Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مرغ تنوری لبنانی



چشم حقیراول بار به جمال این مرغ خوش آب و رنگ در رستورانی لبنانی گشوده شد. پس از ورود به رستوران و پیش از سفارش غذا، در حال عبور از میز خود به سمت آبریزگاه به ضرورت برودت هوا، جوانکی بد پک و پوز در افق نزدیک و در حال به نیش کشیدن لنگ مرغی برشته و خوش رنگ رو رصد کردم.  با دقت بیشتر به ظرف حاوی مرغ جلوی جوانک فوق الذکر، غذای داخل ظرف رو پسندیده، و متعاقبا و پس از قضای حجت، اون رو سفارش دادم. در بازه زمانی یک ربع ساعتی و نفس گیر اون نصف مرغ رو با حمص و نون پیتای تازه از تنور در اومده به درک موصول فرمودم. رخسار مرغ تنوری به درک واصل شده به سسی از لیمو، گشنیز و روغن زیتون آراسته شده بود و این ترکیب طعم مدیترانه ای طراوت و تازگی خاصی به مرغ نگون بخت اهدا کرده بود. تکه های پیتای اشباع به سس زیر مرغ، روایت حماسی نون زیر کباب رو روایت می کرد. در منوی اون رستوران غذایی به اسم " بطاطس حارة على الطريقة اللبنانية " نیز به چشم برخورد می کرد و بنده پسرخاله خویش رو تحریک به سفارش اون کردم. بر خلاف عنوان دراز، اون مورد جز پیش غذایی ساده و متشکل از سیب زمینی تنوری و آلوده به همون سس از لیمو و گشنیز روی مرغ نبود. لذا در صورت گیاه خواری می تونید از قسمت مرغ دستور صرف نظر و به ریسمان اون سیب زمینی تنوری چنگ بیازید. 

مواد لازم:
یک مرغ کوچک یک کیلویی (یا نصف یک مرغ بزرگ)
دو عدد سیب زمینی متوسط (اختیاری)* 

سس لیمو، سیر، و گشنیز: 
سه حبه سیر
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
یک دوم قاشق چای خوری زیره
یک عدد فلفل کشمیری، درشت خرد شده  
یک قاشق غذاخوری پودر چیلی حلبی
یک عدد لیموی زرد، آب و رنده پوست    
یک چهارم پیمانه گشنیز، ساطوری       
* این غذا رو می شه با مرغ تنوری آماده هم درست کرد. در اون صورت نیازی به مرغ خام و سیب زمینی نیست. در اون صورت  فقط مواد سس باید با هم مخلوط شده و سس حاصل باید روی مرغ مالیده شود.  



زیبایی این دستور در این هست که می شه اون رو بدون مرغ و تنها با سیب زمینی، با مرغ ، و یا با مرغ تنوری از بیرون ابتیاع  شده درست کرد. جانمایه اصلی، سس لیمو و گشنیز هست که اصولا می شه روی هر زهر ماری سرو بشه. برای مدل سیب زمینی دار (توصیه سر آشپز) سیب زمینی رو خرد کنید و بر سطح ظرف فر بگسترانید. سطح مرغ رو روغن مال و سپس به نمک فراوون آلوده کنید. مرغ رو بر بستر سیب زمینی بنشونید و ظرف رو به فر چهارصد فارنهایت که همون دویست و پنج درجه سانتیگراد خودمون می شه رهنمون کنید. در حین تنوری شدن مرغ سس رو هوا کنید. سیر رو در روغن بو بدید و سپس زیره، رنده پوست لیمو و پاره های کشمیری رو اضافه کنید. به جای کشمیری می شه از یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز سود جست. سپس سس رو از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن اون، آب لیمو، فلفل حلبی، و گشنیز ساطوری رو اضافه کنید.                
خیلی سخاوتمندانه سس رو روی کار بمالید و سرو کنید. اگر مهمون زیاد و وقت کم دارید، می تونید این سس رو روی چند فروند مرغ خریداری شده از بیرون بمالید و با زدن یک کته پلوپزی به تنگ کار، قضیه رو ختم به خیر کنید. البته موفقیت در این مرحله به اعتماد به نفس شما بستگی مستقیم داره. فرض کنید مادرشوهر محترم [ذلیل مرده] مهمون شماست ومثل پروانه حول شما می چرخه [مثل تازی شکاری در حال بو کشی برای مدرکی دال برعدم خانه داری شماست] و شم کارآگاهی وی هم در حال دلالت بر وارداتی بودن مرغ کرده. در اون صورت خیلی قاطعانه باید از بیرون خریداری شده بودن مرغ ها رو تکذیب کنید و ضمن تقدیم پوزخندی تحقیر آمیز جمله "از بیرون ؟" رو تقدیم به وی کنید. بعضی وقت ها یک پوزخند بار هزاران جمله رو می کشه.                

Comments

Mahshid said…
قیافه تان که خیلی خوشمزه به نظر میاد
ایا این مرغ نیاز به روش بوگیری خاله جان ندارد؟
من از وقتی با روش بوگیری مرغ به روش خاله جان شما آشنا شدم دیگه غذای مرغی که می پزم بو نمی دن
Doozel said…
می شه بو گیری رو هم سرلوحه امر قرار بدید، تکیه این پست بیشتر روی اون سس ملکوتی هست

Nei Rang said…
داشتم بخاطر نداشتن فلفل کشمیری آماده نق زدن میشدم که با اعلام جایگزین آن, نطقم را در نطفه خفه کردید :)

با این سس حالهای فراوونی میشه کرد

سپاسگزار کافه چی عزیز
Doozel said…
بلی با این سس چه ها که نمی شه کرد
Farideh said…
درود بر تو دوزل نازنین نگاه تیز بین و سبک نگارش تو بی نظیر هست وقتی مهارت و ذوق آشپزی هم اضافه می شود چاره ای جز تحسین باقی نمی ماند
Doozel said…
لطف عالی مستدام