Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

روشی برای تشخیص و انتخاب هندوانه خوب

چالش فلسفی: از میان کوهی هندوانه دم بخت، چگونه هندوانه محبوب خود رو برگزینم؟  طی قرون متمادی، این سوال اذهان فلاسفه شکمو رو به چالش های عمیق کشیده. به راستی چه گونه می شه اون هندوانه ملکوتی موعود رو چون مروارید از صدف جدا ساخت؟ اون هندوانه قرمز و شیرینی که وقتی نیش  چاقو به پوستش اصابت می کنه، خود به خود شکاف می خوره و گریبان  و خشتک شوق بر تن می دره.  چندی پیش از میون انبوه چرندیات بدون منبع تلگرامی،  پستی توجه من رو جلب کرد. در پست فوق الذکر (عکس زیر) رموز موفقیت یک هندوانه آرمانی توضیح داده شده بود. بنده به دلیل علاقه به هندوانه خوب و عدم علاقه به خبر بدون منبع معتبر یا مدرک مستدل، دو راس هندوانه خریدم تا صحت خبر رو آزموده باشم.
شوهر عمه بنده به ادعای خودش تخصص خاصی در خرید هندوانه داشت. سیستم مورد استفاده نامبرده هم سیستم صوتی بود. در اون راستا،  نامبرده تلنگرهای متمادی  با نوک انگشت اشاره به سطح هندوانه تحت آزمایش می زد و گوش جان به صداهای برخاسته از هندوانه می کرد. در موارد بحرانی کار به زدن ضربات تکمیلی با کف دست هم می کشید. در تمام موارد قبلی در حالی که گوش نامبرده به نوای هندوانه بغل صورتش بود، نگاه عاقل اندرسفیه و حق به جانب نامبرده از بالای عینک و به بنده قطع نمی شد. بنده تنها یک بار با نامبرده اقدام به ابتیاع هندوانه کردم و نتیجه هم هندوانه ای سفید با طعم خیار بود. نامبرده تقصیر رو به گردن هندوانه سردخانه ای انداخت. بر طبق روایات پسر عمه این داستان همیشگی هندوانه های سفید خونه اون ها بود.  
این نظریه لکه زرد بزرگ و پر رنگ بر پوست هندوانه به نظر منطقی می یاد. چو نیک بنگری، لکه زرد بزرگ نشون می ده که هندوانه مدت زیادی روی زمین بوده تا رشد کنه و برسه. لکه زرد حاصل آفتاب ندیدن اون نقطه برای مدت طولانی هست. لذا بنده از یک پشته هندوانه دو عدد رو برگزیدم: یکی با لکه ای زرد و بزرگ (سمت راستی ) دیگری با لکه ای کوچک و کم رنگ تر (سمت چپی).


هندوانه لکه دارسمت چپی، بافتی قرمز و بدون رگ و ریشه و طعمی شیرین تر داشت. اگر از کرمو بودن سمت راستی صرفنظر کنیم، رنگ اون صورتی تر با رگ و ریشه های سفید بود. مزه اون هم به خوبی اولی نبود. لذا به نظر می یاد نظریه لکه زرد بزرگ و پر رنگ صحیح هست. اون نظریه خطوط انتهایی هم به نظر درست می یاد. دو مورد آخر هم قابل بررسی در این آزمایش نبودن. 

نکته مهم هم این هست که حتی هندوانه بد هم قابل تبدیل به آب هندوانه ای شیرین و دلچسپ هست!. لذا هندوانه سمت راستی به تیغ مخلوط کن سپرده شد. 
اما اگر فکر کردید آزمایش تموم شد، کور خوندید!. هر آزمایش علمی احتیاج به اثبات تکرار پذیری داره. لذا بنده چند شب بعد به یه سوپر دیگه مراجعه کردم و یک نوع هندوانه دیگه و بزرگ تر خریدم. از خروار هندوانه پیش روی بنده تنها چند عدد لکه زرد بزرگ داشتن! بنده اونی که خطوط انتهایی منظم تری داشت رو برگزیدم و نتیجه عالی بود. هندونه مورد نظر سنگین تر از بقیه بود (جرم حجمی بیشتر به مناسبت پر آب تر بودن) و با نوک چاقو قاچ خرد. در ضمن ممکن هست بگید که اونجا خارج هست و همه هندونه ها عالی هستن! نه خیر اینجور نیست! بنده این اواخر تقریبا از خرید هندوانه خوب مایوس شده بودم و رکوردی در حد شوهر عمه فوق الذکر در خرید هندوانه بی مزه داشتم. در ضمن اینجا هندوانه به شرط چاقو عرضه نمی شه که ای کاش می شد! 

Comments

Nei Rang said…
:)
نقل است در صحیفه "تذکره الانوار, فی الجمال شیخ الالوار", که آن شیخ بزرگوار, روزبه ادوار, بر حماری سوار, میگذشت از جانب جالیزار, و مریدان در کنارش بیشمار, لبها خشک و سرها ز برق آفتاب در دوار.
شیخ مریدی را فرمود: هندوانه ای برگزین و بیار؛ و مرید برپرید از روی پرچینی ز بوته خار, و بیرون کشید خنجری آبدار, که ناگاه شیخ زد هوار: نه آن یکی! آن یکی در آن کنار!! و اشارت فرمود با ترکه انار, به هندوانه ای با خطوط هموار.
مریدان شیخ را پرسیدند ز حکمتهای این کار؛ و شیخ با لبخندی الویس پریسلی وار, چو کانی از وقار, سر بجنبانید و فاش بکرد اسرار:

"هم درون را بنگریم و حال را
هم برون را بنگریم و قال را
هم نظر بر سر دلها افکنیم
هم تفاوتهای خط و خال را "
Doozel said…
ممنون بسیار زیبا و متفاوت و دلنشین بود
سونا said…
پست هندوانه اى جالبى بود
دوره ى ليسانس يكى از استادا به ما گفت به قسمتى از هندوانه كه به بوته وصل بوده نگاه كنيم هر چه خشكتر باشه بهتر هست
خربزه رو هم اين قانون در موردش صدق ميكنه علاوه بر اينكه پوستش هر چى زبرتر باشه
راستى من يه كانال تلگرام اشپزى زدم به درخواست دوستام چون وقتى به يكى رسپى ميدادم بقيه هم تك تك ميخواستن قرار شد يه كانال بزنم كه رسپيها يه جا جمع باشه
https://t.me/ChefSona
اينم ادرسه كانال هست
اگه تمايل داشتين بهمون سر بزنيد
ورود عموم ازاد است!
Nei Rang said…
@ Doozel
ممنون کافه چی عزیز