Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مرغ تی ان تی

 

پسر دایی نگارنده رو می شه از دلاوران میزگرد واقع در کافه شمشیری به حساب آورد. نامبرده اول بار با دستور ترشی چهل گیاه چهار میلیونی جایی برای خود در دل شمشیریون باز کرد. لازم به تذکر می باشد که چهار میلیون در زمان انتشار این دستور رقم قابل توجهی بود و برخلاف زمان حال باعث رنجش و قهر گدا نمی شد. وی سپس از گوشه نشینی در کنج عافیت انزوا جست و با عرضه دستورهای مرغ و شکم پر، ترشی انبه و این شور ملکوتی نام خود رو بر لوح شمشیری جاودان کرد. اینجا دگربار، اون بزرگوار منبع الهامی برای یک نوع جوجه کباب جدید و متفاوت خواهد بود. داستان این جوجه از قرار زیر بوده است. گویا چندی پیش  یکی از قصابی های تهران ترکیبات گوناگون و متنوعی از جوجه خوابانده در سس های رنگارنگ رو عرضه می کرده. از قضا یکی از این جوجه ها، عرضه شده تحت عنوان مرغ تی-ان-تی، بال مرغ آلوده به معجونی سیاه رنگ از رب انار و تمر هندی بوده. نامبرده پس از امتحان کباب فوق الذکر عزم خود رو بر بومی سازی اون لعبت ملکوتی جزم کرد و به گمان خود سربلند هم از اون آزمون خارج شد و بدل برابر با اصل اون رو در آشپزخونه خود تولید کرد و در تولید اون به خودکفایی رسید. سنجش صحت و سقم ادعای کپی برابر اصل بودن این دستور از تیررس حقیر خارج هست. به خصوص که پسردایی بنده دستی هم بر صنایع اغراق و خالی بندی داره. ولی آنچه که پس از بازتولید این کباب با دستور ارسالی پسردایی بر نگارنده مسلم شد، حقانیت این دستور بود. به جرات می شه ادعا کرد که جوجه تولیدی این دستور، از بهترین ترکیبات جوجه ای امتحان شده توسط این حقیر بوده و هست. نکته جالب این دستور استفاده از سس سویا بود و نگارنده امیدوار است که مصرف این ماده در آشپزی داخلی رواج بیشتری پیدا کنه. در آشپزی قدیمی ایرانی نمونه ای از سس های تخمیری از این دست که با جو درست می شده موجود است و عزیزان می تونن برای اطلاعات بیشتر به  مستطاب مراجعه کنن.    

مواد اولیه:

یک کیلوگرم بالارون با استخوان یا بال مرغ

یک فروند پیاز سفید بزرگ

یک دوم پیمانه سس سویا

یک دوم پیمانه رب انار

صد و هفتاد و پنج گرم تمر هندی با هسته

یک قاشق چای خوری  پودر فلفل کشمیری (یا ترکیب مساوی پودر فلفل قرمز  تند و پاپریکا )

پنجاه و پنج گرم کره، ذوب شده 

یک قاشق چای خوری پودر گرانول سیر

یک الی دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای (مطابق ذائقه و بر اساس میزان شیرینی رب انار)

پیش از آماده کردن مایه مارینیت، پیاز رو خلالی کنید و در ظرفی در دار اون رو با مرغ بیامیزید. بلوک تمر رو با حداقل آب جوش مخلوط کنید و شیره حاصل رو صاف کنید. میزان شیره نباید از یک دوم پیمانه سرریز کنه و لذا از بستن آب به ناف تمر اکیدا خودادری کنید. تمام مواد دیگه رو با شیره ما حصل مخلوط کنید با ظرف حاوی مرغ اضافه کنید. به مدت حداقل یک شب در یخچال مارینیت کنید.  

در روز واقعه مرغ و پیاز ها رو از مایه مارینیت جدا کنید و به ظرف فر بفرستید. می تونید این مرغ رو در فر با حرارت سیصد و هفتاد و پنج فارنهایت یا همون صد و نود درجه سانتیگراد خودمون تنوری کنید. مرغ رو در صورت تمایل می تونید بر روی منقل کباب کنید. این تدبیر به خصوص برای بال کارگشا خواهد بود. بنده مرغ رو در هواپز سرخ کردم. لازم به ذکر است که دستگاهی که به اسم سرخ کن هوایی به خورد ملت داده  شده، چیزی بیش از یک فر کانوکشن معمولی کوچک نیست و این رو باید از نبوغ عزیزان عرصه بازاریابی دونست.  مایه مارینیت رو تابه ای حرارت بدید تا غلیظ بشه. در حین تنوری شدن مرغ، دو الی سه بار روی مرغ رو با این معجون ملکوتی برس بزنید.


Comments

مررری said…
وااای دلم خواست
کجا بودین هرروز سر میزدم منتظر پست جدید بودم
Nei Rang said…
خیلی اشتها برانگیزه
سپاسگزار ضربدر دو
Doozel said…
مرررری
درود بر شما دوست عزیز
این روزها بیشتر اینستگرام فعال هستم
Doozel said…
جناب نیرنگ
بر اساس شناخت دیرینه
این غذا احتمالا به مذاق شما خوش خواهد نشست
mhbb said…
سلام، اکانت اینستاگرام رو پیدا نکردم
اسمش رو لطف میکنید؟
Doozel said…
https://www.instagram.com/totehran/
Unknown said…
بسیار عالی
Unknown said…
شف عزیز چرا عکسای سایت برام باز نمیشه ؟؟