Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سیر شور


قصه از یک شیشه شور سیر ایتالیایی که چند ماه پیش خریده بودم آغاز شد. اگر دقت کرده باشید چند تا از اون حبه ها رو در این و این پست دیده بودید. مامیتا، در حین سفر اخیرش متوجه وجود شیشه سیر شور در پستوی منزل بنده شد و شروع به استفاده از حبه های سیر در غذاهاش و آب کنسرو در سس ها و برنج هاش کرد. این شد که با کمک دستوری عمومی برای شور سبزیجات که از مامیتا گرفتم، تصمیم به بازسازی اون شیشه سیر شور ایتالیایی کردم و پس از دو تلاش، موفق از میدون خارج شدم.

همون طور که عرض شد، این یه دستور عمومی برای شورآلات هست و شما می تونید مخلوطی از انواع صیفی جات از قبیل، فلفل، هویج، شلغم، کلم، کرفس، خیار، پیاز رو با اون درست کنید. دقت داشته باشید که میزان آب این دستور خیلی بالاست و لاجرم بیم اون خواهد رفت که ماحصل کفک بزنه. لذا حتما شیشه های شور رو در یخچال نگهداری کنید و همون طور که در اواسط این پست خواهید دید بهتر هست که مخلوط رو پنج دقیقه قبل از ذخیره سازی بجوشونیم.


این اواخر، استفاده از آب ترشی در آشپزی داره مد می شه. لذا در اواخر پست، طرز استفاده از آب ملکوتی حاصله از سیرشور رو در دو غذا یادتون می دم. استفاده های از این آب نامحدود هست و حتما سعی کنید از خلاقیت خودتون هم مایه بگذارید.      
مواد لازم:

هفتصد و پنجاه گرم سیر حبه پوست کنده
سه پیمانه آب
یک پیمانه سرکه سفید
دو قاشق غذاخوری نمک درشت دونه وغیر ید دار
دو قاشق غذاخوری دونه فلفل سیاه
چند شاخه بزرگ ترخون یا شوید  






در سعی اول آب رو با سرکه و نمک و دونه های فلفل سیاه مخلوط کردیم و به جوش آوردیم. و سپس مایه داغ رو روی سیر ها ریختیم. شیشه ترشی رو پس از سرد شدن داخل یخچال گذاشتیم. 

اشکال این روش این هست که سیر خیلی تند مزه می شه و در ضمن بعضی از حبه ها در جوار سرکه، آبی می شن. البته سیر آبی شده جز قناسی مشکل دیگه ای نداره و مصرف اون کاملا بی خطر هست.  

در سعی دوم، سیر ها رو پنج دقیقه در مایه جوشوندم تا کمی نرم بشن.   

اون رو بلافاصله در ظرف مبنا ریختم و در اون رو بستم. این کار باعث می شه که ظرف در اثر حرارت مایه استریل بشه و خطر کفک زنی کمتر بشه. 

آبی شدگی در نمونه سمت راست مشهود می باشد. نمونه چپی اصلا آبی شدگی نداشت. سیر جوشیده طعمش ملایم تر از مورد اول بود. از این سیر ها می شه در ساندویچ و به جای خیار شور استفاده کرد. می شه اون ها رو رنده کرد و با مایونز قاطی کرد و سس هزار جزیره سیر دار هوا کرد. اما بریم سر اصل مطلب: آب حاصل از اون...     

غذای اول: کباب تابه ای با سیر و زیتون. گوشت رو با پیاز رندیده، هفت هشت حبه سیر شور ساطوری    و کمی از آب کنسرو مخلوط کردم(نمک دیگه نخواست) . به دو پیمانه برنج هم یک دوم پیمانه از آب شیشه به همراه بقیه آب لازم افزودم(نمک دیگه نخواست).     

وقتی کباب ها سرخ شدن، کمی رب گوجه و کمی دیگه از آب کنسرو رو افزودم....  

غذای دوم: مرغ سیر دار. مرغ ها رو طلایی کردم. سپس یک عدد پیاز و هفت هشت حبه سیر شور ساطوری، پودر کاری، زعفرون و فلفل قرمز بهش زدم. یک پیمانه آب حاصل از کنسرو رو به اون افزودم و زیرش رو به غایت کم کردم و درش رو گذاشتم(نمک دیگه نخواست).           

بعد از یکی دو ساعت، یکی از بهترین خورش مرغ های عمر پربرکتم رو از نزدیک زیارت و دیده بوسی کردم.           
سایر پیشنهادات برای استفاده از سیر شور:

آب شور رو با روغن زیتون فوق بکر مخلوط کنید و به عنوان سس سالاد استفاده کنید.
جوجه یا گوشت رو داخل آب شور  براین یا مرینیت کنید.  

این شور رو با فلفل یا چیلی یا مخلوطی از سیر و فلفل هم درست کنید.  

از آب شورهای کنسروی صنعتی یا خیار شورهای فله ای در غذاهاتون استفاده نکنید چون معلوم نیست چه زهرماری توش می کنن و پر از مواد نگه دارنده هست.  

همون طور که ذکر شد، حتما شیشه شور رو در یخچال نگهداری کنید.   
    

Comments

Anonymous said…
Tnx!
Maral said…
چقدر میشه نگهش داشت؟؟؟؟
Unknown said…
سلام
قبلش از آشنایی با شما و بلاگ خیلی خوبتون بسی مفتخر و خوشبختم...
بعدش یه سوال داشتم که به این پستتوت ربطی نداره امیدوارم از اینکه می پرسم اذیت نشین ...تو پست نان سفید قالبی-نان102 نمک رو نوشتین یک و یک چهارم پیمانه...!!!!عجیب نیست؟گفتم شاید چای خوری باشه ولی بازم حس کردم نونش کمی شور میشه ...اگه جواب سوالمو بدین و مقدار دقیقشو خیلی ممنون میشم ....بازم از سایت خوبتون و صبر و تلاش و محبت بی دریغتون تشکر میکنم ...
Doozel said…
نیرنگ
You are welcome
Doozel said…
maral
شور عمر زیادی نداره چون معمولا یا نرم می شه یا کفک می زنه
Doozel said…
خانم فرناز . ممنون از کامنت شما . البته زیر همون پست کامنت بدید هم متوجه می شم . الان مقدارش رو درست کردم
Unknown said…
سلام عرض ارادت همیشه از مطالب و رسپی های معرکه تون استفاده میکنم و لذت میبرم،سرتون سلامت