Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک سیب با مایه دارچین و کره قهوه ای؛ قابل رقابت با پای سیب شیرینی فرانسه خیابون انقلاب


به نام خدا ، النکاحُ سنتی ............ ...
دوشیزه محترمه سرکار خانم سیب  فرزند درخت سیب ، آیا وکیلم شما را به عقد دائم خودم(دارچین)، فرزند پدرم در بیاورم؟ ، با مهریه مشخص و معین هزاران سکه طلا! در آورم؟ یا نیاورم؟
...
این قسمتی از مراسم تاریخی پیوند سیب و دارچین بود که از متون قدیم به دست من شمشیری رسیده بود  و اینجا برای اولین بار افشا شد. سیب و دارچین از اون تاریخ در عقد هم هستن و هنوز احتیاجی به اجرا گذاشتن اون هزاران سکه طلا و ارسال دارچین به بند مجرمین مهریه نشده.
 از این بی مزه گی های خاص  من که بگذریم، به زرت قاطر کارایی ترکیب نوستالژیک سیب و دارچین بر شما غریب و پوشیده نیست. حتما در مقطعی از زندگی کیک یا پای سیبی که طعم دارچین می داده رو خفه کرده اید و از مواهب این ترکیب، کام ها گرفته اید و بهره ها جسته اید. چون من چندی است به دنبال بازسازی طعم های نوستالژیک داخل ایران هستم، این پای سیب رو به یاد شیرینی فرانسه خیابون انقلاب درست کردم. اگه گذارتون به اون گوشه شهر نیفتاده، خدمت انور شما عارضم که این قنادی، کیکی داره که به پای سیب مشهور هست. البته اون شیرینی قطعا پای نیست و مافینی در مایه های همین پست من هست. به هر حال اون پای یا مافین بسیار نرم و لطیف هست و تکه های درشت سیب هم در اون قابل رویت می باشند. از قدیم تر ها یادم می یاد که پسر عمه ام همواره کیلویی چند از این پای ها با خود ابتیاع می فرمود و به رسم سوغاتی به اصفهان می آورد. یک بار هم البته قوطی شیرینی مورد هجمه  پسر  عموی لر و پهن پیکر من واقع شد و فتنه ای  برانگیخته شد که شرح حال در این مقال نخواهد گنجیدن!  
ای ایرانیان به دور از مرز و ای پسر عموهای لر پهن پیکر و ای افراد درون مرز به دور از مرکز! شما بدین وسیله مجهز به تکنولوژی صلح آمیز تولید پای سیب می شوید! باشد که مقبول افتد!  اگر مرکزنشینید، بدین وسیله رسما از خوندن این پست معاف می شوید.           


مواد لازم:
برای مایه سیب، دارچین و کره قهوه ای :
دو عدد سیب ترش فرانسوی Granny smith
سه قاشق غذاخوری کره
یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای
یک چهارم قاشق چای خوری دارچین
آب یک عدد لیموی سبز

برای مایه کیک:
دویست گرم شکر
سیصد گرم کره، در دمای محیط
سیصد و پنجاه گرم آرد مخصوص کیک
سه عدد تخم مرغ
یک چهارم قاشق چای خوری بیکینگ پادر 



فر رو روشن و روی دمای سیصد و بیست و پنج فارنهایت یا همون صد و شصت سانتیگراد خودمون تنظیم کنید.  سیب رو با ماندولین به صورت خلال های منظم برش بدید.    

برای درست کردن مایه سیب، کره رو به تابه اضافه کنید، حرارت رو ملایم کنید و صبر کنید تا کره قهوه ای بشه. سپس سیب رو اضافه کنید.     

در نهایت شکر، دارچین و آب لیمو رو اضافه کنید. کنار بزارید تا سرد بشه.    

برای مایه کیک، شکر رو با کره نرم در دمای محیط هم بزنید. اگه خواستید می تونید از پودر قند هم استفاده کنید. در این صورت کیک شما لطیف تر ولی کمی حجیم تر می شه.  من از پودر قند استفاده کردم اینجا.  


سپس تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید. صبر کنید تا خوب مخلوط بشه و هم زدن رو متوقف نکنید، سپس تخم مرغ بعدی رو اضافه کنید.

