Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

شمشیری شش سال شد


پنداری دیروز بود بابام جان! شش سال پیش در چنین روزهایی اولین پست کافه چاپ و شمشیری متولد شد. زمان گذشت و اون طفل نوپا، پس از شش سال تبدیل به هیولایی بی شاخ و دم و افسار گیسخته ، با حدود ۸۰۰ پست شد. همینک این حقیر لزوم به تولید یه فهرست جامع برای سایت رو احساس می کنه و البته مخلص حال و حوصله این کار رو هم نداره. نکات آشپزی ذکر شد در پست های قدیمی بعضا  از یاد خود بنده رفتن و شوق خاصی بنده رو پس از مرور اون ها فرا می گیره.        
از این که بگذریم، تعداد بازدیدها سیر صعودی خوبی رو طی می کنه و از اون مهم تر تاثیر شمشیری بر آشپزی روز ایرانی هست. بنده اسنپ شات زیر رو از یکی پیج های آشپزی تلگرام گرفتم! متد اختراعی بنده برای ترشی سیر سریع، همینک تبدیل به روش استاندارد شده و این مهم جای خوشبختی داره.           



از این که بگذریم عفریت "اسباب کشی" دوباره به سراغ من اومد و با هجمه ای ناجوانمردانه، رای بر تغییر مکانی دوباره داد!. به امید روزی که به خونه دائمی خود نقل مکان کنم و در اونجا کتاب خونه ای ضخیم درست کنم و همچنین مکانی امن و تاریک برای هواسازی ترشی سیر غیر سریع و هفت سال!           

این یکی آشپزخونه به مناسبت نزدیکی خیلی بیشتر به نیویورک کاملا نقلی و خیلی جمع جورتر از قبلی هست. ببینیم در سال هفتم چی پیش می یاد!. باید اعجاز خود رو با یه گاز نقلی و تقریبا بدون فر به منصه ظهور برسونم!        

Comments

mali said…
شما همیشه عالی هستی و مطمئناً با امکاناتی از این کمتر هم خلاقیت و ذوق آشپزی خودتون رو نشون میدید و میدرخشید
Nei Rang said…
روزی ز ناچاری, بی حوصله بیماری
لبها ز تب خشک و, بینی چو جویباری
در آتش و لرزان وی, بیرون تف و داخل دی
هر ریشه هر مویی, بر تن شده چون خاری
هر دم چو یکی ناله, هر دیده یکی چاله
میکوفت به گوش اندر, دیوی به در انگاری
کوهی شده بر تن سر, تن مانده به گل چون خر
بی نا و توان گشته, در ذلت و در خواری
قوت اش همه دارویش, دردی به حلقومش
نوش اش همه دمنوشی, شاید که کند کاری
دید او که نشد بهتر, دردش شده مزمن تر
ضعفش شده چون یاری, بر عامل بیماری
اندر پی یک چاره, آمد بسوی کافه
شاید که بیابد او, چیزی که کند یاری
میگشت پی آشی, آن طفلک بس ناشی
اما بدید سوپی, با ماش عدس کاری
یک کاسه کوچک زان, بهتر ز صد درمان
بر درد بشد غالب, چون یاری غمخواری
زان پس ز مریدان ست, بر صاحب این کافه
دارد به زبان هر دم, حرفی ز هواداری

