said…
رب انار زیاد حیاتی نیست اینجا . مهم اون عطر و بوی به هست . در نتیجه می تونید از اون صرف نظر کنید
نیلوفر said…
چه خوش رنگ و لعابه.پای اون عکس اولی غش کردم!عطر به تا اینجا میاد
اینجایی من هستم تا حالا به تو میوه هاش ندیدم.کاش بتونم پیدا کنم:(
یک دنیا سپاس دوزل خان!
نیلوفر said…
راستی یه چیز دیگه.من به خام هم دوست دارم و میخورم (البته نه زیاد) و تا حالا مشکلی برام پیش نیومده :)) شاید شما یه دوزل تی تیش و حساسید یا شاید من زیادی پوست کلفتم!!!
Anonymous said…

واویلا!!!
باز هم نوبت که به میخک رسید, اعداد نجومی شد و چرتکه لازم.
به پیر, به پیغمبر, باکمتر از دوتا هم جواب میده, و هل و زعفران و دارچین هم فرصتی برای ابراز وجود پیدا میکنن.

سالم و سرفراز باشید!
Maral said…
یعنی نیازی به از این رو به اون رو کردن مرغا نیست؟؟؟


Anonymous said…
منم به خام میخورم. بزرگ و سالم آبدارش رو انتخاب کنید و با کارد ورقه های باریک ببرید و از عطر ملکوتی و طعم عالیش لذت ببرید.
ممنون بابت این غذا. من کلا عاشق پلوهای مخلوط اینطوریم که شما هم خوباش رو اینجا معرفی می کنید.
Doozel said…
خانم نیلوفر
ممنون از لطف شما . من که نمی تونم به رو خام بخورم چون علاوه بر خشکی به شدت گس هم هست
Doozel said…
نیرنگ
میخک با ید در ابعاد نجومی استفاده بشه تا حق مطلب ادا بشه
Doozel said…
مارال
نه لازم به اینور اونور کردن مرغ نیست و کاملا می پزه. البته علاقه داشتید اون ورش رنگ بگیره می تونید اون ور رو تفتی در ابتدا بدید
Doozel said…

Pony
ممنون از لطف شما . به هم البته عالی هست
Anonymous said…
خوب, بهتره بجای نق زدن یه با ر هم میخک رو مطابق نظر شما اضافه کنم تا ببینم سرانجام چه خواهد بودن.
ممنون دوزل خان !
Unknown said…
سلام دوزل جان، من داشتم تو کافه شمشیری دنبال دستور غذا با به میگشتم که اتفاقی اینو پیدا کردم - متاسفانه همونطوری که ملتفتید جستجوی گوگل در این مورد کارساز نیست 😁 غذای دیگه ای هم با به دارین که بهم لینک بدین ازش؟
Doozel said…
نه متاسفانه همین یکی موجود هست
Unknown said…
پس اینشالا همینو میپزونیم :) خیلیم ممنون