Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کمپین دوشنبه های بدون گوشت


ایده دوشنبه های بدون گوشت، اول بار توسط پل مک کارتنی از اعضای بیتل ها و اعضای خانواده اش مطرح شد . در سال ۲۰۰۹ و پس از خواندن گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، ایده خوردن غذاهای مفید برای مقابله با وضعیت نگران کننده محیط زیست به ذهن اعضای این خانواده رسید و در ژوئن آن سال کمپین دوشنبه های بدون گوشت راه اندازی شد. هدف این کمپین گیاه خواری حداقل در یک روز از هفته برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است. اما این گزارش نگران کننده سال ۲۰۰۶ چه بود؟      
به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، دامپروری یکی از حادترین دو یا سه مورد دخیل در جدی ترین معضلات زیست محیطی و در همه ابعاد از محلی تا جهانی است(LIVESTOCK'S LONG SHADOW )


 اما رابطه دامپروری با محیط زیست چه گونه است؟ در پنجاه سال اخیر، جهش خیره کننده ای در میزان جهانی گوشت مصرفی گزارش شده است. در فاصله زمانی بین سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۷، جمعیت جهان با فاکتور ۲.۲ افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که مصرف گوشت در همین بازه زمانی چهار برابر شده است. جالب این جاست که در این بازه مصرف گوشت طیور ده برابر رشد داشته است. بر اساس این افزایش تقاضا، فااو(سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل) پیش بینی می کند که هجده درصد  گاز گلخانه ای تولیدی، بر اثر دامداری در اتمسفر پخش می شود. سایر تخمین ها این رقم را حتی تا پنجاه درصد هم گزارش کرده اند. گازهای گلخانه ای گرمای خورشید را در جو محبوس  و میانگین دمای حرارت زمین را بالا می برند و پدیده گرمایش زمین یا گلوبال وارمینگ را موجب می شوند 
علاوه بر تولید گازهای گلخانه ای، دامپروری حجم زیادی از آب شیرین مصرفی رو به خود اختصاص داده است. برای تولید صد و هفتاد و پنج گرم گوشت استفاده شده برای یک عدد همبرگر، دو هزار و چهارصد لیتر آب شیرین مصرف می شود. این رقم برای یک دوش چهار ساعت کافی خواهد بود! منابع آب بسیار محدود هستند و بسیاری از رودخانه های مشهور جهان همچون گنگ، نیجر و رود زرد در حال خشک و محو شدن هستند. در ادبیات ایرانی رود هیرمند و دریاچه هامون هموار شاهدی بر آبادای و برکت بوده اند، امروز ولی اثری از این دو نمانده است!
علاوه بر فواید زیست محیطی، کاهش مصرف گوشت می تواند اثرات مثبتی در شاخص های سلامتی فردی نیز ایفا کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان پروتئین مصرفی ما خیلی بیشتر از  میزان کافی برای یک رژیم متناسب است و این مورد بیشتر از منابع حیوانی تأمین می شود. رژیم های پر گوشت و لبنیات هم اکنون با شماری از مرگ بارترین بیماری های موجود از قبیل سرطان و بیماری های قلبی و عروقی ارتباط داده می شوند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، مصرف پنجاه گرم گوشت پروسس شده در روز، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی رو ۴۲ درصد و احتمال دیابت رو ۱۹ درصد افزایش می دهد. به دلیل ارتباط مصرف گوشت با سرطان، صندوق جهانی پژوهش سرطان توصیه می کند:" بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید، مصرف گوشت قرمز رو محدود کنید و از خوردن گوشت های پروسس شده بپرهیزید"   
تاثیر مثبت کاهش مصرف گوشت بر سلامتی در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آکسفورد انجام شد گزرش شد. بر اساس این تحقیق، محدود کردن مصرف گوشت به سه روز در هفته می تواند منجر به جلوگیری از  ۳۱۰۰۰ هزار مرگ سالانه از بیماری های قلبی ،۹۰۰۰ مورد در اثرسرطان و ۵۰۰۰ مورد در اثرحمله قلبی بشود. البته به نظربنده، نظر نخوردن گوشت شرط لازم سلامتی است ولی کافی نیست. داشتن یک رژیم متناسب به همراه فعالیت بدنی مناسب ضرورتی است. در این شرایط ولی، نخوردن گوشت می تواند بسیار مفید و در ارتقا شاخص های سلامت نقش ایفا کند.  
مصرف گوشت از نظر اخلاقی هم می تواند عملی نکوهیده تلقی گردد. آیا می دانستید که برای غذای ما شش هفت میلیارد انسان، سالانه حدود شصت میلیارد جاندار کشته می شوند؟ اکثریت مطلق این حیوانات در شرایط بسیار غیر انسانی متولد، بزرگ و قربانی می شوند. زندگی این حیوانات کوتاه و سخت است و در یک سلاخ خانه کثیف و پر خون به پایان می رسد.
اما در مورد آبزیان، بر اساس تخمین های موجود چناچه روند صید فعلی ادامه یابد تا سال ۲۰۴۸ هیچ ماهی در اقیانوس ها برای صید باقی نخواهد ماند! کشتی های بزرگ صیادی صنعتی با تورهایی به بزرگی زمین فوتبال خسارات جبران ناپذیری به اکوسیستم های دریای وارد کرده و باعث نابودی مرجان ها، دلفین ها، لاک پشت ها و پرنده های دریایی می شوند. وضعیت اکوسیستم های دریای  بحرانی و در مزر هشدار قرار دارد.
امیدوارم دلایلی که آوردم برای گوشت نخوردن شما در روزهای دوشنبه کافی باشه! کار سختی نیست و حتی می تونه مفرح هم باشه. هدف فرهنگ سازی و تبادل دستورهای غذایی بدون گوشت هست. ممکن هست که شما خیلی از وعده ها نا خود آگاه گوشت نخورید! خواهش من این هست که این وعده ها رو به روزهای دوشنبه موکول کنید تا این فرهنگ بین مردم جا بیفته. لطفا به این کمپین ملحق بشید چون تک تک شما مفید، مهم و موثر هستید.

