Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

نون ساندویچ ایتالیایی با مزه اسفناج و پارمزان

دستور این نون بسیار نفیس و غنی رو اول بار در یه کتاب آشپزی سوئدی و به عنوان نون ساندویچ ایتالیایی و در خونه پدر بروکلینی دوماد نیویورکی دیدم و عکسی از اون صفحه برداشتم (فرتور زیرین). چون واکنش از نوع دوم بود، چند ماه بعد اون رو درست کردم و بالزرت القاطر، بهترین نونی بوده که بنده در این شمشیری درست کرده بودم و لذا توصیه اکید بنده، واکنش نوع اول خوانندگان می باشد. دستوری بسیار غنی و شامل کره، شیر، اسفناج، تخم مرغ و از همه مهم تر مقادیر متنابهی از مخمر!. بنده این حجم از مخمر رو در دستوری ندیده بودم. در حین نانوایی، فضای کلبه حزین بنده مسخرشمیم دل انگیز تخمیر نون به دلیل اون حجم بالای مخمر بود.            
پس از پخت و مسحور از جادوی نون ایتالیایی، درصدد پست بی درنگ اون براومدم چون در ضمن رنگش سبز و مناسب بهار هم بود. لذا به خونه ناپدری نامبرده شتافتم تا اسم کتاب رو یادداشت کنم و اینجا معرفی کنم تا شرط امانت رو پاس داشته باشم. متاسفانه کتاب رو نیافتم و گویا ناپدری بروکلینی اون از کتابخانه دانشگاه کلمبیا قرض گرفته بوده و چندی پیش هم عودت کرده بوده و اون هم اسم دقیق اون رو به خاطر نمی آورد. با عرض پوزش از نویسنده اصلی، اون متاع گران قدر رو در اختیار خوانندگان قرار می دم. در ضمن محصول جانبی و پایین دستی این نون خاچاپوری گرجی بود که جداگونه پست خواهد شد.                


مواد لازم:
دویست و پنجاه گرم (یک پیمانه و یک قاشق غذاخوری) شیر پرچرب 
صد و بیست و پنج گرم اسفناج
دو عدد تخم مرغ
چهل و پنج گرم (چهار قاشق غذاخوری) مخمر نون
یک قاشق غذاخوری عسل
هشتصد گرم (پنج و سه چهارم پیمانه) آرد مخصوص نان
یک قاشق غذاخوری نمک
هفتاد و پنج گرم (سه چهارم پیمانه) پودر پنیر پارمزان
صد و بیست و پنج گرم (نه قاشق غذاخوری) کره آب شده  

نصف شیر ولرم رو با یک پیمانه از آرد و مخمر مخلوط کنید و نیم ساعت صبر کنید تا مخمر فعال بشه؛ این کار البته الزامی نیست و می تونید از اون صرف نظر کنید. سپس بقیه شیر، اسفناج، تخم مرغ، نمک، عسل و کره آب شده رو در مخلوط کن کاملا پوره کنید. اون معجون سبز رو به همراه بقیه آرد به مایه آرد و مخمر اضافه کنید. پارمزان رو هم اضافه کنید و شروع به ورز کنید. اصول پست جادویی نون ۱۰۱ رو در زندگی سرلوحه امور نانوایی خود قرار بدید. خمیر زیاد خیس نیست و ورز راحت هست. پس از ورزوندن، باید با خمیری براق و سبک روبرو بشید. مخمر و کره اصولا رابطه خوبی ندارن و لذا برای حصول افزایش حجم خمیر، باید حتما اون رو در مکانی گرم قرار بدید تا حجم اون دوبل بشه.

سپس از خمیر گلوله های به ابعاد توپ تنیس درست کنید و با وردنه صاف کنید و در سینی فر قرار بدید و یک ساعت دیگه در جای گرم قرار بدید تا حجم اون زیاد بشه. چو نیک بنگری نون من از عکس دستور اصلی نازک تر بود؛ این بسته به میل شما داره و حتی می تونید با این دستور، رول های کوچیک نون هم درست کنید. فر رو از پیش روشن و روی دمای چهارصد و پنجاه فارنهایت یا همون دویست و سی سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. نون رو در فر قرار بدید و پس از پنج دقیقه حرارت رو سیصد و پنجاه فارنهایت یا همون صد و هشتاد سانتیگراد خودمون کاهش بدید. پخت رو حدود نیم ساعت دیگه یا تا جایی که نون کاملا بپزه ادامه بدید (بسته به ضخامت نون). نون های من زیاد طلایی نشدن و اون جنایت هولناک فر بنده باز هم تکرار شد. محصول نهایی ولی عالی و مناسب برای انواع ساندویچ آلات می باشد. دستور اصلی درضمن   واریته قرمز رنگی با گوجه به جای اسفناج هم داره و اگر طالب اونید، کامنت بدید.      

Comments

سونا said…
سلام
من كه عاشق نون درست كردنم و هيچ وقت از بيرون نون نميخرم
اينو هم حتما بايد امتحان كنم چون برام جديده
البته شكل و پفش مثل نون برگر چينى هست كه بخارپز ميشه
دستتون درد نكنه
ممنون
با چى سرو بشه بهتره؟
احتمالا پنير؟!
Doozel said…
نون ساندویچی هست و می تونه با هر ساندویچی سرو بشه . دلیل کم برشتگی اون هم فر بنده بود. به عکس کتاب اصلی که نگاه کنید به انواع کاربرد و شکل اون پی می برید. نون بخارپز چینی رو هفته پیش درست کردم و خیال پست اون در هفته های بعد رو داشتم. این هم یه پیش پرده از اون نمایش
http://imgur.com/fWFI9wS
سونا said…
فكر كنم واسه ساندويچهاى سرد خيلى جواب بده
تو عكس كتاب با يه چيزى مثل پته پر شده
بعضياشم با گوجه و ريحون و احتمالا پنير موزارلاى تازه
Nei Rang said…
رسیده وقت آن
که بگیرم گریبان صندلی
و بشنوم ناله پایه آن
آنگاه که کشان کشان
می برمش به کناری
که آویخته قفسه دیواری
و بزیر آورم همزنی را
که بر روی آن
خاک می خورد.
2nya said…
سلام بر شما. من هم اکنون مشغول پخت این نون هستم و عجب زیباست! البته هنوز داره ور میاد. این نسخه ی گوجه فرنگی که گفتین چطوره؟ شاید جایگزینی اسفناج با گوجه پوست کنده با همون وزن؟