Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک مربایی

اینجا یه کیک داریم که روش و توش از مربا استفاده می شه. کیک سبک و کم شیرینی هست و حتما مفید واقع می شه. در ضمن چون انواع مربا می تونه داخل اون استفاده بشه، تنوع هم به اون می شه داد. مکانیزم تولید این کیک هم این گونه بود: دستور کیک مشابهی رو در نیویورک تایمز دیدم و در صدد هوا کردن اون بر اومدم. به جای مربای پرتقال تصمیم به کاربرد مربای توت سیاه گرفتم. در روز تولید شکرم کم بود و تصمیم گرفتم شکر دستور رو کم و مربای دستور رو زیاد کنم! ریسکی بس خطیر بود چون دستورهای کیک حساس هستن. خوشبختانه ریسک جواب داد و کیک خوبی هوا شد. در ضمن نمک دستور رو حذف نکنید چون لازم هست.              

مواد لازم:

دوازده قاشق غذاخوری کره (صد و هفتاد و پنج گرم)
یک دوم پیمانه شکر
سه عدد تخم مرغ
یک پیمانه مربا*(نصف برای تزیین)
یک و یک دوم پیمانه آرد (صد و نود گرم)
یک و یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پادر
یک دوم  قاشق چای خوری نمک

*من از مربای توت استفاده کردم. لینک اصلی مارمالاد پرتقال استفاده می کنه.  اصولا از هر مربایی می شه استفاده کرد و من به شما آزمودن مرباهایی مثل کیوی، به، آلبالو و ذغال اخته رو توصیه می کنم.      


شکر رو با کره کرم کنید و سپس یک دوم پیمانه از مربا رو اضافه کنید.

خوب مخلوط کنید. مربای توت سیاه بود همون جور که عرض شد. حس غریبی به من می گه مربای کیوی فاز خواهد داد. سپس تخم مرغ هارو دونه دونه اضافه کنید     

سپس آرد، نمک و بیکینگ پادر رو هم با هم الک کنید و کم کم به مایه اضافه کنید. 

فر رو روشن و روی دمای سیصد و پنجاه فارنهایت  یا همون صد و هفتاد و پنج درجه خودمون تنظیم کنید.  

   بسته به ضخامتی که در نظر می گیرد از پنجاه دقیقه تا یک ساعت زمان لازم داره. من از قالب بیست در بیست استفاده کردم. برای اطمینان از حصول پخت، یک خلال دندون به مرکز اون فرو کنید و مطمئن   بشید که سالم در می یاد و چیزی به اون نمی چسبه.    

اون رو از قالب در بیارید و بقیه مربا رو روی سطح اون پهن کنید.

در ضمن کاربرد مربای درشت دون در این کیک بهتر هست و بافت جالبی به کیک شما می ده.

Comments

shokoofeh said…
Hi, when did you add the eggs?
Doozel said…
مرسی از یادآوری . درست شد
Iman said…
dear mr. Shamshiri please reform this mistake "
"شکر رو با آرد کرم کنید"
Tnx
Doozel said…
ممنون از یادآوری
Unknown said…
من همین دو روز پیش این کیک رو درست کردم. با مربای کرنبری . خیلی عالی بود و واقعن مرسی!
فقط احساس کردم که اگه شیره مربای بیشتری بریزم روش بعد از پخته شدن، مزه ی بهتری پیدا میکنه و کمتر حالت خشکی داره...بازم مرسی!
Unknown said…
سلام آقای دوزل. ممنونم ازتون بابت این دستور معرکه.
تجربه ی بسیار راحت و شیرینی بود درست کردن این کیک. من با مربای توت درست کردم که دونه های درشتی هم داشت و خیلی خوب از آب درآمد. برای تولد همسرم ساختمش و فرداش هم همسرم یه برشش رو برای استادشون بردن که استاده جلسه ی بعدی خوااااااااهش کرده بود که دستورشو بهش بده همسرم چون عاشق کیکه شده بوده. منم الان دارم یه ترجمه ی خیلی کامل از دستور شما رو براشون تهیه میکنم و ازتون اومدم تشکر کنم.

راستی یه سوال: من کانادا زندگی میکنم. میخواستم ازتون مشورت بگیرم . بین دسرهاو ساید دیش های ایرانی که واقعا اصالت ایرانی دارن، اگه شما بخواین توی یه نمایشگاه خوراکی، چیزی درست کنین و به این جماعت اهل آمریکای شمالی بفروشین، چی پیشنهاد میکنین؟ چیزی میخوام که خییییلی پرزحمت نباشه و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشه و در عین حال خیلی هم جلب توجه کنه و مشتری جمع کنه. من قبلا یه بار تجربه ی تهیه باسلوق برای یه نمایشگاه رو داشته ام که خیلی خوب بود ولی این بار چیز جدی تری میخوام. پیشنهادی دارین آیا؟ پیشاپیش از لطف و توجهتون ممنونم!
Doozel said…
ممنون از لطف شما ؛ ترجمه لازم نیست. همون لینک زاسکی رو بهش بدید کفایت می کنه
http://www.nytimes.com/recipes/1016043/orange-marmalade-cake.html
در مورد سوال دوم هم باید بگم که در دسر سر رشته ندارم. ولی از سایت می تونم ساید های خوبی مثل اون ته چین یا کوفته سرخ شده رو توصیه می کن