Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کوکوی براکلی


برای غذای بدون گوشت این هفته، یک کتلت گیاهی عالی با براکلی و سیب زمینی داریم.  البته با توجه به سبک درست شدن این کوکو، شاید لغت شامی یا کتلت براکلی مناسب تر باشه. اگر کسی فرق شامی و کتلت رو می دونه کامنت بده بد نیست و بنده و سایرین مستفیظ خواهیم شد.
اما عکس زیر کاکتوس کریسمس هست. این کاکتوس دقیقا حوالی کریسمس و یلدا به گل می شینه. از خاطرات من این هست که در ایران با زحمت و به قیمت زیاد یه گلدون کوچیک از اون گیر آوردم و در تلاش بودم اون رو پرورش بدم ولی تلاش های مذبوحانه من جواب نداد و نامبرده نه تنها گل نداد که خشک هم شد. اصولا هوای خشک ایران برای کاکتوس پروری مناسب نیست.     
نتیجه اخلاقی: کمبود باعث ایجاد جذابیت کاذب برای اشیا و اشخاص می شه. الان که این کاکتوس به وفور در دسترس من هست به وی وقعی ننهادم. برای مثال تکمیلی: در ایران در به در همبرگر مک دونالد و اینجا خراب دیزی و سنگگ هستم.      
مواد لازم:
سه عدد سیب زمینی متوسط، پخته و رنده شده
یک بوته متوسط بروکلی، پخته و با چنگال له شده
دو عدد تخم مرغ
یک قاشق چای خوری گرانول سیر یا یک چهارم قاشق چای خوری پودر سیر
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم     

کل مواد رو مخلوط و کتلت رو درست کنید و فقط  در روغن از بیش داغ و فراوون سرخ کنید. اگر فکر کردید من برای شما آموزش تصویری و مرحله مرحله کتلت می گذارم در اشتباه هستید.    

دارید براده های براکلی رو اون تو؟ آیا این ترفند سینمایی در بهتر دیده شدن اون ها موثر نیست؟ عالی هست این کتلت(شامی؟ کوکو؟). حتما هوا کنید!  

Comments

نیلوفر said…
This comment has been removed by the author.
نیلوفر said…
This comment has been removed by the author.
نیلوفر said…
سلام.فرق کوکو و شامی و کتلت به گفته مادرم(مامان نیلوفر):
تو مواد کوکو گوشت چرخ کرده نمیزنیم ولی در کتلت و شامی هر دو گوشت اضافه میکنیم.
حالا فرق کتلت و شامی:تو مواد کتلت سیب زمینی(پخته یا خام)وجود داره ولی شامی بدون سیب زمینیست
پس نتیجه میگیریم غذای امروز شما کوکو برکلیه.
امضا نیلوفر و مامان نیلوفر :) :)
M N said…
فرق کتلت و کوکو و شامی:
کوکو که معلومه، مایه مایع تری داره و در ماهیتابه "ریخته" میشه و سپس برگردانده میشه
کتلت و کوکو شبیه همین که شما درست کردید، قبل از سرخ شدن قطعه قطعه میشه ولی در کتلت از سیب زمینی خام و در شامی از سیب زمینی پخته استفاده میشه!
M N said…
کتلت . [ ک ُ ل ِ ] (فرانسوی) قسمی خوراک که با
گوشت کوبیده یا چرخ شده تهیه کنند و آن انواع مختلف دارد. (فرهنگ فارسی معین )
شامی کباب . [ ک َ ] (اِ مرکب ) قسمی غذا. مایه ٔ آن گوشت کوفته و آرد نخودچی است و از این مایه گرده ها سازند و درروغن گداخته افکنند تا سرخ شود.(از فرهنگ نظام )
کوکو. نوعی غذا. طرز تهیه ٔ آن معمولاً چنین است : چند دانه تخم مرغ را با قدری نمک و فلفل و یک قاشق آب در ظرفی ریزند و با چنگال آن را خوب هم زنند تا کاملاً صاف و یکرنگ شود. مقداری جعفری نرم کرده نیز داخل کنند و سپس مقداری کره یا روغن داغ کرده ، تخم زده را در روغن ریزند و ظرف را کمی تکان دهند تا بدان نچسبد. همین که زیر آن سفت شد با کارد یا چنگال آن را به روی دیگر گردانند یا از یک طرف آن را لوله کنند تا اطراف آن سرخ شود، ولی میان نیمه بسته و نرم بماند و آتش ملایم به کار برند تا به خوبی طبخ صورت گیرد و زیاد سفت نشود. کوکو به سبب مخلوط شدن با سبزیها و حبوبات و گوشت انواعی دارد، مانند: کوکوی اسفناج ، کوکوی بادنجان ، کوکوی تره ، کوکوی سبزی ، کوکوی لوبیای سبز، کوکو شبت ، کوکوی گوشت ، کوکوی ماش و باقلا، کوکوی ماهی و غیره . (فرهنگ فارسی معین ).
Doozel said…
ممنون از کامنت های خوب دوستان عزیز