Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سس برگ سیر



قصه از این پست خانم مهناز شروع شد. یکی از دردهای بشر آریایی به دور از ایران زمین، دوری از کالای استراتژیک برگ سیر تازه می باشد. این مشکل به قوت خود باقی بود تا اینکه این اواخر به همت خانم مهناز برطرف شد. لذا به شکرانه حل این مشکل، اینجا من یه سس سیر خوشرنگ، خوشمزه و سالم(؟ این آخری از من بعید بود و من پوزش می طلبم) رو از محصول اول خودم درست می کنم.

البته همین جا به زرت قاطر می گم که این پست کمی مواد و وسایل خاص می طلبه و اگر اون ها رو ندارید انتظار تولید سسی مثل عکس بالا رو نداشته باشید.  این مواد و وسایل عبارت از مخلوط کن پرقدرت و نوعی صمغ مخصوص آشپزی به اسم xanthan gum می باشد.البته اگر اینها رو ندارید سس شما به قوام اینجا نمی رسه ولی مزه کماکان به قوت خود باقی خواهد بود. 

این صمغ عموما برای حجم دادن به پوره مواد کم نشاسته مثل سبزیجات به کار می ره. همچنین از اون برای تولید مایونز بدون تخم مرغ برای افراد کاملا گیاه خوار استفاده می شه. افرادی که هم به گلوتن حساسیت دارن از این به جای نشاسته استفاده می کنن.                 


خدمت شما عارضم که چون من در گرمسیر زندگی می کنم و از الوار گرمسیری به حساب می یام، ترجیح دادم سیر رو به جای آب در خاک بکارم. خیلی زود و سریع رشد کرد و بالندگی بیاغازید. 



مواد لازم:
معادل یک پیمانه برگ سیر تازه
یک هشتم قاشق چای خوری xanthan gum
یک الی دو قاشق غذا خوری روغن زیتون فوق بکر
چند قطره آب لیمو  
نمک و فلفل به میزان لازم 


برگ سیر رو در آب شور در حال جوش بندازید و یک دقیقه بجوشونید.  
سپس به سرعت آبکش کنید و در آب یخ دار بندازید تا رنگ اون حفظ بشه.


برگ ها رو از آب یخ خارج کنید ولی اون ها نچلونید و به مخلوط کن منتقل کنید. صمغ، نمک و فلفل و خیلی کم آب لیمو رو اضافه کنید و حسابی پوره کنید. در آخر روغن رو کم کم اضافه کنید تا سس براق و غلیظ بشه.  

من با این سس یه رپ ایرانی به فرم بالا درست و خفه کردم.

جوجه کباب با سس بالا و سیخ های منحرف قرطی مآبانه 

جوجه کباب بالا با عکسی  قرطی مآبانه 

Comments

Mahnaz said…
بادیدن این گلدونهای سبز به خصوص برگ سیر و اون محیط گرم کلی دلگرم شدم دو هفته پیش که مامان و بابام عازم ترکیه بودن برای خوشحال و غافلگیر کردنشون با سیرهای بیشتری برگ سیر سبز کردم و از اونجائی که هوا خیلی خوب گرم شده بود تصمیم گرفتم از همون روز اول در بالکن بذارم همه چی به خوبی پیش میرفت و سیرها چند سانتی سبز شدند ولی غافل از اینکه شبهای سرد اثر بدی روی سیرها میذاره و با کمی خیره سری من سیرهابه نتیجه نرسیدند حالا من عکسهای پست خودم و عکسهای دوستان و امروز هم این سیرهای قشنگ را نشون بابا و مامانم میدم و کلی دلیل برای سبز نشدن سیرهای خودم میارم حالا بوی گند سیر تمام بالکن را برداشته و من هنوز امیدوارم ولی چه میشه کرد قرار نیست که همیشه هر چیزی به نتیجه برسه در آینده نزدیک به آلمان بر میگردم اگر هوا هم یاری کنه مثل شما در خاک میکارم مرسی
Doozel said…
باز هم ممنون از شما! هرگاه پستی از شما توسط تعداد زیادی رجوع بشه و مشکلی از کسی حل کنه، اون وقت می تونید مطمئن باشید که وب لاگ خوبی دارید و وقت خود رو هدر نداده اید
Unknown said…
سلام، میشه بگید اون جوجه کباب رو چه جوری درست کردید؟ و اون قرطی مابانه رو چه جوری؟ ممنون میشم
Doozel said…
جوجه رو در تابه چدنی پختم و سیخ تو هم برای ایجاد جنبه های دراماتیک با کبریت سوزندم. سیخ قرطی مابانه رو هم خریدم