شرایط نامساعد نگه داری لابستر در آکواریوم فروشگاه چینی محل ما

اما استراتژی من در این وب لاگ و زندگی شخصی به این صورت خواهد بود. تلاش من بر این خواهد بود که هر دو شنبه یک دستور غذای بدون گوشت اینجا پست کنم. وب لاگ ولی صرفا گیاهی نخواهد بود. غذای بدون گوشت ایده آل من بیشتر پاستاهای ایتالیایی با پنیر با سس های جور واجور هست. اما اینجا تلاش اصلی من گیاهی کردن غذاهای ایرانی خواهد بود. و البته اگر وب لاگ ما مثلا شیرینی پزی است این دلیل گیاهی بودن وب لاگ نیست! در نتیجه تمرکز من بر غذاهای گیاهی خواهد بود.
در زندگی شخصی، من چون معمولا هر غذایی که می پزم رو در سه وعده می خورم، سه روز اول هفته رو به گیاه خواری روی خواهم آورد. گوشت قرمز رو حداکثر سه بار در هفته و چهار روز بقیه رو هم بیشتر گوشت سفید خواهم خورد. در این بهار زیبا و سال نو، این زیبا ترین تصمیمی بود که می شد گرفت و تا جایی  که بتونمهم بر این رویه خواهم بود     
رفرنس ها رو در عکس زیر بیابید! حوصله تایپ نبود. این مطالب رو از مقدمه کتاب دوشنبه های بدون گوشت استخراج و ترجمه کردم  
             

Comments

s said…
این کار عالیه کاملا عملی و حتی فرهنگی بهتون تبریک میگم و چقدر خوشحالم که وب لاگ شما رو دنبال میکنم
موفق باشیـــــــــــــــــــــــــــــد
shakiba said…
امیدوارم جایزم همش گیاهی نباشه: )))
Maral said…
This comment has been removed by the author.
Maral said…
بسیار عالی.. من هم س.ع.ی می کنم انقدر گوشت نخورم. این بار که ایران بودم از یکی از دوستان که مرغداری داشتم شنیدم که چه فجایعی در مرغداری اتفاق میفته. اینه که باهاتون کاملاً همکاری می کنم. ایرانیان قدیم هم ماه بهمن ( که فرشته ی موکل جانداران هست) رو گوشت نمی خوردن.
اگه میشه سعی کنید پنیر رو جایگزین گوشت نکنید. چون لبنیات مورد استفاده ی ما از گاوها یا گوسفندهایی به دست میاد که با ژنتیک دستکاری شده ن، و این شیر زیاد باعث رنج و عذاب اوناست.
Doozel said…
مارال
من خودم سعی می کنم لبنیات ارگانیک
بخرم تا منبعی برای پروتئین داشته باشم . مرسی از کامنت خوب . اون کامنت اول هم در مورد ماه بهمن که پاک کردید خوب بود
Unknown said…
This comment has been removed by the author.