Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سالاد پاستای تابستونی با سس پنیر صبحانه، سماق و نعناع


در این دوشنبه بی گوشت، یه پاستا سالاد عالی با پروفایل طعم خاورمیانه ای داریم.  داستان این پست هم از همسر  این دوماد آب هندونه دوست نشات گرفت. نامبردگان یک بار در حضور بنده در دستور یه سالاد به جای پنیر فتا، از پنیر فتای دانمارکی (که از ایران اومده بود) استفاده کردن. پنیر فتای دانمارکی همون پنیر صبحونه شور مزه خودمون هست و بنده سال ها از وجود اون غافل بودم و خاطرات شور اون از ذهن بنده پاک شده بود.
  پنیر فتای دانمارکی ، به مناسبت چرب و نرم بودن، در روغن و آب لیموی سس حل شد و ترکیبی ملکوتی/کرمی تقدیم کرد. بنده بلافاصله دستور رو طلبیدم و اون رو تبدیل به پاستا سالاد پیش رو کردم. اولین مشکل، یافتن پنیر فتای دانمارکی بود. به مناسبت زندگی در یک فروند "ملتینگ پات"، یافتن پنیر فتای دانمارکی/آریایی کاری بود بس آسان و لذا بنده این عزیز رفته از یاد رو پس از شش /هفت سال در آغوش کشیدم.                        

مواد لازم:

سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
یک قاشق چای خوری سیر، رنده شده
صد و پنجاه گرم پنیر فتای دانمارکی
یک قاشق غذاخوری سماق
آب یک عدد لیموی زرد تازه
یک قاشق غذاخوری نعنای تازه، ریز خرد شده
یک قاشق غذاخوری جعفری، ریز خرد شده
نمک و فلفل به میزان لازم 
دو عدد کدوی سبز، درشت خرد شده
دویست و پنجاه گرم پاستای مورد علاقه   
سه عدد خیار سبز متوسط، ریز خرد شده  
 یک عدد گوجه متوسط، ریز خرد شده

کاسه ای از آب رو به جوش بیارید. در حین جوش آمدن آب، پنیر، روغن، سماق، سیر، نمک و فلفل، نعنا و جعفری  خرد شده  و آب لیمو رو مخلوط کنید.      

کدو رو دو سه دقیقه در آب بجوشونید و پس از نرم شدن آبکش و به سس اضافه کنید. گرما و رطوبت  کدو سس رو روون و براق می کنه. سپس پاستا رو به همون آب جوش مورد استفاده برای کدو اضافه کنید و هشت دقیقه بجوشونید (پاستای کمی دون-دارم آرزوست!)    

پاستا رو آبکش کنید و کمی از آب اون رو نگه دارید. پاستا رو هم به سالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید. کمی از اب پاستا رو هم به سالاد اضافه کنید تا روون تر بشه. هفت هشت دقیقه صبر کنید تا سالاد کمی سرد بشه و سپس خیار و گوجه خرد شده رو اضافه و سالاد رو سرو کنید.           

خیلی بهتر هست که این سالاد به صورت نیمه گرم سرو بشه چون سس پس از سرد شدن حالت ماسیدگی به خود می گیره و دیگه اون لطف/جلای حالت نیمه گرم رو نخواهد داشت. در صورت تمایل به سرو این سالاد در دراز مدت،  توصیه بنده به عدم افزودن خیار و گوجه و ذخیره سازی سالاد در یخچال هست. به گاه سرو می تونید سالاد رو یک دقیقه مایکرویو کنید و سپس روند قبلی رو ادامه بدید.              

Comments

Nei Rang said…
به به. مرسی.
سس محشر و تنوع پذیریه. با کمی دخل و تصرف در افزودنیهای ثانویه, میتونه پایه خوبی برای ساندویچ های گوشتی و گیاهی هم باشه .
sareh said…
من شاید کدو رو یه کم تنوری کنم؛ دستور جذاب و درست-کردنی ای هست...ممنون!ا
Dawn said…
من این دستور رو بدون کدو و سماق خیلی درست می‌کنم.
موقع سرو کردن اگه می‌خواید سبک‌تر باشه، می‌تونید کاهو و جعفری و فلفل دلمه هم اضافه کنید.
حتما با سماق هم امتحان می‌کنم. مرسی!ا
Dawn said…
امتحان شد و عجب چیز خوبی بود این سماق. سالاد رو دو سه تا پله برد بالا.
گرم سرو کردن هم خوب بود. بقیه‌اش منتظره امروز ناهار بره تو مایکروویو و بعد با سبزیجات مخلوط بشه.
برم تبلیغ کنم.
Doozel said…
ممنون از مرحمت همه دوستان و پوزش از تاخیر در پاسخگویی