Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سالاد بادمجان و فلفل قرمز دلمه ای

در این پست اسب خویش رو برای به یادگار گذاری یه دستور سالاد خوب زین کرده ام! در راستای یلدای پیش رو، در شرایط گرونی گوشت و آجیل آلات، نگارنده معتقد هست که هنوز هم می شه با کمی ابتکار از مهمون ها با غذاهای کم هزینه، لاکن شیک و مجلسی،  بهترین پذیرای ممکن رو به عمل آورد. حقیر با این سالاد عالی خاورمیانه ای در منزل یک عنصر خاورمیانه ای آشنا شد. پیش غذایی که بنده رو از غذای اصلی بالکل محروم کرد چون در چشم به هم زدنی ظرفیت معده کوچک حقیر با چهارپنج فروند نون پیتا و لگنی از این سالاد پر شده بود. تازگی و کرانچیت (مصدر جعلی از کرانچی) حاصل از خیار شور و پیاز قرمز به نیکی با چرب و چیلینگی (مصدر جعلی از با چرب و چیلی)  بادمجان و فلفل قرمز بالانس می شه و جعفری و آب لیموی تازه هم طراوت خاصی رو به غذا به عاریت می بخش. این تحفه سالاد خوبی هست و بنده مطمئن هستم که به ذائقه بشر آریای جور در می یاد و وارد برنامه ثابت غذایی نامبرده خواهد شد. به خصوص این روزها که خوردن غذاهای سبک و بدون گلوتن (لعنت الله علیه) بسیار مرسوم هست. عزیزانی در سطح جامعه موجود هستن که یک شبه حساسیت خود به گلوتن (لعنت الله علیه) رو کشف کردن و از این ملعون بالجد گریزان هستن.                                                  


مواد لازم:

 یک کیلوگرم بادمجان ، به مکعب های متوسط خرد شده
یک چهارم  پیمانه روغن زیتون بکر (غیر فوق بکر)
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب   
یک دوم قاشق چای خوری پودر زیره
یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای  
سه حبه سیر، ریزخرد شده
سیصد گرم (یا یک عدد) فلفل قرمز دلمه ای، برش خرده به نوارهای نازک
سیصد گرم خیار شور، درشت خرد شده
صد گرم (یا نصف یک عدد متوسط)  پیاز قرمز، ریز خرد شده
یک دسته متوسط جعفری، ریز خرد شده
یک عدد  لیموی زرد
موارد اختیاری:
یک چهارم پیمانه ارده (برای سالادی سنگین تر)
یک قاشق غذاخوری سماق (برای سالادی ترش تر)     

مکعب های بادمجان رو درتابه وسیعی قرار بدید و روی حرارت متوسط رو به زیاد و با افزودن روغن زیتون و سرکه دستور و میزان نمک مقتضی سرخ کنید. وقتی که بادمجان کاملا نرم شد (ولی همچنان بافت خود رو داشت و در آستانه متلاشی شدن هم نبود) سیر، زیره، و شکر قهوه ای رو هم اضافه کنید و برای یک دقیقه تفت بدید. اگر در حین طبخ روغن  کم اومد، قاشق- قاشق اضافه کنید. بادمجان رو کنار بگذارید و در همون تابه فلفل رو هم طلایی کنید. برای پخت بهتر فلفل، پس سبک شدن اولیه اون کمی آب به تابه اضافه کنید و در ظرف رو ببندید. وقتی تابه دوباره به روغن افتاد، کار سرخ کردن رو تا طلایی شدن کامل فلفل ادامه بدید.                  

در حین طبخ فلفل و بادمجان، خیار شور، پیاز، و جعفری رو هم آماده کنید. تمام مواد رو با هم مخلوط کنید و آب لیمو و میزان نمک مقتضی مزه دار کنید.                  

افزودن ارده اختیاری دستور (مثل عکس بالا) غذا رو کامل و سیر کننده تر می کنه. در راستای یلدا می شه مشتی انار هم سطح کار پاشید و سالاد رو به عنوان پیش غذای محبوب ارد اول اشک سیزدهم به خورد مشتری نگون بخت داد.   

Comments

Nei Rang said…
شف دوزل گرامی
دستور العملهای اخیرتون و توفیق اجباری تهیه غذاهایی سالم‌تر برای مردم گوشتخوار ایران، بسیار ارزنده و قابل ستایش است.
بهروز و پیروز باشین ایشالا
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
Mari said…
بسيار عالى . انگار طعمشو توى عكس هم ميشه حس كرد . به نظرتون ميشه براى صرفه جويي در وقت و روغن مكعب هاى بادمجان و باريكه هاى فلفل رو هم زمان توى سينى تو فر كباب كرد؟ ممنون از اين سالاد خوش رنگ و رو و خوشمزه .
Doozel said…
می شه! حتی شاید بهتر هم بشه ولی بیشتر طول خواهد کشید و ماحصل هم از حالت سالاد هم خارج و به خوراک تبدیل خواهد شد
Mari said…
ممنون از راهنماييتون .هر دو روش رو امتحان ميكنم .
H.M said…
درود بر شف شفان
جناب دوزل خان
برای مهمانی دیشب این سالاد رو درست کردم، خوراک اصلی هم "مصنف اردنی" طبق دستور شما بود.
من خیلی عادت دارم مواد غذایی مختلف رو باهم قاطی کنم، سرکه هم زیاد استفاده می کنم ولی این ترکیبات رو تا حالا قاطی نکرده بودم. خیلی همه خوششون اومد، دستتون درد نکنه برای همه ی دستورهای محشری که اینجا گذاشتید. سال هاست به اینجا سر می زنم و همیشه غرق در لذت می شم از دیدن عکس های زیبایی که ازغذاها می گذارید.

* نمی دونم چطور می شه عکس براتون فرستاد.
Doozel said…
ممنون خانم حمیده
تشکر از اعتماد شما برای انتخاب دو غذا از آرشیو کافه و سرو اون ها برای بزم خود