Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

گالوتی کباب هندی


سر منشاء گالوتی کباب ، عشق نواب واجد علی شاه، نواب دهم از سلسه نواب های Awadh ( سلسه ای با تبار ایرانی و نیشابوری) به گوشت می باشد. افسانه ها روایت از این داره که این نواب به دلیل کهولت سن و از دست دادن شمار کثیری از دندون هاش، قابلیت گوشت خواری خود رو از دست داده بود و این در حالی بود که مشعل عشق به گوشت در قلب نواب کماکان شعله ور بود. لذا به نظر می یاد که در اون بزنگاه حساس تاریخی، نیاز به کبابی که بدون جویدن در دهان آب بشه در آشپزخانه سلطنتی احساس می شده.
بیایید نگاهی به صفحه ویکی نواب های این سلسله بندازیم. اگر دست روی اسامی بگذاریم و به فرتورها دقت کنیم، عکس ها شهادت می دن که تنها نوابی که ممکن چنین مشکل حادی داشته باشه بدون شک واجد علی گرد و قلمبه با اون سبیل قیطونی هست. ابو المنصور خان صفدرجنگ به نظر در حال چشم دوزی افق های دوردست هست و شجاع الدولہ به فکر رشادت های احتمالی در آینده. غازی الدیں حیدر به نظر جوانکی رمانتیک می یاد و برہان الملک سعادت خان پیری دنیا دیده.
این کباب با پاپایای کال که دارای آنزیم های نرم کننده قوی هست ماریینیت میشه. بنده مارینیت کردن گوشت چرخ کرده ندیده بودم و این مورد برای من هم تازگی داشت. نتیجه این می شه که این کباب از درون کاملا نرم می شه و نیاز به جویدن رو در حالت کمینه قرار می ده. در ضمن بنده چون نمی خواستم به لعن و نفرین آریایی گرفتار بشم، پاپایا رو با آناناس جایگزین کردم. اگر شیرینی ناچیز وارد شده از آناناس توی ذوق شما می زنه، نیم فروند کیوی هم جوابگوست. بنده در کل ولی از مخالفان سرسخت مارینیت کردن گوشت با میوه های دارای آنزیم های قوی هستم چون نامبردگان بافت گوشت رو متلاشی می کنن و نتیجه گوشتی له شده و شبیه جگر هست. این یک مورد و به دلیل چرخ کرده بودن گوشت ولی بد نبود.  


مواد لازم:

نصف یک پیاز سفید متوسط (صد گرم)
یک عدد هالوپینیینو (یا دو عدد فلفل سبز تند)
یک قاشق چای خوری سیر رنده شده 
دو قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده
دو قاشق غذاخوری پوره آناناس
دو قاشق چای خوری نمک
یک قاشق چای خوری گرم ماسالا
نیم کیلو گوشت چرخ کرده گوساله یا بره           





همه مواد و یک چهارم گوشت رو در مخلوط کن پوره کنید تا مایه گوشت کاملا چسپناک بشه. سپس این مایه رو با بقیه گوشت (سرد) مخلوط کنید و ورز بدید تا مایه یکدستی حاصل بشه. یک شب در یخچال مارینیت کنید.    

می تونید کباب رو مثل برگر، با برسی از روغن و در تابه داغ، گریل کنید. می تونید اون رو مثل کتلت در روغن فراوون سرخ کنید. من اون رو با پراتای سماق و پیاز سرو کردم. در آخرین لحظات ملکوتی متوجه شدم که این کباب سوخته و لذا رهسپار سعی دوم شدم.

در اون لحظات ملکوتی احساس می کردم روح نواب عزیز ما، با اون سبیل نفیس قیطونی،  دور و ور این طبق در حال طواف و تحویل یک لبخند ملیح به بنده هست. اصولا مهربانی خاصی در افراد تپل هست که در سایرین کمتر دیده می شه.       

Comments

Unknown said…
خیلی عالی بود . ممنونم . شیرین از هندوستان . :)
Nei Rang said…
با تشکر فراوان و اندکی نق بابت تاخیر پست اخیر
لازم شد بعداز مدتها گوشت قرمز هم بخرم.

برای کسانی که از کم اشتهایی در رنجند, میوه پاپایا اشتها آورترین ماده غذایی ست که میشناسم.
Doozel said…
با تشکر از شیرین در هندوستان
Doozel said…
جناب نیرنگ
بنده متاسفانه از وضعیت معکوس کم اشتهایی در رنجم.
اگر اکثیری برای کاهش اشتها خبر دارید معرفی کنید لطفا
Nei Rang said…
@ Doozel
نه متاسفانه, چیز خاصی نمیشناسم.
:) در مواردی که اشتها سر به طغیان برمیداره, با غذای تکراری به جنگش میرم؛ دو سه وعده اول به ریشم میخنده ولی وقتی دید از خودش چموش ترم و روز سوم هم دارم همون غذای دیروز و پریروز رو میخورم, به غلط کردم گویی میافته و برای مدتی سربراه میشه.
Nei Rang said…

گزارشی از عملکرد مثبت باکتری "سالمونلا" در انهدام تومورها (!؟):

https://www.invisiverse.com/news/new-trojan-horse-salmonella-bacteria-kills-tumors-instead-making-you-sick-0176169
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