Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کوفته برنجی مکزیکی-ایرانی


به به سلام علیکم! دوستان قدیمی! با دوری یک هفته ای چه می کنید؟ می دونم که هفته سخت و جانسوزی بود و لذا من برای این هفته با دست پر اومدم و با یه غذای فیوژن آذری-مکزیکی در خدمت شما هستم؛ کوفته برنجی مکزیکی به یاد دوست تخیلی برادر بایرام گارسیا فروارد سیه چرده سال های دور تراختور. 

داستان این بود که یه دستور کسرول برنج مکزیکی در وب دیدم و تحریک شدم  که اون رو درست و پست کنم.  به مناسبتی، یه دسته گشنیز بزرگ بیخ ریشم مونده بود و تصمیم گرفتم اون رو هم به صورت تزیین روی اون بپاشم. دسته بزرگ تر از این حرف ها بود و برای یک لحظه یه ایده انقلابی به سرم زد! کوفته مکزیمی! کوفته از منحصر به فردترین گوشه های آشپزی ایرانی هست و غذای مکزیکی هم که خیلی طرفدار داره، این جور شد که این غذا متولد شد و نتیجه هم عالی و بسیار خوشمزه بود.

 اگه تصمیم به درست کردن اون گرفتید به نکات زیر توجه کنید. کوفته اصولا یه غذای بازیافتی هست و لذا می تونید از برنج های زیاد اومده هم استفاده کنید. در ضمن این دستور اعیانی و پرگوشت هست و می تونید میزان برنج رو تا دوبرابر دستور کش بدید. در ضمن کوفته تنوری عالی هست و حتما اون رو امتحان کنید ولی اگر فر ندارید می تونید اون رو به عادت مالوف و به کمک دیگ هم تهیه کنید.      



مواد لازم: (برای ۱۸ فروند کوفته )
یک کیلو گوشت چرخ کرده پر چرب  
یک پیمانه  برنج خام (روش دیگر: دو پیمانه  برنج پخته شده زیاد اومده)
یک  پیاز سفید متوسط، ریز خرد شده
سه شاخه برگ سیر (قابل جایگزینی با پیازچه و یا تره فرنگی)، ریز خرد شده (باید در حدود یک پیمانه  باشه)
یک  عدد چیلی سبز بزرگ یا فلفل دلمه ای سبز بزرگ، ریز خرد شده
روغن نباتی سه قاشق غذاخوری

یک  قاشق چای خوری  پودر زیره
یک دوم  قاشق چای خوری  پودر تخم گشنیز
یک دوم  قاشق چای خوری  فلفل قرمز
یک قاشق غذاخوری مرزنجوش خشک
یک  پیمانه  گشنیز تازه، ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری آب لیموی سبز تازه  
پنجاه گرم پنیر چدار تند مزه  

برای سس ناچو:
روغن نباتی یک  قاشق غذاخوری
یک  قاشق غذاخوری آرد
یک  قاشق غذاخوری سیر رنده شده
صد گرم پوره چیلی سبز
یک دوم  پیمانه  شیر کامل
صد گرم Velveeta یا هر پنیر پروسس شده دیگه

برنج رو با نمک بپزید تا کاملا پخته ولی هنوز دون دار باشه. کنار بگذارید تا کاملا سرد بشه. در این حین برگ سیر، پیاز و فلفل سبز رو در روغن تفت بدید تا سبک بشن. سپس ادویه ها رو اضافه کنید.   

برنج رو با این مایه، گشنیز خرد شده و آب لیموی سبز مخلوط کنید و هم بزنید و کنار بگذارید تا سرد بشه.  

وقتی مایه کاملا سرد شده(می تونید اون رو در سینی پهن کنید وبرای هفت هشت دقیقه در فریزر قرار بدید) اون را با گوشت مخلوط کنید. اگه مایه گرم باشه، چربی گوشت رو حل می کنه و کوفته سفتی حاصل می شه.    

این دستور به شما ۱۸ تا از اینها می ده. من نصف دستور به کار بردم و پس از محاسبات پیچیده، در می یابیم که نامبرده به ما ۹ عدد از اینها بیش نمی ده.     

فر رو از ۱۵ دقیقه قبل روشن و روی دمای ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ درجه خودمون تنظیم کنید. پخت به مدت نیم ساعت روی طبقه وسط انجام می شه. در پنج دقیقه آخر پنیر رو روی کار اضافه کنید.
بریم سراغ سس! من کوفته ها رو با سس ناچوی با طعم چیلی سبز درست کردم و نتیجه عالی بود. کاربرد این سس اجباری نیست و می تونید اون رو با یه سس گوجه ساده هم جایگزین کنید. آرد رو خیلی کم تفت بدید. آرد نباید رنگ بگیره. سپس سیر رو هم تفت بدید. شیر و پوره چیلی سبز رو اضافه کنید. 

وقتی سس غلیظ شد، پنیر رو اضافه کنید. هر پنیر پروسس شده ای از قبیل اون پنیرهای مثلثی یا پنیرهای لیوانی(مثل پنیر اسمشو نبر) هم جوابگو هستن.   

یکی از غذاهای مورد علاقه من، مرغ بیست دقیقه ای با این سس هست. 


کوفته رو با سس سرو کنید. حتی اگه برای فقط یکبار هم که شده، کوفته رو تنوری کنید(اعم از مکزیکی یا ایرانی). پشیمون نخواهید شد. 

Comments

sareh said…
یه فروشگاه نزدیک خونه ی جدیدم کشف کردم که انواع و اقسام پنیرها و مواد کم مصرف در آشپزی ایرانی رو میاره و دیگه مجبور نیستم بکوبم برم شهروند. اسمش خیلی با مسماست: فروشگاه خنجری!
توی دستورهای قبلی تون هم کوفته ی تنوری بود. من میت بال ارده و سماق رو درست کردم و خواهر مشکل پسندم نتونست ایرادی بگیره. خوبی سیستم هر هفته یک پست اینه که فرصت کافی برای درست کردن هر پست رو داریم.
بالا بردن کیفیتی که گفتید در این پست کاملا واضح و مبرهن است! هم از حیث توضیح دستور و هم بامزگی!
Anonymous said…
bebakhshid manzooretoon az
پوره چیلی سبز chiye ?
Doozel said…
فلفل چیلی سبز رو تنوری و پوره کنید یا اون رو به صورت آماده بخرید
Sarah Ka said…
Ino man emrooz pazidam amma taft dadan yadam raft+ too mayash khameh torsh ezafe kardam,,,,yummy bood, thanks