Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خوراک مرغ ترش با کامکوات و زیتون


در لحظات ملکوتی چشیدن اولین کامکوات تاریخ بشری عبور کرده از تنگه دوزل،  نوایی از درون همی گفت:  ننگت باد ای خواجه شمشیری که دراز گاهی بزیستی و از کامکوات خبرت نبود! بلاگر پرمدعا را چنین غفلتی نشاید و چنین کاهلی وی را نزیبد ....

آری برای اولین بار در فرنگ با کامکوات مواجه شدم. سال ها پیش در وطن با اون روبرو شده بودم و وقعی به اون ننهاده بودم گویا. اون موقع ها بیشتر تو کف مک دونالد و چیزهای خارجی بودیم و یه پرتقال به اندازه زیتون و تازه اون هم وادراتی از گیلان توجه مون رو جلب نمی کرد. برگردیم به زمان حال و به سوپرمارکتی در فرنگ : به مجرد دیدن بسته کامکوات  یادم اومد که در ایران میوه فروشی ها بعضی از فصول اون رو داشتن و فقط عمه ترش دوست من اون ها رو می خرید و با پوست می خورد. صبر کن ببینم! ترش؟  جون من؟....

ساعاتی بعد در خانه: یه گاز کوچیک زدم. پوست شیرین و داخل چی؟ ...ترش...

ای دریغا! ای دریغا! ای دریغ! یه منبع خوب ترشی تا به حال متروک و بلااستفاده مونده بوده. تفألی به اینترنت زدم. در وب آریای جز دستور مربای کامکوات نیافتم  و در وب اجنبی هم به همین صورت و با اندک تفاوتی شامل تک و توک دستورهای با مرغ و ماهی و سس سالاد. این شد که این مرغ رو با اون درست کردم و به خیل قلیل دوست داران کامکوات پیوستم.      



مواد لازم:

یک عدد پیاز قرمز بزرگ، نیمی خلالی و نیم دیگری پوره شده
صد و پنجاه گرم کامکوات، حلقه شده و تخم گرفته
یک قاشق غذاخوری سیر،له شده
یک قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده
یک کیلو رون یا بالارون مرغ
یک دوم قاشق چای خوری پودر زیره
یک دوم قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز
یک دوم قاشق چای خوری مرزنجوش خشک
یک قاشق چای خوری پودر چیلی(یا پاپریکا)
دو عدد برگ بو
صد و پنجاه گرم زیتون سیاه هسته گرفته
کمی زعفران
آب یک عدد لیموی زرد بزرگ 

نصف پیاز رو خلال درشت کنید. دو سوم کامکوات ها رو هم از وسط نصف کنید و هسته گیری کنید. بقیه رو حلقه حلقه کنید.      

پیاز حلقه نشده، و کامکوات های نیمه شده (دو سوم) رو با سیر و زنجبیل پوره کنید. اگه نمی گرده، کمی آب به بلندر اضافه کنید.      

فر رو روشن و روی دمای سیصد و هفتاد و پنج یا همون صد و نود درجه سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. دو طرف مرغ رو بدون روغن طلایی کنید. اگه پوست مرغ چربی آزاد نکرد کمی اضافه کنید. سپس ادویه ها در روغن حاصل تفتی بدید تا بوشون در آد.     

  مایه کامکوات رو به ظرف اضافه کنید

سپس پیاز خلالی، کامکوات حلقوی و زیتون سیاه رو روی سطح کار پخش کنید. زیتون این غذا اجباری نیست و من چون دنبال تم مراکشی بودم اون رو زدم تنگ کار. در ضمن روی قوطی زیتون نوشته بود "بزرگ ". من فکر کردم بزرگی اون در حد متعارف هست و نه اینجوری! اگه یه زیتون ریقو بره بدن سازی و استرویدها رو هم از بدن دریغ نکنه، بعد از هفت هشت سال شاید اینجوری بشه.         

پخت پنجاه دقیقه تا یک ساعت یا تا جایی که مرغ کاملا نرم و مغز پخت بشه. زمان بهینه بسته به شرایط زیستی و ارتفاعی شما داره. در ضمن پخت در فر بدون در ظرف یا فویل هست .در آخر من با یه تکه کامپاند باتر سیر سبز و زرشک کار رو تموم کردم
. اگه حوصله فرهم ندارید، می تونید این غذا رو در ظرف با در بسته و روی اجاق و با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزید.     
   در آخر آب لیموی ترش تازه رو روی اون بریزید و با نون یا برنج سرو کنید. لیموی این غذا مهم هست و همه چی رو گرد هم می یاره. من در ابتدا اون رو مدنظر نداشتم و برای همین در عکس غایب هست. وقتی تست کردم یه جای کار می لنگید و لیمو لنگمان رو برطرف کرد. اصولا در آشپزی هر وقت یه چیزی لنگید، به عنوان اولین تلاش برید سراغ اسید. لیمو ندارید یکی دو قاشق سرکه سیب قبل ازپخت ببندید به نافش.

  این هم یه غذای زمستونی و مناسب فصل توپ. از کامکوات بیشتر خواهید شنید در این بلاگ فخیمه . 

Comments

Dawn said…
از شما بعید بود از همچین درَی به دور مونده باشید جناب شمشیری. من تا حالا فقط درسته می‌تپوندم تو دهنم و پخی که می‌ترکید کیف می‌کردم.
اگه بتونم زیتون رو حذف کنم و سینه‌ی مرغ استفاده کنم بعنی اجازه دارم این رو هوا کنم. رخصت بدین!
(پاراگراف اول رو خوندم مجبور شدم بلند بخندم آبروم تو آفیس رفت :دی)
نیلوفر said…
سلام دوزل خان ! غذاتون ظاهر اشتها برانگیزی داره و باید طعم جدیدی داشته باشه.سپاس که به اشتراک گذاشتین.وسوسه شدم در اولین فرصت امتحانش کنم.
Doozel said…
خانم سحر
زیتون اختیاری هست . اصل کار کامکوات هست
Doozel said…
خانم نیلوفر
حتما تا فصلش نرفته درست کنید