ششمین سالگرد میلاد کافه شمشیری خجسته باد
Saeideh ta said…
تبریک می گم جناب دوزل گرامی
و متشکرم به خاطر همه دستورهای غذایی و خاطراتی که با ما تقسیم کردید...
به امید موفقیت روزافزون شما
Sarabi said…
جناب دوزل
سلام و عرض تبریک بابت 6 سالگی وبلاگتون.
من 4-5 ساله خواننده اینجا هستم و از وقتی شناختمش هر هفته سر زدم و از مطالب خیلی استفاده کردم. به لطف شما آشپزی من به عنوان خانم خونه و غذای سر سفره اعضای خونه خیلی در این مدت ارتقا پیدا کرده.
احساس وظیفه کردم که در این سالگرد تقدیری از وبلاگتون بکنم. پیشاپیش طولانی بودن کامنت رو ببخشید.
از نظر من وبلاگ شما بسیار عالیه و بین وبلاگهای آشپزی فارسی راحت رتبه زیر 10 رو با معیارهای کارشناسی میگیره. و با معیارهای سلیقه ای من رتبه زیر 3 هم می گیره. اگه اجازه بدید نقاط درخشش و ضعفی که به ذهنم میرسه(با معیارهای کارشناسی و نه سلیقه ای) رو بگم:
نقاط درخشش وبلاگ نسبت به سایر وبلاگ های فارسی آشپزی:
-سبک آشپزی مختص خودتون دارید که ناشی از دقت خوبتون در تک تک مراحل و مراسم به عمل آوردن غذاست. خصوصا در سالهای اخیر این دقت بیشتر شده و تقریبا هر مرحله مهمی از پخت غذا نکته کلیدی در خصوص به عمل آوردن طعم داره.
-دقت بالایی در انتقال اون سبک خاص خودتون به خواننده دارید و کم کاری یا سهل انگاری نشده.
-نثر فوق العاده جذاب و یونیک که کاملا روی همه خواننده ها تاثیر گذاشته و از کامنت ها پیداست که جو نثرتون همه رو گرفته و فضای اینجا رو از بقیه وبلاگها متمایز کرده. جا داره یه ستون در یک روزنامه کثیرالانتشار به شما اختصاص داده بشه واقعا.
-تنوع خوبی در دستورات هست چه از نظر محتوای غذاها و چه از نظر سبک آشپزی
-ارائه روش های پخت ارتقاء یافته برای غذاهایی که مردم عادت به پختشون به سبک بسیار ساده و غیر تکنیکی دارند. مثل غذاهای ساده مثل ساندویچ تخم مرغ/ مرغ، سالاد ماکارونی، یا غذاهای پیشرفته مثل ته چین و خورشت مرغ و ...
-پست زود به زود دستورات جدید

نقاط ضعف:
-فیلتر بودن عکسها و بخش کامنت در ایران
-ضعف دیزاین ظاهری و امکانات طبقه بندی و دسترسی به دستورات
-کمبود یک معرفی کوتاه که بتونه یه ارتباط اولیه کوچک بین شما و خواننده برقرار کنه

نقاطی که اصلا ضعف نیستند اما باعث کم شدن آمار بازدید شدند:
-توضیحات تکنیکی زیاد باعث میشه خوانندگانی که با آشپزی زیاد مانوس نیستن یا اونهایی که حال/دانش خوندن ندارن مشتری وبلاگ نشن.
-کمتر بودن دستور غذاهای معمولی و گم بودن اونها بین دستور غذاهای خاص تر
-نبود نثر متداول وبلاگهای خانومانه (مثلا: قربونتون بشم دوست جونیا..) باعث میشه بعضی خانوما که بخش اعظمی از خوانندگان وبلاگهای آشپزی هستن احساس غربت کنن!

