Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پلو مرغ شوشتری


ننه من علاقه خاصی به لوبیا چشم بلبلی داره و "بلبلی پلو" همواره از پایه های نیمه ثابت منوی خوانندگی بود. نیمه ثابت بودن این غذا هم به دلیل پر زورتر بودن سنبه عدس پلو نزد خانم والده بود. از دگر سوی، ارزش های شوید باقالی پلو هم که بر بشر آریای پوشیده نیست. حالا فرض کنید که روزی نبوغ مامیتا جرقه می زد و نامبرده در یک اقدام انقلابی شوید باقالی پلو رو به جای باقالی با لوبیا بلبلی درست می کرد. خدمت شما عارضم که چندین قرن پیش، جرقه این نبوغ توسط یک مامیتای شوشتری زده شده و این غذای به زعم نگارنده محبوب و مشهورتر خوزستانی به بشریت تقدیم شده. در مدل سنتی این غذا، سینه مرغ تفت داده لابلای برنج جاسازی و ماحصل با معیت برنج و لوبیا دم می شه. بدون غیبت پشت سر نسخه اصلی، اینجا دو روایت بسیار نامتعارف دوزلی از این غذا رو به خوانندگان تقدیم می کنم.   


مواد اولیه:
یک فروند مرغ متوسط سالم (یا به تکه های رون و سینه خرد شده)، حدود دو کیلوگرم
صد و هفتاد و پنج گرم  (یا شش عدد  پیازچه) ، ریز خرد شده 
یک چهارم پیمانه شوید خشک
سیصد گرم لوبیا چشم بلبلی، پخته و آبکش شده
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه 
یک دوم قاشق چای خوری گرانول سیر  
دو قاشق غذا خوری کره
نوک قاشق زعفران
یک و یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک عدد فلفل خشک (اختیاری)
دو پیمانه برنج

سه پیمانه آب


مرغ رو با برش زدن و زدودن ستون فقرات پروانه ای باز و در کره طلایی کنید. تابه باید دارای درب و عمق کافی برای پخت مقتضی برنج باشه. سپس پیازچه و زعفرون رو هم اضافه کنید و تفت مختصری بدید. فر رو از پیش روشن و روی بیشترین دمای ممکن تنظیم کنید. تابه رو با در باز به مدت پانزده دقیقه به فر بفرستید تا مرغ کمی رنگ بگیره.   


سپس تابه رو از فر خارج و حرارت فر رو به سیصد و هفتاد و پنج فارنهایت یا همون صد و نود سانتیگراد خودمون کاهش بدید. مرغ رو موقتا از ظرف خارج و سایر مواد رو اضافه کنید. مطمئن بشید که برنج، آب، لوبیا، و شوید کاملا مخلوط شده اند. سپس مرغ رو پوست به بالا روی برنج قرار بدید. در ظرف رو ببندید و ظرف رو به فر رهنمون کنید. هر ده دقیقه یک بار در ظرف رو باز کنید و برنج رو هم بزنید. اگر در ده دقیقه آخر احساس کردید آب برنج زیاد هست، در ظرف رو نبندید. سی دقیقه پخت باید برای مرغ متوسط کافی باشه. البته اعداد بسته به ارتفاع محیط زیست شما و تنظیمات فر ممکن هست متفاوت باشن.          


این برنج رو می شه به قاموس آب کشی هم درست کرد (با ادای احترام به چش غره های مامیتای شوشتری). در اون صورت، توصیه حقیر این هست که مرغ رو جداگونه درست و بغل برنج سرو کنید.      


Comments

Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Nei Rang said…
خیلی متشکر کافه چی عزیز

نمیدونستم "شوید لوبیا" پلو اینقدر نامتعارف محسوب میشه؛ در منوی خانواده ما غذای مانوسی بود (و هست) که یا با مرغ یا گوشت گوسفند مصرف میشد, و البته بسیار هم پیش میامد که تنها با ماست و یا ترشی صرف شود. ترکیب ادویه آن هم عطر و بویی تا حدودی شبیه به "گرام ماسالا" داشت.
Nazanin said…
لوبیا چشم بلبلی پلو در منوی هفتگی ما هم هست. ما با قلقلی می خوریم و یا تنها با ماست و ترشی. این پلو اگر با شوید و گشنیز تازه و درشت تکه شده پخته بشه و موقع جوشوندن برنج هم کمی زردچوبه در آب برنج ریخته بشه خیلی طعم خوبی می گیره.

نیرنگ جان ما هم از بچگی این پلو رو می خوردیم و غذای معمولی بود. ولی من چند وقت پیش این پلو رو برای مهمان پختم و در جمع بیست نفره ی مهمانها این پلو برای همگی تازگی داشت و بار اولی بود که می خوردند.
Nei Rang said…
لازم شد با برگ گشنیز تازه هم امتحانش کنم. ممنون نازنین خانوم
Doozel said…
لطف دوستان مستدام و با یشکر از غنی سازی بالای نود درصدی محتوای بلاگ
Mahshid said…
خواهر من عاشق لوبیا چشم بلبلی هستش این دستور را که دیده قول گرفته که حتما براش درست کنم
و اینکه پلوی شوید و لوبیا چشم بلبلی ولوبیا قرمز،جز پلوهای معروف کشور آذربایجان هست او اونها توی دستور همین غذا ،کدو حلوایی و تخم شوید لابلای پلو می ریزند و بعضا هم یک به روی پلو می ذارن که فلسفه اینکارو نمی دونم چی هستش
ووخیلی ممنون بابت به اشتراک گذاری این رسپی خیلی خیلی .... خوب
Doozel said…
ممنون از توجه شما خانم مهشید. اطلاعات بسیار جالب و مفیدی بود و بنده در این مورد تحقیق خواهم فرمود
حنا said…
دوزل جان سلام.ممنون از پستهای حرفه ای و خوشمزه شما ..من گاهی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بلاد خارجه به صرافت پول در اوردن از اشپزی ایرانی میفتم چون متاسفانه از بچگی به غیر از عوطه ورشدن در علوم مکتوب، هنری کسب نکردم اشپزی تنها موهبت فرهنگی زیستن من در ایران بوده اما غرض از این نوشته طولانی این هست که من مثل همیشه از دستورای اشپزی کافه چی محترم استفاده می کنم اما اینبار باید توی فیس بوکم که فقط در دایره دوستان من هست عکس غذاهای پیشنهادیم رو بذارم..و اما سوال... ایا جناب دوزل خان اجازه می دهید که من در مراحل اولیه به دلیل ضعف ارشیو عکاسی ام از عکسهای شما استفاده کنم؟ در مراحل بعدی بنده سعی می کنم قصور قبلی را جبران و عکسهایی از غذاهای خویش به یادگار بذارم تا در روزگار پیسی به کار برده بشنددد..
با تشکر ..حنا دختری در مزرعه
Doozel said…
حتما ولی یادی از حقیر هم بکنید بد نیست . ممنون از توجهات شما
حنا said…
حتمن...و ممنون از شما که به جیب من کمک می کنید😊
حنا said…
حتمن.ممنون از شما که به جیب تهی من کمک می کنید۱🙃🙃