Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

چلوپا؛ نوعی تاکوی مکزیکی؛ دستور تهیه نان تاکوی خانگی


در این پست از Cinco de Mayo و جشن های مرتبط با اون در ایالت های جنوبی آمریکا نوشتم. یک سال دیگه از عمر گذشت و دست روزگار یه فروند پنجم ماه می دیگه رو پیش روی من قرار داد. امسال دستور یه تاکوی عالی رو دارم. می دونم که غذای مکزیکی در ایران طرفدار زیادی داره و می دونم که گیر آوردن نون مخصوص اون به قیمت پایین آسون نیست.
اینجا یه نوع غیر متعارف تر از تاکو به نام چلوپا (بر وزن چلیپا) رو داریم. این تاکو توسط رستوران مکزیکی و زنجیره ای Taco Bell عرضه می شه و یکی از اسنک های محبوب شبانه من هست. مکانیزم کشف اون هم این بود که یه شب دیر وقت با ماشین خود به قسمت Drive through  تاکو بل شتافتم و به جای کومبوی کرانچی متعارف، به اشتباه یه کومبوی دیگه شامل دو تا چلوپا و یه تاکوی کرانچی معمولی سفارش دادم. در ابتدا از ضخامت زیاد اون نسبت به تاکوی معمولی جا خوردم ولی بعد از یه گاز با کرانچ بیرونی و نرمی داخلی نون اون خیلی حال کردم و از اون شب به بعد اون کومبو جای خود رو به کومبوی قبلی داده. در زیر عکس یکی از هزاران چلوپای مظلومی که در شبی تار توسط من سر به نیست شد رو می بینید.  
       




مواد لازم:
ترشی پیاز و گشنیز:
 سه چهارم  پیاز بزرگ ، ریز خلال شده
یک دسته گشنیز بزرگ
یک پیمانه سرکه سفید
نمک و دانه های فلفل سیاه به میزان لازم

مایه گوشت
پونصد گرم گوشت چرخ کرده گاو کم چرب

یک چهارم  پیاز بزرگ ، ریز خرد شده
یک  قاشق غذاخوری پودر پاپریکا
یک قاشق چای خوری پودر زیره سبز
یک دوم قاشق چای خوری فلفل قرمز تند(در صورت تمایل)
یک عدد هالوپنییو یا فلفل سبز تند، ریز خرد شده
یک قاشق چای خوری آویشن تازه یا یک چهارم قاشق چای خوری پودر آویشن خشک 
یک دوم پیمانه گرین چیلی یا نصف فلفل دلمه ای سبز در صورت عدم دسترسی

پوسته تاکو:
مواد لازم برای هشت عدد
دو و یک دوم پیمانه  آرد همه منظوره
یک قاشق غذاخوری بیکینگ پادر
یک دوم  قاشق چای خوری نمک
دو قاشق غذاخوری کره
یک پیمانه شیر با چربی معمولی

سایر مواد لازم:
روغن برای سرخ کردن
کاهو ریز خرد شده و خامه  ترش برای سرو

تولید این ترشی اختیاری هست و عدم تولید اون برای تاکو فاجعه بار نیست. روی سه چهارم پیاز و برگ گشنیز رو سرکه بریزید و نمک و فلفل اضافه کنید. حرارت ندید چون برگ گشنیز سبز لجنی رنگ می شه. یک شب در یخچال بزارید و فردا استفاده کنید. چون این ترشی نجوشیده هست باید در یخچال نگهداری و ظرف یک هفته استفاده بشه.     

مواد لازم برای گوشت تاکو. وجود یک عنصر فلفلی مثل گیرین چیلی یا فلفل سبز دلمه ای حیاتی هست. این یه دستور عمومی برای مایه گوشت با ادویه مکزیکی هست و می تونه برای تولید پیتزای مکزیکی، لازانیای مکزیکی و پاستای مکزیکی به کار بره.      

گوشت رو بدون روغن و فقط با کمی نمک کاملا طلایی کنید.

ادویه ها و سایر مواد رو اضافه کنید. کمی آب اضافه کنید و حرارت رو کم کنید و بیست دقیقه با در بسته حرارت بدید تا جا بیفته

برای تهیه نون تاکو، مواد خشک رو مخلوط و الک کنید. سپس کره نرم شده در دمای محیط رو با اون مخلوط کنید تا مخلوطی مثل شن ریز حاصل باشه و کره کاملا ناپدید و با آرد مخلوط بشه. سپس شیر رو اضافه کنید تا خمیر نسبتا چسپناکی حاصل بشه.  

این خمیر چسپناک هست و برای پهن کردن، باید زیر اون آرد ریخت.  

به نازک ترین فرم ممکن خمیر رو پهن کنید.

و در تابه ای که در اون یک سانت روغن نباتی داغ هست سرخ کنید. حرارت باید متوسط ولی روغن باید کاملا داغ باشه.  

این نون ها بسیار ترد و خوشمزه هستن و می شه حتی به عنوان نون لواش از اون ها استفاده کرد. اگر کرانچ اون ها بعد از مدتی از دست رفت، اون ها رو در تابه گرم بدون روغن یا حتی تستر نون تست کنید تا دوباره سطح اون ها برشته بشه.  

تاکو رو هوا کنید! روی نون رو خامه ترش یا ماست کیسه بریزید. سپس از مایه گوشت و اتمام با کمی کاهو و ترشی پیاز. کاربرد سایر مخلفات مکزیکی از قبیل سالسا، پنیر و گواکامولی مجاز می باشد .     

Comments

shakiba said…
خیلی عالی! در اولین فرصت درست خواهد شد.
Mahnaz said…
واقعا که دستتون درد نکنه برای اینهمه زحمت و گذاشتن دستورها و توضیحات کامل و عکسهای خوب میخواستم پیراشکی را درست کنم که این پست خوب از راه رسید پیراشکی میمونه برای آینده این یکی یکجوری با آدم حرف میزنه مرسی
Doozel said…
ممنون از واکنش نوع اول خانم شکیبا
Doozel said…
خانم مهناز
فارغ از تاکو، این نون بسیار عالی هست و قابل استفاده به جای لواش . می شه فریز هم کرد و اون رو دوباره در تستر احیا کرد. این رو برای شما گفتم چون که به مقوله نون علاقه دارید
Niloofar said…
اگه غذای چینی‌ هم درست کنین دیگه خیلی‌ خیلی‌ دوست داشتنی تر میشین :)
elaheh said…
salam
man ye alame masa kharidam vase tammali, vali har chi dastoor didam masa ba lard bayad makhloot beshe [ vase oon khamire tamali] vase hamin dorost nakardam, mishe agar dastoori dar in maghoole darid ke toosh lard nabashe lotf konid bzarid ke ma basi delemoon tamali mikhad!

mamnoon
Doozel said…
Lard
مدل حیوانی
shortening
یا همون روغن قنادی خودمون هست. در نتیجه به همون پلن تامالی برگردید
Doozel said…
خانم نیلوفر
آریایی ها غذای آسیایی دوست ندارن و گیر می دن! همین جوری به اندازه کافی چوب دوسر نجس هستیم . البته شاید در آینده دستورهای چینی هم فرستادیم! نومیدی را نشاید!