Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خورش گوشت با تم هندی


زمستون اومد و لذا نیاز مبرم به خورش های گرم و پرانرژی غیر قابل کتمان می باشد. برای شروع یه خورش گوشت همه منظوره با استعانت از ادویه های مکتب هندی درست و پست می کنم. این خورش رومی تونید با گوشت بره و یا حتی مرغ هم درست کنید. نتیجه عالی بود و با باقالی پلو هارمونی عجیبی برقرار کرد.     

مواد لازم:

یک کیلو گوشت گوساله یا بره خورشی با استخوان
یک قاشق غذاخوری گرم ماسالا
یک فروند چوب دارچین
دو عدد برگ بو
چهار عدد فلفل کشمیری خشک
یک قاشق غذاخوری پاپریکا
یک قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز
یک دوم قاشق چای خوری زرد چوبه
یک قاشق غذاخوری سیر له شده
یک قاشق غذاخوری زنجبیل، رنده شده
یک قاشق غذاخوری زنجبیل، کبریتی خرد شده
یک قاشق غذاخوری رب گوجه
یک پیمانه پیاز کاراملی(حاصل از سه پیاز بزرگ) 
یک پیمانه گوجه چرخ شده( حاصل از دو تا گوجه بزرگ)
یک پیمانه استاک مرغ یا گوشت
یک دوم پیمانه ماست پرچرب

یک عدد سیب زمینی بزرگ، مکعبی ریز خرد شده  
   
  
گوشت رو در تابه داغ تفت بدید تا طلایی بشه و سپس به آرام پز یا دیگ معمولی منتقل کنید. در همون تابه ادویه ها رو یک دقیقه تفت بدید. فلفل کشمیری ندارید، فلفل تند خشک معمولی استفاده کنید.  

سپس سیر، زنجبیل رو اضافه کنید و تفتی بدید. پس از اون رب گوجه رو هم اضافه کنید و تفت بدید. پس از اون گوجه، پیاز داغ  رو هم اضافه کنید.   

    سس رو روی گوشت بریزید. سپس ماست رو در استاک حل کنید و دوغ-واره ای درست کنید. دوغ-واره رو هم به دیگ اضافه کنید. پخت به مدت هشت ساعت رو درجه کم آرام پز  یا دو ساعت دیگ معمولی با شعله فوق ملایم.    

فرداش، من حدود یک پیمانه چربی ناخواسته رو از سطح زدودم. چون خورش روغن دار دوست ندارم. این غذا فی الواقع آماده هست. اما در یک گام اضافه بنده اقدامات عکس بعدی رو انجام دادم.      

سس رو در بلندر پوره کردم (دارچین، برگ بو و فلفل ها و چوب کبریت های زنجبیلی رو دست نزدم). سیب زمینی رو هم با نمک پختم و به دست آخر به خورش اضافه کردم.      

دست آخر با کمی کره مرکب زرشک و گشنیز خرد شده تزیین کردم. 

این خورش رو می شه با باقالی پلوی کلاسیک سرو کرد. در ضمن نقطه عطف این غذا برای من فلفل بود و با هر قاشق از غذا یک تکه از اون روانه می کردم. همون طور که در دستور ذکر شد، من نصف مقدار گوشت رو به کار بردم و این سس کشش دوبرابر این مقدار گوشت رو داره. بنده شخصا آب خورش و سیب زمینی رو با برنج  به خود گوشت ترجیح می دم؛ پدر لر بنده البته نظری کاملا برعکس داره.        

Comments

Nei Rang said…

عجب چیزیه !!!
لیست مواد رو که میخوندم نگران بودم که سر و کله چند فروند میخک هم پیدا بشه, ولی بخیر گذشت.
خیلی ممنون شف دوزل
Nazanin said…
عجب دستور مفصلی. من هم گوشت باقالی پلو رو با همین ترکیب ادویه، ولی بدون ماست درست می کنم.
جناب دوزل من سوالی دارم که شاید شما جوابش رو بدونین. ما در حال تجربیات کبابی هستیم همچنان، الان با کوبیده مشغولیم. مشکل چسبندگی رو حل کردیم ولی الان با این موضوع درگیریم که کوبیده های ما خشک میشن و مثل بیرون نرم و چرب نیستن. شما فکر می کنین مشکل چیه؟ آیا ما این کباب ها رو زیادی می پزیم؟ منقل ما گازیه. معمولن روی حرارت متوسط رو به زیاد کباب می کنیم. آیا شما توصیه ای برای ما دارین؟
Doozel said…
نیرنگ جان
باید یه دستور که میخک و هالوپنییو داره درست کنم تا ببینیم سنبه کدوم پر زور تره
Doozel said…
خانم الاهه
تابستون گذشته من سرگرم تست کباب کوبیده بودم و شاید ده تا دستور آزمودم . از افزودن ژلاتین تا آب گوشت غلیظ تا استفاده از پودر پیاز و جوش شیرین . جواب سوال رو خودتون ضمنی دادید : چرب! گوشت کوبیده حتما باید سی درصد به بالا چربی داشته باشه و حتما باید ترکیبی از گوشت قلوه گاه گاو و گوسفند باشه . اینجا که من هستم روی بسته های گوشت درصد چربی هست برای مثال
10-90 ground beef
یعنی گوشت با ده درصد چربی . در غیر این صورت یا باید به قصاب بگید یا خدتون چرخ گوشت داشته باشید
Doozel said…
برای کوبیده حتما
30-70 ground chuck
بگیرید . در ضمن کوبیده حتما باید روی زغال و بر بستری از زغال کاملا گداخته عمل بیاد . این خلی مهم هست و گاز اصلا جوابگو نیست . در ضمن یک دستور رژیمی هم برای کوبیده ابداع کردم که بعد ها اون رو خواهید دید
Nazanin said…
ممنون دوزل جان. البته من هم از گوشت چرب مخلوط ۶۰ به ۴۰ گوسفند به گاو استفاده می کنم. فکر می کنم مشکل همون باربیکیو گازی و همینطور پختن زیادی باشه. باز هم ممنون.
در ضمن بابت تمام زحمتهای شما در سالی که گذشت ممنونم. از شما چیزهای بسیاری یاد گرفتم. براتون آرزوی سالی پربارتر دارم. سال نو پیشاپیش به شما و بقیه دوستان مبارک باشه.
mali said…
حالا هی این فلفلاتونو به رخ مایی که نداریم بکشین ها
mali said…
This comment has been removed by the author.
Doozel said…
خانم نازنین
کل پروسه پخت کباب از چهار پنج دقیقه نباید بیشتر بشه چون چربی شروع به اب شدن و چکیدن می کنه . ممنون از الطاف همیشگی شما
Doozel said…
خانم ملی
فلفل کشمیری ، کشف جدید بنده هست و می دونستم که عن قریب صدای یکی در اثر استفاده بیش از هد اون ها در می یاد .
ولی فکر می کنم در همه عطاری ها موجود باشه و خیلی کالای نفیسی نیست. خوبی اون ها تندی ملایم هست که این امکان رو می ده تا در حجم بیشتر استفاده بشه