Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بادمجان کبابی پر شده با محتویات زیتون پرورده

یکی از بهترین غذاهای بادمجان داری که تا به حال حقیر به خندق بلا رهنمون فرموده، بادمجان برویل شده ژاپنی با روکش میسو (خمیری دونه سویا و تخمیر شده) بوده. رخسار بادمجون ملکوتی فوق الذکر، با روکشی از میسو و شکر آراسته شده و سپس نامبرده تا حصول بافتی چرب و نرم و ظاهری برشته به زیر برویلر رهسپار شده بود. در کشاکش این تلاش مذبوحانه دوم برای گیاه خوار سازی ملت بر پایه بهانه گرانی گوشت، پس از شکست مفتضاحانه کمپین دوشنبه های بدون گوشت، اینجا بادمجون تنوری با روکشی از گردو، رب انار و نعنای خشک داریم. کاربرد رندانه روغن زیتون در مواد اولیه به نگارنده نیمه اصفهانی قابلیت اعطای لقب "بر اساس زیتون پرورده" به بادمجون رو ارزانی داشت. شاید خواننده ای سطحی نگر با دیدن عکس بالا فکر کنه که بادمجون با زیتون پرورده چرخ شده پر شده. خواننده شوت دیگری ممکن که پس از دیدن عکس از خوندن متن صرف نظر و  کار انتقال دانش رو تموم انگاشته کن و بادمجون خویش رو با زیتون پر و پس از شکست مفتضاحانه محتمل، انگشت اتهام رو به سمت شمشیری نگون بخت دراز  کن.
غذای ساده و کم توقعی (از لحاظ تعداد مواد اولیه هست) و درست کردن اون به همه، اعم از شوت و غیر شوت،  توصیه می شه. در صورت گرون بودن گردو، سایر مغزیات (از قبیل بادام زمینی) قابل استعمال می باشند.      
مواد لازم:
دو عدد بادمجان دلمه ای متوسط
روغن زیتون بکر
صد گرم مغز گردو
یک قاشق غذاخوری رب انار
یک قاشق چای خوری نعناع خشک
یک قاشق چای خوری شکر قوه ای                            

بادمجان های پوست نگرفته رو از وسط قاچ کنید. با چاقوی دو ردیف از شیارهای مورب و عمیق رو بر سطح بادمجون ایجاد کنید. عمق شیار باید تا نزدیکی های پوست باشه.  سپس سطح بادمجان رو نمک بزنید و از سمت شیاردار در تابه داغ پر شده با کمی روغن زیتون برای دو تا سه دقیقه سرخ کنید. سپس بادمجون رو برگدونید، کمی آب (یک قاشق) به ظرف اضافه کنید و در ظرف رو ببندید و پنج دقیقه صبر کنید تا بادمجون پخارپز بشه. چنانچه در ادامه ملاحظه خواهد شد، می شه از این قسمت دوم بخار پزی صرفنظر کرد و زمان تنوری سازی بادمجون در فر رو افزایش داد. برای تولید رومال سایر مواد رو در مخلوط کن پوره درشت کنید.  بادمجون ها رو روی سینی فر قرار بدید و روی اون ها با مایه رومال بپوشونید. سپس کمی روغن زیتون روی رومال بریزید  (یا ترجیحا اسپری کنید). در فر چهارصد و پنجاه فارنهایت تا همون دویست و سی سانتیگراد خودمون به مدت یک رو تنوری کنید. در صورت صرفنظر از مرحله پخارپزی بادمجون، میزان پخت در فر رو به نیم ساعت افزایش بدید.                         
این کته و بادمجون بی نظیر بود. از اون مواردی بود که فقدان گوشت احساس نمی شد و چو نیک بنگری این غذای دلکش وگان هم بود.                          

Comments

Mari said…
طعم بهشتى ش رو توى عكس هم ميشه احساس كرد . بنده از طرفداران پر و پا قرص بادمجون و همينطور زيتون پرورده هستم . تركيب دو تاش باهم قطعأ يه تير و دو نشون خواهد بود . ممنون جناب شمشيرى .
روناک said…
(این غذا اسم اصیلی داره به نام بادمجان کباب (بادمجان شکم پر گیلانی
Nei Rang said…
:) اندر خواص گیاهخواری و تاثیر مثبت آن بر روح و روان:
از وقتی که غذاهای گیاهی بیشتری در کافه عرضه میشود, نثر شف دوزل سرخوش و سبکبال تر, و به نوشته های ایام جوانی ایشان شبیه تر شده است!

ممنون فراوون کافه چی
Doozel said…
ممنون خانم ماری
ممنون از الطاف عالیه
Doozel said…
رونی جون
بنده از وجود اون غذای گیلانی اطلاع نداشتم و گویا به طور غریضی دوباره اون رو ابداع کردم
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
تغذیه سالم چه ها که نمی کنه
Nazanin said…
به‌به چه خوش رنگ و رخ. یکی از مشکلات من وقتی مهمان دارم و کلی کار، اینه که در کنار غذاهایی که درست می‌کنم یک غذای گیاهی ساده و سریع هم برای خودم درست کنم. این رسپی هم یکی از حلالهای همین مشکله. دستتون درد نکنه. درضمن فکر کنم کمی سیر سرخ شده در رومال و یا سرخ کردن بادمجون در روغن انفیوز شده با سیر و یا ریختن برگ سیر در مواد رومال طعم این خوراک رو ارتقا بده.
Doozel said…
ممنون خانم نازنین
سیر رو هم می شه به دستور ذائقه به این غذا افزود
Mati said…
سلام اقای دوزل
من به تازگی با وبلاگتون آشنا شدم .چنتا از دستوراتون رو درست کردم و خانواده عاشقشون شدن.با تشکر فراوون لطف کنید میتلف هم آموزش بدین
Doozel said…
به جمع شمشیریون خوش آمدید
دستوری برای میت لوف در آرشیو فخیمه موجود است
http://www.shamshiricafe.com/2011/08/blog-post_1388.html
Unknown said…
سلام من اینو درست کردم با این تفافت که شکر نزدودم و خیلی بیشتر چسبنده شد این ایده بکری هستش که خیلی هم
باب مزاج اکثریته مرسی از سلیقت