Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مرغ ترش در کیسه آلومینیومی؛ مناسب برای تیره های دانشجویان، مجردین و کارمندسانان


فروانی سه تیره انسانی که در تیتر ملاحظه می فرمایید، در حال گسترش و جمعیت این عناصر موذی در حال  ازدیاد هست ! اختراع خوراکی مناسب این تیره ها وظیفه هر بلاگر عاقل و متعهدی می باشد. خصوصیت مشترک تمام عناصر این تیره ها، کمبود وقت، فقدان مهارت آشپزی و نیاز به یک وعده غذای درست و درمان لابلای غذاهای سرد و آماده و مزخرف روزمره می باشد.

اینجا برای این جانداران موذی، مرغ ترش کیسه ای داریم. این مرغ می تونه در ایام آخر هفته تولید و در یخچال جاسازی بشه و به مرور و در طول هفته طبخ و مصرف بشه(به خصوص مناسب برای کارمندسانان). فقط کافیست در هنگام رجعت یکی از این جانداران به منزل، یکی از این کیسه ها در فر قرار داده بشه، برنجی به پلوپز گسیل داشته بشه و  پلومرغی به غایت نیکو ظرف یک ساعت و بدون زحمت تولید بشه.

اگر پاکت های مرغ رو خوب درزگیری و محکم کنید، تا یک هفته در یخچال می مونن و در ضمن کیفیت با گذر زمان بهتر هم می شن چون لیمو مرغ رو نرم و مزه دار می کنه. این کار رو می شه داخل اون کیسه های مخصوص فر هم انجام داد ولی آلومینیوم طبیعی تر از اون کیسه ها و بی خطر هست و من اون رو ترجیح می دم. در ضمن هر ترکیبی از طعم و ادویه که مایل هستید می تونید بهش بدید.  
          

برای چهار نفر

شش عدد بالارون مرغ ، بدون پوست و استخوان
دو عدد سیب زمینی متوسط، مکعبی ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری روغن نباتی
یک عدد پیاز قرمز بزرگ، ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری سیر، له شده
نمک و فلفل به میزان لازم
دو قاشق غذاخوری رب گوجه
یک قاشق چای خوری زرد چوبه
یک دوم قاشق چای خوری دارچین 
سه عدد لیموی سبز بزرگ   

سیر و پیاز رو در روغن تفت بدید تا نرم بشن.

مرغ رو به تکه های لقمه ای برش بدید. سیب زمینی رو برش بدید و در آب نمک دار آب پز کنید.

ادویه و رب گوجه رو به مایه پیاز اضافه کنید و تفتی بدید. 

 در آخر آب و رنده پوست لیمو رو اضافه کنید

فویل رو حدود بیست سانت برش بزنید و از وسط تا کنید. لبه ها رو هم به ضخامت نیم سانت سه لا تا کنید تا یه پاکت واره ای درست بشه. مرغ رو با مایه گوجه و سیب زمینی آب پز کاملا پخته مخلوط کنید و داخل کیسه بریزید. وجه باز پاکت رو هم تا بزنید تا محتویات داخل اون کاملا مسدود بشه. اون هایی رو که نمی خواید به یخچال هدایت کنید و اون هایی رو که می خواید به فر!    

اگر عجله ندارید درجه فر از پیش داغ سیصد و پنجاه درجه فارنهایت یا همون صد و هفتاد و پنج سانتیگراد و زمان به مدت  یک ساعت. اگر عجله دارید درجه فر چهارصد درجه فارنهایت یا همون دویست صد و پنج سانتیگراد به مدت  نیم ساعت.  

Comments

Anonymous said…
کاش گفته بودید که قابل فریز کردن هم هست یا نه!
Doozel said…
با کمی پررو بازی بله. ولی آب کردن اون هم دردسری می شه و خورنده باید صبح قبل ازخروج از منزل اون رو از فریزر دراره و به یخچال بفرسته
Anonymous said…
Thanks for the quick reply!
Anonymous said…
یادم رفت بگم، این دوشنبه با گوشت بود.
sareh said…
This comment has been removed by the author.
sareh said…
خیلی دستور خوبیه! دستتون درد نکنه! مرغ آبپز کم کم با پیاز و سیر و بقیه ی چیزا مزه دار میشه (همونطور که خودتون گفتید) و مخصوصا اینکه، می شه این غذا رو هربار با چیزای مختلفی درست کرد تا تکراری هم نشه. درواقع انگار چند تا غذاست. چرا به فکر خودم نرسیده بود؟!
Niloofar said…
کاش عکس این فویل بندی رو نشون می‌‌دادین، که چه جوری تا کنیم و مواد رو بریزیمو دوباره تا کنیم
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
می خواستم بعد از این کشف شگرف خشتک دریده و نعره زنان راهی ه بیابون شم که متوجه شدم هم خشتک های اینجانب بدلیل قدم های بلند در زندگی، پاره اس، و هم صدای اینجانب کرکس های مناطق اطراف رو به قصد جفت گیری به سمت خونه میاره.

مرسی.

به این پست ربطی نداره ولی :
متود شیرینی پزی ای که دست یه دانشجوی سال اولی رو بگیره و پا به پا ببره نمی شناسید؟ می خوام مشتی بر دهن استکبار بزنم(و شاید کمی شبا ببرمش پیاده روی) و به جهانیان (بخونید شکم همین جانب) ثابت کنم پسرا هم می تونن شیرینی پزی یاد بگیرن و تا لب گور با حسرت سایتای آشپزی، کیک و دونات آشنا نخرن و بخورن.
Doozel said…
خانم نیلوفر
می تونید با یه کاغذ تمرین کنید. اول اون رو از وست تا کنید . بعد دی تا لبه کناری را تا کنید تا یه پاکت درست بشه . بعد سر اون رو تا کنید تا بسته بشه
Doozel said…
دکی جان:
شیرینی پزی اسون تر آشپزی هست چون متد و پروسیجر داره. با دستورهای کیک همین بلاگ فخیمه شروع کنید. اگر استکبار رو بردید گردش ما رو هم یاد کنید