Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

Levain کوکی شکلاتی به سبک قنادی


در این دوشنبه بدون گوشت ، یه کوکی خیلی مخصوص، با داستان خاص خودش رو به شما معرفی می کنم.  قنادی Levain  بدون شک در لیست جاذبه های برتر شکم پرستانه نیویورک قرار می گیره و اون هم به دلیل کوکی های چاق و تپلی که از برون کاملا برشته و ترد و از درون بسیار نرم و حاوی مقادیر متنابهی شکلات مذاب هستن. اگه تا به حال توانمندی خود رو در مقوله کوکی به چالش عملی کشیده باشید، به فراست در یافته اید که کوکوی های کلاسیک تمایل به پهن و نازک شدن در حین پخت دارن. فی الواقع شما پخت رو با قرار دادن یک گلوله از خمیر در سینی فر شروع می کنید و در پایان یک کوکی گرد و مسطح تحویل می گیرد. بنابراین برای تولید کوکوی های ضخیم باید تغییرات اساسی در فرمول داده بشه (کاهش چربی و افزودن آرد).

مخترعین این کوکی دو خانم ورزشکار و دونده هستن. در رشته های استقامتی (مثل سه گانه دو، دوچرخه و شنا) دریافت کالری بالا و کم حجم در حین تمرین و مسابقه حیاتی هست و این مهم انگیزه اون ها برای اختراع این کوکی بیان شده. محبیوبیت این کوکی در بین آشنایان، مشوقی برای تبدیل اون ها به منبع یه تجارت پرسود و به واسطه تاسیس کردن قنادی Levain بوده.  بنده دستوری مناسب از اینجا یافتم و آزمودم و نتیجه هم به اصل اثر وفادار و بسیار نزدیک بود. امیدوارم شما از داستان این دو دوست، پیغام  ورزش کردن رو هم علاوه بر نیازعاجل به خفه کردن کوکوی های ضخیم استخراج کنید.                   
صحنه دلخراش روبرویی بنده با صف دراز دم در! علاقه مند به خفه کردن یک راس کوکی و عکاسی از مراسم بودم تا پست تکمیل بشه! نشد که بشه!          

مواد لازم:
سه پیمانه  آرد همه منظوره  
یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر
یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین
یک و یک دوم قاشق چای خوری نمک
دویست و بیست پنج گرم کره سرد، مکعبی خرد شده
سه چهارم پیمانه  بعلاوه  چهار قاشق چای خوری  شکر قهوه ای تیره
یک دوم پیمانه  شکر سفید
دو عدد تخم مرغ سرد
یک  قاشق چای خوری عصاره وانیل
یک پیمانه  چیپس شکلات تلخ *
یک پیمانه  گردو
*  به توضیحات متن رجوع شود  

آرد، جوش شیرین، بیکینگ پادر و نمک رو الک کنید و کنار بگذارید. در کاسه ای، ابتدا کره مکعبی شده رو هم بزنید تا خمیری بشه و سپس شکر ها رو اضافه کنید و هم بزنید تا ماحصل کرمی بشن.

 در کاسه دیگری تخم مرغ ها رو با چنگال هم بزنید. تخم مرغ رو به همراه عصاره وانیل به همزن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با مایه شکر و کره مخلوط بشه. سپس مواد خشک رو یک سوم-یک سوم اضافه کنید. در ضمن گردو رو هم بو بدید و صبر کنید تا سرد بشه.             

دست آخر گردو و شکلات رو به مایه کوکی اضافه کنید. برای یک کوکی بسیار شکلاتی، گردو رو حذف و با یک پیمانه دیگه چیپس شکلات جایگزین کنید(چیزی شبیه به عکس های لینک ارایه شده در بالای متن) .  خمیر رو به دوازده گلوله تقسیم کنید اون ها در سینی و به فواصل پنج سانتی از هم بچینید و سینی رو حداقل به مدت نیم ساعت در یخچال قرار بدید.

فر رو از پیش روشن و روی حرارت ۳۷۵ فارنهایت یا همون ۱۹۰ سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. سینی رو به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه یا تا وقتی که سطح کوکی ها کاملا برشته بشه در فر قرار بدید. در ضمن اگه سطح کوکی ها طلایی ولی مرکز کوکی هنوز شل هست، خیالی نیست! پس از خروج از فر، کوکی به تدریج سفت و قابل حمل می شه. در ضمن اون مرحله نرمی پس از خروج از فر، بهترین و تنها فرصت برای سرو اون با بستنی هست!.       

کوکی ها پس از سرو هم عالی و بسیار مطلوب برای سرو با یک لیوان شیر هستن!. 

Comments

Nei Rang said…
:)
دکمه پران شده اند, پستهای این اواخر
زین سان به ما نزیبد, تن پوشهای فاخر
جمعی از مریدان, با زحمت فراوان
کم میکنند وزنی, رحمی نما آخر
brz said…
آقا یه کانال تلگرام نمیزنی؟
امثال مادر بنده سختشونه بیان تو سایت
Doozel said…
جناب نیرنگ
به اون پند حکیمانه آخر مقدمه رجوع کنید
Doozel said…
brz
تو همون یکی هم موندم . می دونم دوره وب لاگ خونی به سر اومده ولی کماکان از روبرو نیستم
Nei Rang said…
@Doozel

:)
ما بدینجا نه پی حکمت و دو آمده ایم
پی کاسه ای تلیت, دوری پلو آمده ایم