برای لطافت بیشینه کیک، احتیاج به آرد مخصوص کیک داریم. اگر دسترسی به این نوع آرد ندارید، خودتون درست کنید. به این صورت که از هر پیمانه آرد معمولی، دو قاشق آرد بردارید و مابقی رو با دو قاشق غذاخوری نشاسته ذرت مخلوط و دو سه بار الک کنید.
برای ادامه کار کیک،  آرد و بیکنگ پادر رو مخلوط و الک کنید و اون رو یک سوم- یک سوم به مایه اضافه کنید.       

مایه آماده شد! کمی چسپناک هست ولی در کل خیالی نیست!                 


این کیک ها اصولا به صورت انفرادی و به فرم مافین طبخ می شن. ته قالب کمی از مایه کیک بریزید، روی اون از مایه سیب بپوشونید و روی لایه سیب رو با کمی دیگه از مایه کیک بپوشونید.

پخت از بیست و پنج تا سی  دقیقه بسته به شرایط فر و حجم قالب شما.    



برای روی کار پودر قند رو با دارچین الک کنید و با الک روی مافین ها بریزید. این جوری کم برشته بودن روی کیک ها هم جبران و مخفی می شه.

Comments

Unknown said…
جناب شمشیری سلام بتده لر نیستم ولی لر نشینم تا بحا لری به شوخ طبعی و

شما ندیدم!من همیشه مطالب شما رو دنبال میکنم و تو دلم به خلاقیت و دستنوشته های شیرینتو احسنت میگم موفق باشید
Mahnaz said…
خب در مورد سیب و دارچین کاملا درسته اینطوری عاقبت به خیر میشن و خیال ما هم راحت میشه شرح داستان تا به آخر هم میتونست جالب باشه ولی از همه اینها که بگذریم مثل اینکه تعداد طرفداران پای سیب کم نبوده من خیلی قدیمها عاشق این در واقع کیک سیب بودم بافت فوق العاده ای داشت کیکی نرم با سیب دارچینی و اون پودر قندش ،همه چیش به اندازه و خوشمزه ولی از شما چه پنهون یک زمانی اینقدر بند این کیک شده بودم و خورده بودم که بالاخره در یک نقطه بریدم و از اونجائی که بقیه اهل خونه طرفدار شیرینی نبودند حمایتی هم نشدم و از اون موقع تا امروز پای سیب نخوردم شاید هم من و پسر عمو هم درد بودیم حالا با دیدن این پست میتونه بعد از 25 سال شروع تازه ای برای خوردن پای سیب باشه مرسی
s said…
ziad narahate shirini Farance nabashid dge changi be del nemizane!
mana said…
برحسب اتفاق و به دلیل وجود دو کیلو سیب که خانواده تمایلی به مصرفش ندارن این هفته توی کار طبخ انواع کیک های قاطی با سیب هستم ..اما توی تمام رسپی های امتحان شده روغن مایع و به مقدار نصف حجم کره ای که استفاده فرمودیدذکرشده چرا؟ این مقدار کره چه تاثیری توی بافت کیک داره؟
Doozel said…
خانم فاطمه؛ لر نشینی هم عالمی داره
Doozel said…
خانم مهناز ؛ هرگز برای شروع دوباره دیر نیست . حتما امتحان کنید
Doozel said…
خانم سارا ؛
جون من؟
Doozel said…
خانم مانا
این کیک بسیار نرم و لطیف هست و تقریبا بافت اسفنجی نداره ؛ دلیل متفاوت بودن اون هم این هست
s said…
باور بفرماید
Niloofar said…
سیب و دارچین..... رفیق و یار گرمابه...

ببخشید بی‌ ربطه اما نمیدونستم کجا بنویسم، می‌شه لطفا "Poached Egg" رو هم یاد بدین؟
Doozel said…
قدیم ها یاد داده ام
http://www.shamshiricafe.com/2010/07/readers-request-case1-how-to-poach-eggs.html
Shohreh said…
خوب اگه کره نداشته باشیم و بخوایم از روغن استفاده کنیم میزانش رو باید تغییر بدیم؟
چه تغییری توی بافت کیک بوجود میاره؟
Doozel said…
دستورهای قنادی رو به هیچ وجه نمی شه تغییر داد چون ا؛اوه بر طعم شیمی قضیه هم زیر سوال می ره
Unknown said…
خیلی خیلی خیلی ممنونم برای این اموزش
سلام جناب دوزل عزیز
زنده باشی پسر عالی بود .دمت گرم