نهایتا باید بگم که کافه شمشیری برای من خیلی عزیزه و جایگاه بالایی داره. و امیدوارم همچنان سرپا نگهش دارید و به زودی با پیشرفت فرهنگی مردم، اون نکاتی که باعث کم شدن آمار بازدید شدن تاثیر منفی شون کم بشه و این وبلاگ جایگاه واقعی خودش رو پیدا کنه.
Sarabi said…
و البته یکی از نقاط قوت این وبلاگ کامنت های منظوم نیرنگ هست جا داره ازش تشکر کنیم.
Unknown said…
با سلام و تشکر از پست های خوبتون من هم یک وبسایت شیرینی پزی دارم و سعی می کنم توش اطلاعاتی راجع به مواد اولیه و توضیح و تاریخچه بذارم اگر تمایل داشتید سری بهش بزنید
www.spbaking.com
Nei Rang said…
@ Sarabi
با تشکر فراوون بابت نظر لطفتون,
خدمتتون عرض کنم که:
بنده از نقاط قوت این وبلاگ نیستم؛ این وبلاگ از نقاط قوت بنده ست.
:) وقتی به کافه شمشیری میام, یواشکی با نوک چاقو روی میزش یادگاری حک میکنم؛ و تا بحال هم صاحب کافه این جفتک انداختنم رو با بزرگواری نادیده گرفته, هرچند که کم نبوده اوقاتی که اگر با تیپا و پسگردنی از کافه پرتم میکرد بیرون, به ایشون حق میدادم.
Mari said…
تبريك فراوان به خاطر شش سالگى شمشيرى كافه . ممنون كه دانسته ها و تجربياتتون رو با ما شريك شدين .مشغوليات خوشمزه ايه هر هفته سر زدن و تجربه هاى تازه از رنگ و عطر و ادويه هاى مختلف پيدا كردن . درضمن از طنز شيرين نوشته هاى شما لبخند زدن و حسن ختام هر پست هم اشعار پر مغز و دلكش خناب نيرنگ !!! !!حرف اخر : شمشيرى شش ساله شده نميخواين بفرستينش مدرسه ؟؟؟!!!
Doozel said…
ممنون خانم ملی . ببینیم چی می شه
Doozel said…
جناب نیرنگ
یادگاری بر میزها پذیرفته هستن و جزوی از تاریخ کافه
Doozel said…
ممنون خانم سعیده
Doozel said…
خانم سرابی
ممنون از کامنت منصفانه شما و وقتی که برای اون صرف کردید ، خیلی از کاستی ها از قبیل فیل -تر بودن و یا مذکر بودن بنده رو نمی شه بهبود داد. ولی در مورد بقیه حق با شماست و بنده باید یلاش کنم که آرشیو ملوس تری برای این ۸۰۰ پست درست کنم
Doozel said…
خانم ماری
سال دیگه که هفت سال شد
Doozel said…
خانم ناشناس
وب سایت خوبی هست و امیدوارم موفق باشید
Unknown said…
khaste nabashi. man ta alan ye khanandeye khamoosh boodam. ama lazem doonestam begam weblogetoon alieeeeee!! lezzat mibaram be in page sar mizanam :)
Nei Rang said…
@Mari
تشکر فراوون بابت نظر لطفتون
Mahnaz said…
کافه شمشیری یک کافه گرم و صمیمی هستش با کلی غذاهای خوشمزه و مهمتر از همه کلی هم آموزنده ولی اون چیزی که این کافه را منحصر به فرد میکنه اینه که یعد از گذشت شش سال کیفیت کار این کافه درست مثل روز اولش میمونه اگر کسی یکبار وارد این کافه بشه مهمون همیشگی این کافه باقی میمونه، ناگفته نمونه که جناب نیرنگ هم مهمان هنرمند و وفادار این کافه هستند که ما هم به بودنشون عادت کردیم،امیدارم که سالهای زیادی را در این کافه در کنار هم باشیم ، ممنون برای تمامی زحمات با ارزشتون
Nei Rang said…
@Mahnaz

سپاسگزار شکلات سیاه گرامی
همونطور که قبلا هم گفته ام, شما از سیاه ترین شکلات هایی که میشناسم خالصتر و ناب تر هستین.
mali said…
دوزل گرامی. دلایلی که خانم سرابی برای کم بازدید شدن کافه برشمردن، به نظر من جزء نقاط قوت و خاص بودن کافه هست لطفاَ حفظشون کنید
Doozel said…
ممنون خانم مهناز
وب لاگ شما هم بی نظیر و محبوب ترین سایت فارسی بنده هست
Doozel said…
خانم ملی
ممنون از لطف شما و کامنت های همیشگی . بعضی از نکات ایشون از قبیل قابلیت جستجو و فیل - تر بودن مد نظر خود بنده هم بود
Nazanin said…
شش سالگی کافه رو تبریک میگم جناب دوزل گرامی و بسیار ممنونم بابت آموزش دست و دل‌بازانه‌ی تجربه‌هاتون و همچنین تعهدتون به باز نگه داشتن این کافه که مکان عزیزی برای ماست. سرتون سلامت و اجاقتون روشن.
Doozel said…
ممنون خانم نازنین
Doozel said…
ممنون خانم بختیاری
ferdoosbarin said…
سلام تبریک میگم شش سالگی کافه شمشیری
ممنون از زحمات شما و مطالب و دستورات خوبتان
و توضیحات کاملتان
Unknown said…
من که همیشه لذت بردم و میبرم :)
در ضمن علاقه‌مند و داوطلبم که یه سر و سامونی به سایت و وبلاگ شمشیری بدم. هم ظاهر هم باطن

موفق باشید
Doozel said…
ممنون دوست عزیز
با ایمیل من در تماس باشید تا راهکاری بیندیشیم